כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"לא יכול לקחת אחריות"

נתניהו העיד: "החרדים לחצו, לא נכנעתי - התערבתי אפידמיולוגית"

יו"ר האופוזיציה, ששימש בתפקיד ראש הממשלה בזמן אסון מירון מעיד בפני ועדת החקירה | נתניהו סירב לקחת כל אחריות על עצמו והכחיש שנכנע ללחצים פוליטיים מגורמים חרדים כפי שהעיד יעוצו של דרעי ואמר כי התערב בהחלטות רק בנושא האפידמיולוגי | סיכום העדות

נתניהו העיד: "החרדים לחצו, לא נכנעתי - התערבתי אפידמיולוגית"
נתניהו בועדת החקירה צילום: צילום מסך

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו התייצב היום (חמישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון. נתניהו, שהקמת הוועדה עברה למרות התנגדותו, הוא העד האחרון שלה על פי הערכות, לפני פרסום מכתבי אזהרה ומסקנות ביניים.

• בפתח עדותו, התייחס נתניהו לשאלה האם הילולת הר מירון הוא אירוע שדרש מעורבות מצידו, נתניהו הבהיר ואמר לחברי הועדה "האירוע במירון לא שונה מאירועים המוניים אחרים שמתרחשים בארץ, יש התכנסויות המוניות כל שנה ואירועים בטיחותיים שמתרחשים כל הזמן. הדברים הללו בדרך כלל לא גורמים למעורבות של ראש הממשלה, אלא אם כן מובאת בפניו שאלה בטיחותית או בריאותית מיוחדת. אז ראש הממשלה מתערב, כמו שאכן קרה, התערבתי בשנת האסון אך ורק בנושא הקורונה. הסמכות במירון והאחראים במירון הם משרדי התיירות והדתות".

• בועדת החקירה הפנו את נתניהו למסמך מדו"ח המבקר, נתניהו אמר כי הוא לא מכיר את המסמך, יו"ר הועדה מקריאה את הכותרת של המסמך, "הערות ראש הממשלה לדו"ח מבקר המדינה בנושא מירון" ופונה אל נתניהו איך ייתכן שאינו מכיר את המכתב. נתניהו משיב: הפקידות במשרדי הכינה את המסמך.

• רה"מ לשעבר נשאל האם היה מודע לכך שיש בעיה בטיחותית קריטית במקום והאם הכיר את דו"ח המבקר משנת 2008, נתניהו השיב: אני יודע שהיה דוח כזה כיוון שעברתי על חומרים לפני. הגיעה אלי החלטת ממשלה שהכינו גורמי המקצוע, בשנת 2011. המליצו בפני לאור דוח המבקר להעביר החלטות שהיו אמורות לתת מענה לדוח.

באשר לבעיה הבטיחותית השיב נתניהו בשלילה. "אירועים המוניים יש בהם צפיפות, אבל מדי שנה זה התכנס למשך למעלה מעשור בתקופת כהונתי וגם לפני. אף על פי שהייתה צפיפות לא ידעתי שהייתה בעיה בטיחותית".

נתניהו הוסיף: "אני טיפלתי בנושא מירון לפני לא מעט שנים. הדבר הראשון היה החלטה שהובאה לממשלה ב-2011 להקים את חברת קרן רשב"י. מה שאני מבין שקרה זה שהיו תהליכים משפטיים שנעצרו. בכל מקרה, התקנות האלה פקעו אחרי חמש שנים והיה צורך להבין סידור חדש. הביאו את הדבר הזה לממשלה כיוון שהסידור של הרשב"י היה זמני. העברתי את זה בהחלטת ממשלה על מנת שיהיה גורם אחראי".

• בשלב מסוים נזפה השופטת ברלינר בעורך דינו של נתניהו שניגש להעיר לנתניהו כיצד כדאי להשיב: "מר נתניהו לא זקוק לעזרתך ואין לך מעמד כאן כרגע וזה לא נתון לויכוח".

• נתניהו עומת עם מספר מכתבים שכתבו אליו חברי כנסת לאורך השנים ומעלים טענות קשות ואף מזהירות מפני אסון, השופטת ביקשה להבין איך, למרות טענת נתניהו שאינו האחראי הישיר, היה צריך לשים לב לעשרות הפניות בנושא מירון ולבדוק מה קורה בנוגע לאחראים על המקום. נתניהו הבהיר כי לא כל מכתב שממוען לראש הממשלה אכן מגיע אליו וגם אם אכן הגיע אליו הוא טופל לגופו.

יו"ר הועדה, השופטת ברלינר: "מירי רגב כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה כתבה לך מכתב וביקשה לדעת מי אחראי על מתחם קבר הרשב"י ב-2014. יש מכתב נוסף ב-2015 ושם כתוב 'צריך תקציב למנוע אסון המוני'. מכתב מסוג זה, מגיע אלייך בדרך כלל?". נתניהו השיב: "אני קורא במכתב של מירי רגב כותבת היא מבקשת מהממשלה להתכנס לקבוע מי הגורם האחראי. אך היא לא ידעה שכבר יש גורם אחראי וזה התשובה שהיא קיבלה".

בהמשך הובא לידי נתניהו מכתב של ח"כ אמסלם ועוד מספר מכתבים, נתניהו השיב: "אם רה"מ יקרא את כל החומרים מהוועדות הוא ימעל בדברים אחרים. שמו של ראש הממשלה מופיע על אלפי פניות, לא הכל מגיע אלי".

שנת האסון: השופטת מנסה להבין מדוע נתניהו התערב דווקא עכשיו והאם נכנע ללחץ פוליטי

• יו"ר הועדה, השופטת ברלינר  עוברת לשאול על שנת האסון, "מה הייתה המעורבות שלך בשנת 2021?" נתניהו השיב: היה שוני בין 2020 בשיא המגיפה, שבה הטלנו מגבלות חמורות, ל2021 שבה המצב השתנה באופן קיצוני. רמת ההדבקה ירדה באופן דרמטי ומקדם ההדבקה ירד, מספר החיסונים עלה באופן דרמטי, היה ברור שנשנה את המדיניות ונקדם הקלות.

השופטת מתקשה להבין מדוע נתניהו הוא זה שנכנס לפתע אל עומק הנושא שלא עסק בו בעבר, איך אתה נכנס לתמונה, שאלה היו"ר, יש הרי גורמים אחרים שמתעסקים. מקובל שתיזום דיונים קונקרטיים? נתניהו השיב: בנושא הקורונה הייתי מעורב עד צוואר, אני הייתי מעורב באופן מאד אקטיבי מכיוון שבעניין האפידמיולוגי אני מתמצא. 

בהמשך, שאלה השופטת איך שר הפנים הצטרף בכלל לשולחן מקבלי ההחלטות והיה מעורב בדיונים על הגבלות הקורונה בהר מירון? נתניהו השיב: "שמעתי גם גורמים אחרים. אריה דרעי היה גם חבר ועדת הקורונה, יש לו הרבה ניסיון. חשוב לשמוע את דעתו". 

• השופטת ממשיכה להקשות: מפיו של דרעי אנחנו יודעים שראית בו גורם מייעץ. היועץ שלו, ישראל אוזן, התבטא אצלנו בוועדת החקירה שרה"מ "בהיסטריה" שההר יהיה פתוח. נתניהו משיב: לא זוכר שהוא היה בדיונים. אולי גם הוא מקבל אינפורמציה מהתקשורת. אין לזה משמעות.

היו"ר, השופטת ברלינר: היועץ, אוזן אמר שהיה עליך לחץ פוליטי מגורמים בחברה החרדית נתניהו משיב בגיחוך: אז הוא אמר. אין לזה שום משמעות, זה לא על סמך לחצים אלא על סמך המלצות משרד הבריאות.

• השופטת: "בכלי התקשורת החרדים פורסם כי השתתפת בישיבה של יהדות התורה, כדי שתאשר את מתווה מירון ללא הגבלות - ושזה יהיה תלוי בתמיכה פוליטית בך. למה השתתפת?"  נתניהו משיב: השתתפתי. הזמינו אותי ואני לא מסתיר שהייתי מעוניין להגיע לשם. זו הייתה תקופה חשובה לגיבוש הקואליציה. ביקשו סקירה מדינית ובריאותית ונתתי. "אין קשר בין התמיכה שלי במתווה מירון עם הר פתוח לבין הדרישות של הח''כים החרדים. אם נחמן אש היה אומר אחרת - מבטיח שהייתי פועל אחרת".

נתניהו נשאל איך אישר מתווה של הר פתוח בניגוד לתקנות שהיו בתוקף אז ומנעו התכנסות בשטח פתוח (כזכור עמדת הוועדה כי האירוע לא היה חוקי מאחר ולא שינו את תקנות הקורונה). נתניהו התנער מאחריות וטען: "צריך לשאול את היועצים המשפטיים מדוע לא אמרו לנו שצריך לשנות את התקנות. הם לא היו מודרים מהשיחות, למה הם לא המליצו על שינוי תקנות? צריך לשאול אותם". חבר הועדה, שלמה ינאי השיב: "התשובה לשאלה הזו פשוטה - לא סוכם על מתווה". אך נתניהו התעקש: "אני יצאתי משם בתחושה שהייתה הסכמה עקרונית".

• ברלינר סיימה את חלקה, הועדה יצאה לעשר דק' הפסקה, נתניהו ביקש "ליישר את הגב"

נתניהו מעיד בפני הועדה // צילום מסך - לע"מ

חברי הועדה ממשיכים את חקירת הועדה, נתניהו משיב: 

• חבר הועדה מרדכי קרליץ שאל את נתניהו האם הוא מדוע שהחלטת ממשלה מ-2011 להסדיר את נושא האחריות על ההר, כולל מינוי מנכ"ל למקום, לא מומשה. הוקמה חברה אך היא לא עשתה כלום. נתניהו השיב: "אני רוצה להגיד לכם שזה קורה לאורך ולרוחב הגזרה בשירות הציבורי בהיקפים שאתם לא יכולים לדעת. איך זה קורה? זה קורה למכביר בכל הדמוקרטיות בעולם, אינני יודע מה קורה בדיקטטרות, לדעתי זה קורה שם יותר. אבל זה לא דבר ייחודי".

•  קרליץ חוזר לשאלת המכתבים והפניות שהוצגו לפני ההפסקה, ותוהה אם יש מענה לאותן פניות ומעקב כלשהו בין המשרדים השונים. נתניהו השיב: "המכתב של רגב הגיע והיועמ"ש מנדלבליט ענה לה. גם על המכתב של אלשיך, מנכ"ל המשרד גרונר ענה. לגבי המכתב של אמסלם, לא יודע אם הגיע אליי. כל חבר כנסת שולח פעמיים ביום מכתבים לכל הממשלה והשרים, זה תפקידם, "יש הצפה אדירה של מכתבים מהגורמים האלו ואינני יודע תמיד אם ההצפה היא כדי להציף ואם השולחים עצמם עוקבים אם ענו להם. מה שחשוב להם זה שליחת המכתב ופרסום שליחת המכתב ופחות התשובה.

שתבינו, פנה נתניהו לחברי הועדה, שמדובר במאסה, שיטפון גדול מאוד של פניות. אין מערכת שעוקבת באופן שיטתי אחר מידת ההיענות, חשיבות הנושא וכו'. אין מערכת כזו, יש מערכת למעקב אחרי החלטות הממשלה. ייתכן שהמסקנות שלכן יכללו איך להסדיר את שאלת הפניות". 

•  חבר הוועדה, אלוף במילואים שלמה ינאי, חזר שוב על שאלת חבריו, כיצד קרה שלמרות ריבוי הפניות בנושא מירון, הם לא הגיע אליו והוא לא נדרש לנושא. לטענת חבר הועדה, ינאי המשיך ותקף: "כל סינק קטן בטלוויזיה שנוגע לתפקוד משרד, לא עובר שתי דקות ויש מישהו שעונה עליו מדוע בכל הנוגע למירון לא קורה כלום במשך 12 שנות כהונתך?". 

נתניהו הגיב: התעסקתי בזה וכן התמקדתי בזה והפעלתי את כל הכלים שנראו לי סבירים לטפל בזה. הנושא שאתם מדברים עליו שכביכול הועלה, ואני אומר לכם שלאורך שנים ומספר הפניות שאתה מתארים, ספק אם היה מכתב אחד שהגיע אליי. אף אחד לא מראה לי את הפיקסל הזה, אני מסתכל על התמונה הגדולה. זה המצב התודעתי אצל ראש ממשלה שיודע שהנושא מטופל במשרדי הממשלה שקשורים לזה. אם הייתי יודע שיש בעיה כזו הייתי מטפל בה, ועוד איך הייתי מטפל בה". 

• לקראת סוף העדות של חבר הוועדה שלמה ינאי: "האם יכול להיות שהסיכון האפידמיולוגי עיוור אתכם מפני הסכנות האחרות במירון? נתניהו השיב: "לא, מהסיבה הפשוטה שבשנים הקודמות לא היה קורונה וזה התנהל בלי הסחות דעת ואיש לא התייחס לזה, ולא בגלל קורונה שלא הייתה אז. הנושא לא עלה אז והקורונה לא שינתה דבר. לפחות לא הובא בפניי".

נתניהו נשאל, בסופו של דבר, כראש ממשלה, כאדם שעמד הראש המערכת, אתה רואה את עצמך אחראי לאסון? נתניהו השיב: אני לוקח את האחריות על מה שעמד לפניי, וזה הנושא הבריאותי. בדיעבד קרה כאן אסון נורא. אילו הייתי יודע שההחלטות שהתקבלו לא קוימו - הייתי מטפל בזה. אבל אתה לא יכול לקחת אחריות על מה שאתה לא יודע.

נתניהו מעיד בוועדת החקירה // צילום מסך - לע"מ

במרכז עדות נתניהו: לחצים פוליטיים שאפשרו אירוע ללא הגבלה

אתמול נחשף בחדשות הערב ב'כאן 11' מסמך התקנות שאמור להחריג את מירון משאר המדינה בכל הקשור לתקנות הקורונה שהוכן לחתימתו של נתניהו, אמנם לבסוף לא חתם רה"מ על המסמך אך ייתכן ומדובר בראייה נסיבתית שעלולה לסבך אותו.

לפי עדויות מי שנחשבים למקורביו, אוחנה ודרעי, נתניהו, בגלל לחצים פוליטיים מצד חברי כנסת חרדים, הגיע להחלטה שהר מירון יהיה פתוח למאות אלפי מתפללים וחוגגים אף שבאותה עת חוקי הקורונה אסרו התקהלויות של יותר ממאה בני אדם בשטח פתוח.

נתניהו, שהיה אמון ואחראי על נושא הקורונה והתערב והורה על מדיניות של הר פתוח, היה צריך לכנס את קבינט הקורונה, ואת הממשלה, ולחתום על תקנות מיוחדות שיחריגו את ההר.

בסופו של דבר ההילולה התקיימה ללא תקנות או החלטת ממשלה שמחריגה אותה ממגבלות ההתקהלות. היו יועצים משפטיים במשרדי הממשלה שאמרו בזמן אמת כי האירוע לא חוקי, וחברי ועדת החקירה הבהירו במהלך הדיונים שכך גם הם רואים זאת.

בנימין נתניהו אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה ממלכתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד