י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מה מצב האוכל משבת?

כמה זמן אפשר לשמור אוכל במקרר? הכתבה שתעשה לכם סדר

האוכל משבת עדיין טוב? כמה זמן אפשר לשמור את הדג מהשבע ברכות? השאלות הללו נפוצות כמעט בכל מטבח ולקראת הקיץ החם והסכנה מאכילת דברים מקולקלים; במשרד הבריאות מפרסמים מספר כללי זהב שיעזרו לכם לדעת מה מצב האוכל במקרר

כמה זמן אפשר לשמור אוכל במקרר? הכתבה שתעשה לכם סדר
סיר צ'ולנט צילום: קובי גדעון, פלאש 90

השאלה הכי נפוצה הנשאלת כמעט בכל בית בישראל היא "האם האוכל משבת עדיין טוב לאכילה". באופן כללי, שלושה או ארבעה ימים זה הזמן הארוך ביותר שאתם אמורים לשמור במקרר אוכל שבושל. יוצאות מן הכלל הן ביצים קשות, אותן אתם יכולים לשמור בבטחה למשך שבוע שלם, אבל כמעט כל מנה אחרת שבושלה, כמו מרקי ירקות או תבשילים, עוף מבושל, דגים, מנות בשר - צריכה להיות מאוחסנת לא יותר משלושה-ארבעה ימים.

במשרד הבריאות מפרסמים לקראת הקיץ החם (ואיתו המסוכנות להשאיר אוכל בחוץ) הנחיות נחוצות שיעשו לכם סדר מה מותר ומה חייבים לעשות כשאתם שומרים אוכל:

  • יש לשמור על ניקיון המקרר מבפנים ומבחוץ.
  • יש לשמור את טמפרטורת המקרר בטמפרטורה של 4 מעלות. טמפרטורה זו נועדה למנוע התפתחות של רב החיידקים המסוכנים שעלולים להיות במזון.
  • יש לשמור על הפרדה במקרר בין מזון לא מבושל (בשר, עופות, דגים וביצים) למזון מוכן לאכילה. על עיקרון ההפרדה שומרים על ידי כך שמוודאים כי המזון הלא מבושל נמצא בתוך כלי סגור ומאוחסן במדפים התחתונים בעוד שמזון מוכן לאכילה מאוחסן במדפים העליונים. באחסון מזון לא מבושל במדפים העליונים עלולים נוזלי ההפשרה להגיע למזון מוכן לאכילה או לירקות ולפירות המאוחסנים במקרר ולזהם אותם בחיידקים מחוללי מחלות.
  • חשוב לצנן את המזון לאחר בישולו או צריכתו תוך זמן קצר לטמפרטורה של 4 מעלות. על מנת לא להכניס מזון חם למקרר ניתן לקררו באמצעים שונים, כגון טבילה במיכל מים קרים. ככלל, המזון צריך להגיע תוך שעתיים מרגע בישולו לטמפרטורת המקרר.


לא ניתן להסתמך על מראה או ריח בלבד על מנת להחליט האם מזון שאוחסן במקרר עדיין בטוח למאכל. מזון שהתרבו בו חיידקים מחוללי מחלות יכול להיות בעל מראה וריח תקינים. רצוי שההחלטה לגבי חיי המדף המרביים של מגוון מוצרי מזון במקרר תתבסס על הנתונים בטבלה הבאה:

 טבלה שפורסמה באתר משרד הבריאות

המלצות שבטבלה תקפות בתנאי שהמוצר עדיין בטווח חיי המדף כפי שמסומן על גבי האריזה על ידי היצרן.

מקרר אוכל אוכל מקולקל משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד