י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מצאו מבוקש בישראל: השתתף בהשמדת עם בבוסניה

תושב כרמיאל, אלכסנדר צבטקוביץ', התגלה כמבוקש על-ידי האינטרפול • הסיבה: השתתפות בהשמדת עם בבוסניה • התחתן עם ישראלית • היום הוסגר ויועמד למשפט

אילוסטרציה
אילוסטרציה

היום (ה), בשעות אחר הצהריים, המריא לבוסניה בליווי כח משטרה בוסני אלכסנדר צבטקוביץ', תושב כרמיאל, אשר היה מבוקש בבוסניה בגין ביצוע עבירות של השמדת עם. בכך הושלם הליך הסגרה ממושך ומורכב שנוהל על ידי משטרת ישראל והמחלקה הבינל בפרקליטות המדינה.

בשנת 2010 פרסם האינטרפולצו מעצר בין לאומי כנגד אלכסנדר צבטקוביץ' בגין עבירה של השמדת עם. בעקבות זאת, בפעילות חטיבת המודיעין במשטרת ישראל אותר צבטקוביץ', כאזרח ישראלי אשר עלה לישראל בשנת 2006, נישא לישראלית ומתגורר עם משפחתו בכרמיאל. עם איתורו נמסרה על כך הודעה לבוסניה ובאוגוסט 2010 התקבלה במחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה בקשה להסגרתו של צבטקוביץ' לבוסניה. ב - 18.1.11 עצרה היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובין-לאומית (יאחב״ל) את צבטקוביץ' בסמוך לביתו בכרמיאל.

בסמוך למועד מעצרו הוגשה בעינינו בקשה להכריז עליו כבר הסגרה לבית המשפט המחוזי בירושלים והבקשה התקבלה. ההליכים המשפטיים הסתיימו ב - 18.7.13 כאשר בית המשפט העליון דחה את ערעורו וקבע כי החלטת בית המשפט המחוזי עומדת בעינה. היום כאמור, הושלם הליך הסגרתו של צבטקוביץ' מישראל לבוסניה.

הרקע לפרסום צו המעצר הבינ"ל - בעקבות התפרקותה של יוגוסלביה בשנת 1991, פרצה מלחמת אזרחים ברפובליקה של בוסניה והרצגובינה. בעקבות מצור ממושך של הכוחות הסרבים על העיר סרברניצה, נמלטו ביולי 1995 תושבים בוסנים מוסלמים רבים, בהם נשים וילדים, לבסיס הפיקוד של כוח האו"ם. בין כוחות האו"ם לכוחות הסרבים הוסכם כי הפליטים יפונו באוטובוסים והשליטה על המחנה וסביבתו נמסרה לידי הכוחות הסרבים. הגברים רוכזו והובלו באוטובוסים לאתרי ריכוז שונים סביב סרברניצה, לרבות חוות ברנייבו. בין ה- 13 ליולי ועד ל-22 ביולי 1995 לערך, רצחו הכוחות הסרבים באופן שיטתי כ-7500 גברים בוסנים מוסלמים. מדובר היה במעשי טבח מאורגנים ויזומים על ידי הפיקוד הבכיר והנהגת הכוחות החמושים הסרבים.

צבטקוביץ' שירת כחייל בצבא הסרבי במהלך מלחמת האזרחים בבוסניה והרצגובינה. במהלך שירותו הוא נטל חלק בטבח אשר אירע בחוות ברנייבו. ביום 16.07.95, הצטווה ע"י מפקדיו להוציא להורג אזרחים בוסנים עצורים. לאחר הגעת חיילי היחידה לאתר הובאו למקום, מלווים בשוטרים צבאיים סרבים, עשרות אוטובוסים, בזה אחר זה, ובהם גברים בוסנים, רובם כפותים, מכוסי עיניים ובלבוש אזרחי. במהלך כעשר שעות, רצחו אותם החיילים ובהם המבוקש בגין נטילת חלק פעיל בטבח של בין 1000 ל-1200 איש. הנרצחים נקברו מאוחר יותר בקבר אחים במקום.

כאמור, הודות לאיתורו, למעצרו ולהליכים משפטיים ממושכים ומאומצים בעבודה משותפת ונחושה של גורמי משטרת ישראל בדגש על אח״מ המחלקה לתיאום מבצעי בחטיבת המודיעין והמחלקה הבינ״ל בפרקליטות המדינה, הושלם הליך הסגרתו של צבטקוביץ׳ המבוקש בגין העבירה החמורה של השמדת עם ובשעה זו הוא עושה את דרכו לבוסניה מלווה בשוטרים בוסנים.
בוסניה מבוקש השמדת עם הוסגר אינטרפול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד