כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מודיעין עילית: האם ראש העיר הקים מפלגת מדף?

23 שנה אחרי הקמתה: לראשונה מתעקשים גורמים במודיעין עילית על עריכת בחירות • מצבה של ש"ס קשה: "התושבים ממורמרים" • ומה רוצים תושבי גני מודיעין?

גוטרמן. צילום: פלאש 90
גוטרמן. צילום: פלאש 90



העיר מודיעין עילית לא ידעה, מאז הקמתה, יום בחירות מקומיות מהו. תמיד הצליחו הקודקודים להסתדר עם המפלגות השונות ולעצב בהסכם את מפת המועצה והרכב הנציגים, כאשר גם זהות ראש העיר נקבעה על ידי גדולי ישראל מבלי שאי מי יערער על כך.

הפעם, כך נראה, הדברים הולכים להשתנות, הקיטורים הרבים שנשמעו בנושא במהלך השנים האחרונות הביאו את ראש העיר ואנשיו להפנמה כי לא ניתן למנוע בחירות, לפחות בכל הנוגע להרכב המועצה.

בעוד שעם הפלגים השונים – חסידי, ליטאי, ספרדי – ניתן להסתדר ולשרטט הרכב גם בלי בחירות, הרי שיש לפחות שני גורמים שמתעקשים, נכון לעכשיו, על רצונם בבחירות למועצה. האחד – מפלגתם של יוני מזרחי ושל חיים חוברה – "חרדים", השני – מפלגת הבית היהודי שהוקמה בידי תושבים בגני מודיעין.

השמועות מספרות כי מי שעומד מאחורי מפלגת הבית היהודי הוא ראש העיר יעקב גוטרמן, שמבקש לנגוס בקולות "חרדים", אלא שלאיש אין הוכחה לכך וברור שאין לכך כל אישור רשמי מצד גורם כלשהו.

"למה שגוטרמן יפעל לנגוס בקולות של חרדים, כשהם מסוגלים להביא כמה מאות קולות במקרה הטוב ובטח לא להגיע למנדט שלם?" – טוען מקור בכיר שמכיר את הנפשות הפועלות. בחרדים, כמובן, בטוחים שיקבלו מנדט ואף מעבר לכך.

ב'בית היהודי', כך נראה, לוקחים את הבחירות ברצינות רבה ובהחלט לא מתייחסים לשמועות לפיהם "הלוואי שיהיו להם 350 קול". תחת הכותרת "מטפלים באיכות החיים" כוסו לוחות המודעות בשלטים מטעמם, דפים שוגרו גם לבתי התושבים. הטענות המרכזיות שלהם נוגעות לשכונה בה הם פועלים, גני מודיעין, שכונה מרוחקת מרחק רב מהעיר מודיעין עילית עצמה, ואשר סופחה כמעט בטעות לעיר. לדבריהם מדובר בשכונה שהייתה מאז ומתמיד "החצר האחורית" של מודיעין עילית, שכונה "מוזנחת ומופקרת לגורלה".

לשאלה למה אינם מתמודדים דרך תנועת ש"ס, איתה הם מזוהים יותר השקפתית, הם משיבים כי נציגי ש"ס, הן בעירייה והן שרי ש"ס, התעלמו מהם במהלך השנים. מה גם שלדבריהם, גם תושבי מודיעין עילית הש"סניקים מרגישים כי "גם אותם ש"ס הזניחה". בשיחה עם בכיר בלשכתו של דרעי הוא בהחלט לא פוסל אפשרות של רענון הרשימה המקומית, ונראה כי הם מודעים לכך שיש התמרמרות בקרב התושבים.

לדברי קודקודי המפלגה הם החליטו לחבור ל'בית היהודי' כי הם אלו שנמצאים, נכון לעכשיו, בראשות משרדי הממשלה שיוכלו להועיל להם. ומה יקרה במקרה שבו ישתנה ההרכב הפוליטי של הממשלה, מה יעשו אז כאשר ייתקעו תחת 'הבית היהודי'? על כך לא ניתנה על ידם תשובה.

מה מסתתר מעבר לחומה? קרית ספר. צילום: פלאש90צילום: מה מסתתר מעבר לחומה? קרית ספר. צילום: פלאש90
מה מסתתר מעבר לחומה? קרית ספר. צילום: פלאש90


אין מגעים

אלא שהסיפור האמיתי המתרחש מאחורי הקלעים נוגע דווקא לזהות ראש העיר הבא. לכאורה, הוא ייקבע ללא בחירות ועל-ידי הגראי"ל שטינמן, שתמך במשך כל השנים בגוטרמן ואף סבור, כפי שעולה משיחות אישיות שלו עם אישים כאלו ואחרים, כי הוא ראש עיר טוב מאוד.

ובכל זאת, מתחת לפני השטח ותחת מעטה של סודיות מוחלטת, זה מספר חודשים שיש כמעט נתק בין קודקודי 'דגל התורה' וחזון איש 5 לבין גוטרמן.

לפני כשלושה חודשים התקיימה פגישה בין גוטרמן לבין אחד מהקודקודים הקובעים בנושא. הפגישה נערכה בתיווכו של אחד מנאמני בית הגראי"ל שידוע כמקורב לגוטרמן. הפגישה החלה בהבנה של שני הצדדים כי "אתה ראש העיר הבא של מודיעין עילית", אולם מיד לאחר שנאמרו המילים הללו החלו שני הצדדים להוציא קיטור של טענות זה על זה.

אין זה סוד כי בחזון איש 5 לא ממש מחבבים את גוטרמן, אין אמון בין הצדדים, אך גם הם יודעים שהוא מנהל יפה את העיר וכי אין אלטרנטיבה של ממש.

ברקע עומדים הסיוטים מפרשת אלעד. כזכור, צביקה כהן ניהל יפה את העיר, אבל בשלב מסוים הוא 'נתקע' עם הרבנים המקומיים והתקבלה החלטה להזיזו מהתפקיד. הגר"נ קרליץ היה נגד, ובכל זאת האיש סולק. וכל השאר, כל הסאגות העוברות על העיר בקדנציה האחרונות, לימדו לקח את כל מי שמבקשים להעיף ראש עיר מצליח מסיבות אישיות, כי בסופו של יום הם עלולים להתחרט על כך ולשלם ביוקר על החלטתם.

מאז ועד היום לא התנהלו מגעים נוספים בין שני הצדדים, כל אחד מהם, כך נראה, ממתין לכך שהשני ייזום פגישה. "מדובר במשחקי כבוד של גוטרמן", אמר לי מקור בכיר. בסביבת גוטרמן לא מכחישים כי הוא לא מוכן להתכופף וכי תחושתו היא שבחירתו ברורה מראש וכי אין אלטרנטיבות. בשלב מסוים נעשה ניסיון להציע 'שולחן עגול' סביבו יישבו כמה מהגורמים בעיר הכועסים על ראש העיר, כל אחד מסיבותיו שלו. עד כה הרעיון לא הבשיל, אך ייתכן כי הוא יבשיל במהלך הימים הקרובים. מה שברור הוא שגוטרמן יצטרך לצעוד צעד קדימה לקראת דרישות קודקודי דגל באשר לצרכים שונים של התושבים שבמהלך הקדנציה האחרונה לא ממש נענו בחיוב על ידי ראש העיר.

בינתיים יש לדגל אקדח בקנה והיא משגרת איום מרומז, לא דרך הערוצים הרשמיים אך בזמירות הנשמעות מאחורי הקלעים: באם ימשיך גוטרמן במשחקיו ובהתעקשותו נשקול להעמיד את סגן ראש העיר יעקב וולנשטיין מולו.

לפני מספר ימים נכנס וולנשטיין אל הגראי"ל ודיבר איתו על תפקיד הסגן ועל חששו שהתפקיד יילקח ממנו וכי תילקח ממנו פרנסתו. אחרי הכול מי שנחשב לפטרונו הפוליטי של וולנשטיין היה הגר"י אלישיב זצ"ל, אלא שלאחרונה הוא התקרב לחזון איש ומגיע לשם בתדירות מאד גבוהה. הגראי"ל הרגיעו כי איש לא ייגע לו בתפקיד וכי הוא "שליח ציבור טוב".

סקר סודי אותו מחזיק וולנשטיין קובע כי מבחינת פניות ציבור ועזרה לכלל מעמדו בעיר חזק מאד, כך שאם מישהו מבקש לאיים בגוטרמן במועמד חלופי, וולנשטיין הוא הכדור שבקנה האקדח. הגם ששני הצדדים מודעים לכך שמדובר באיום לצרכי מו"מ בלבד, כך נראה.

מודיעין עילית בחירות הבית היהודי שס גוטרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד