י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מעייני הישועה בתחתית

מדד האיכות: אילו בתי החולים דורגו באופן מושלם?

משרד הבריאות פרסם היום את דוח מדדי האיכות של בתי החולים, שיבא ובילינסון קיבלו את הציון המושלם | מבין המרכזים הגדולים - ברזילי בראש ושערי צדק בתחתית | בקבוצת בתי החולים הקטנים, פוריה והדסה הר הצופים בראש, מעייני הישועה אחרון

מדד האיכות: אילו בתי החולים דורגו באופן מושלם?
מעייני הישועה צילום: Nati Shohat/Flash90

דוח חדש העוסק באיכות הטיפול הרפואי בארץ ופורסם היום (רביעי) על ידי משרד הבריאות קבע כי המרכז הרפואי שיבא ובית החולים בילינסון נמצאים במקום הראשון במדדי האיכות הלאומיים.

במטרה לקדם שקיפות, הדוח מעניק ציונים לבית החולים בארץ. למקום הראשון במרכזי העל הגיע לראשונה המרכז הרפואי שיבא בתל השומר ובית החולים בילינסון נותר גם הוא במקום הראשון בשנה השלישית ברציפות, שני בתי החולים קיבלו את הציון המירבי - 10. מיד אחריהם נמצא בית החולים הדסה עין כרם בירושלים. למקום האחרון הגיע בית החולים רמב"ם בחיפה. שיבא עמד בכל 13 המדדים, בילינסון ב-12 והם קיבלו כאמור את הציון 10 ואחריהם בהתאם לציון המשוקלל שפורסם בסוגרים כמה מדדים נכללו): הדסה עין כרם 9.99, איכילוב 9.92, סורוקה 9.91 רמב"ם 9.79.

דירוג בתי החולים הגדולים // דו"ח משרד הבריאות

בבתי החולים הבינונים הגיע למקום הראשון בית החולים ברזילי באשקלון עם ציון 10. למקום השלישי עם ציון 9.98 הגיע בית חולים העמק בעפולה שידע בשנה האחרונה קשיים רבים ומריבות בין ראשי המחלקות לבין הנהלת כללית, בבית החולים טוענים כי האירועים בבית החולים הובילו גם הם להתפטרותה המהירה של מנכ"לית הקופה הגדולה בישראל רות רלבג. למקום האחרון עם ציון 9.83 הגיע בית החולים שערי צדק בירושלים.

בקטגוריה של בית החולים הקטנים חלה מהפכה כאשר למקום הראשון הגיע בית החולים פוריה בטבריה ואילו בית החולים מעייני הישועה הגיע למקום האחרון עם ציון נמוך למדי (9.52).

דירוג בתי החולים הקטנים // דו"ח משרד הבריאות

גם בקטגוריה של בתי החולים לבריאות הנפש שיבא תופס את המקום הראשון עם ציון כולל של 9.92, למקום האחרון הגיע בית החולים בבאר יעקב. בית החולים אברבנאל, שסונף לבית החולים איכילוב במסגרת התכנית של שר הבריאות, הגיע רק למקום החמישי כמו בשנה שעברה.

הדו"ח מצביע על שיפורים שחלו בעמידה במדדים שנקבעו בהתאם לסוגי הטיפול השונים. אבל גם נמצא ברמה ארצית כי נשים מקבלות טיפול בהתאם למדד מאוחר יותר מגברים בכל שכבות הגיל כשמדובר לשם טיפול באירוע לב חד. המדדים שנקבעו הם: מתן אספירין כבר באמבולנס בדרך לחדר המיון (היעד שנקבע במדד עמידה ב-96% מהמקרים). או ביצוע צנתור בתוך 90 דקות מההגעה לבית החולים עם אירוע לבבי (המדד עלה לעמידה ב-93% מהמקרים בזמן שנקבע) לעומת 68% בשנת 2013.

כשמדובר בשבץ מוחי הקבע שהמדד כולל הודעה מוקדמת על האירוע לבית החולים עוד באמבולנס ולבצע בתוך 55 דקות (זמן חציוני) CT או MRI. בשנת 2020 היה זה 26 דקות זמן חציוני. כן כולל מסמך המדדים שפורסם עתה התייחסות לטיפול אמבולטורי תוך ורידי IV-RT-PA ראו צנתור מוחי. ב-2015 בוצעו בישראל 857 צנתורי מוח ובשנה שעברה כבר 2,085. בשנה הבאה יכללו במדדים גם עמידה בצורך להפנות לשיקום לב של כל חולה קרדיאלי כמו לאחר ניתוח מעקפים.

עורכי הדו"ח מותחים בו גם ביקורת: אף נותן שירות של טיפת חלב לאחר ביקור ראשון שבועיים לאחר הלידה בהתאם לא עומד במדד השבועיים שנקבע. רק 43% עומדים בן ואף שיעור נמוך יותר. המדד קבע שיש להגיע לעמידה בדרישת המדד ב-75% מהמקרים. כן מצא הדו"ח ירידה במדד בדיקת התפתחות הילד – שפה ותקשורת בגיל שנתיים-שלוש, ל-78% מהמקרים כאשר בדיקות ההתפתחות בגיל 6-4 שנים – עמידה במדד הזה ירדה ל19% מהמקרים.

דו"ח המדדים הוצג היום בכנס העשירי לאיכות ובטיחות הטיפול במערכת הבריאות. תוכנית המדדים היא תכנית לאומית שמטרתה העיקרית קידום הטיפול הרפואי האיכותי בנושאים מרכזיים ונבחרים.

היא החלה עם חמישה מדדי איכות בבתי החולים הכלליים בשנת 2013. כבר בשנותיה הראשונות, הושגו בעזרתה שיפורים משמעותיים באיכות הטיפול בעקבות המדידה ופרסום התוצאות והציונים שניתנו לבתי החולים השונים. כיום, התוכנית מונה 75 מדדי איכות ב-5 מסגרות טיפול שונות. המדדים החדשים שנכנסו לרשימה השנה: בתחום טיפות החלב - מדד מתן הדרכה לשינה בטוחה, הלימות דיאליזה - לראשונה עמידה ברמה הלאומית ובדיקת US ראש לפנים (חיונית לזיהוי פתולוגיות כמו דימום מוחי). מהשנה הבאה יפורסמו המדד להערכת סיכון לאלימות של הפונים לחדר מיון פסיכיאטרי, מדד בדיקת BMI, ואומדן תזונתי בקבלה לאשפוז לקשישים.

התוכנית פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המועצות הלאומיות, האיגודים המדעיים של ההסתדרות הרפואית בישראל ו ה-OECD בבחירת המדדים, קביעת המתודולוגיה וניתוח הממצאים.

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות אמר על הממצאים: "התחרות בין הארגונים המספקים את שירותי הבריאות סביב ציוני התוכנית הינה מנוע לשיפור אך צריכה להיות ממוקדת בשיפור אמיתי בתהליכים, יעילה בהשקעת המשאבים והוגנת כלפי כלל השותפים. המגפה אמנם עדיין לא מאחורינו אך זו העת להמשיך ולקדם את מערכת הבריאות ואיכות הטיפול בה, בכל תחומי העשייה".

מדד איכות דירוג בתי חולים בית חולים מעייני הישועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד