י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרטים חדשים על הפרשה

שר האוצר לשעבר שוחרר בתנאים מגבילים: זה מה שטען בחקירתו

לפני שלושה ימים נחקר שר האוצר לשעבר משה כחלון, שטען שלא הייתה לו מודעות לעניין החשדות נגד החברה, פרקליטו מבהיר כי עוד יתברר שלא נפל דופי בהתנהלותו | הוא שוחרר בתנאים מגבילים ולא יוכל לצאת לחו"ל

שר האוצר לשעבר שוחרר בתנאים מגבילים: זה מה שטען בחקירתו
משה כחלון צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שר האוצר לשעבר משה כחלון, שנחקר שלשום ברשות ני"ע בפרשת יונט קרדיט, שוחרר אחרי החקירה בתנאים מגבילים ונאלץ להפקיד את דרכונו במשרדי הרשות בתום החקירה, כך שהוא לא יוכל לצאת מהארץ בשלב זה. כך נודע ל"כלכליסט". שחרורו בתנאים מגבילים נובע מהעובדה שכחלון נחקר כחשוד בפרשה ולא כעד בלבד.

חקירתו של כחלון במשרדי הרשות נמשכה יותר מעשר שעות, משעות הבוקר ועד שעות הערב המאוחרות. כחלון חשוד כי ידע על המעשים בהם חשודים חלק מבעלי השליטה בחברת האשראי החוץ בנקאי, וכי לא דיווח עליהם בזמן אמת.

על פי הדיווח של ביני אשכנזי ב'וואלה', בחקירתו טען כחלון כי החשדות נגד יונט והדירקטורים נעשו לפני כניסתו לתפקיד יו"ר הדירקטוריון, כך שלא הייתה לו מודעות, לא כל שכן אחריות, לעניין החשדות.

בנוסף, כחלון טען כי ברגע שנודע לו על החשדות הוא מינה בודק חיצוני, רו"ח עופר אלקלעי, שיבדוק את החשדות, ולאחר הבדיקה, עם פרסום הממצאים, החליט להתפטר מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון.

במכתב ההתפטרות שלו ציין כחלון כי "אנו מבינים כיום כי ייתכן וקיימת לחברה חשיפה כספית משמעותית, אשר נגרמה בגין אירועים שהתרחשו לפני הצטרפותי לחברה".

בוואלה מפרסמים כי אל מול גרסתו של כחלון, גורמים המעורים בפרטים אומרים כי לטעמם כחלון היה מודע להלוואות מההנפקה הפרטית, שהיו אמורות להיפרע מינואר האחרון ולא נפרעו. וכי כחלון היה צריך לדווח לדירקטוריון שלא פעל לפירעונן ושהחברה הציבורית לא קיבלה ריבית.

עוד טענו אותם גורמים כי כחלון ידע על צ'קים שנעלמו מסניף נצרת ושההלוואות שניתנו לא אושרו בוועדת אשראי של החברה, וכן כי הוא ידע ואף דווח על התנהלות בעייתית של המנכ"ל ולא פעל בנושא.

ברשות לניירות ערך חוקרים כי המעורבים חשודים בגניבת כספים בסך כולל של עשרות מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, אשר הועברו לחברה פרטית בה חלק מהחשודים הם בעלי השליטה. על פי החשד, המעורבים פעלו במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה, בין היתר בנוגע לנכסים שלכאורה בבעלותה.

בנוסף, כך על פי החשד, המעורבים ביצעו עסקאות מהותיות במסגרתן הוצאו כספים מחברה הציבורית שלא כדין וללא אישורים, תוך רישום כוזב במסמכי החברה וזיוף מסמכים. המעורבים חשודים בין היתר בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, גניבה בידי מורשה, זיוף, הלבנת הון ושימוש במידע פנים.

כזכור, בעקבות פרשת היעלמות מיליוני שקלים שר האוצר לשעבר, משה כחלון, טלטל לפני כחודש את חברת האשראי החוץ בנקאי והודיע על התפטרותו המיידית.

"לצערי הרב וכפי שידוע לכם, אנו מבינים כיום כי ייתכן וקיימת לחברה חשיפה כספית משמעותית, אשר נגרמה בגין אירועים שהתרחשו לפני הצטרפותי לחברה", כתב כחלון לבעלי החברה. "נוכח התפתחויות אלה, ובלב כבד, החלטתי להודיע לבעלי השליטה על סיום תפקידי כיו"ר דירקטוריון החברה ודירקטור בה באופן מידי. אני מאחל לכם ולחברה בהצלחה בהמשך הדרך".

לפני כשבועיים, הודיעה החברה בראשה עומד כחלון לבורסה לניירות ערך בתל אביב ולרשות שוק ההון, כי אינם מפרסמות את הדוחות הכספיים בשל "אי-ההתאמות" המוערכות בהיקף של כ-5 עד 7.6 מיליון שקל. זאת, לפי ממצאים ראשונים של בדיקה שערכה החברה באמצעות בודק חיצוני שמינתה.

לטענת החברה, החשד הראשוני עלה ביום ראשון האחרון בשעות הערב והוא אושש יומיים לאחר מכן על ידי אותו בודק חיצוני. "לאור הממצאים הראשונים, החליט דירקטוריון החברה להשהות את אישור ופרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון לשנת 2022 עד להשלמת תהליך בדיקה מקיף לאי-ההתאמות האמורות", נכתב בהודעה אז.

עוד העלתה הבדיקה כי המנכ"ל צחי אזר נטל מהחברה 24 אלף דולר ללא דיווח. עם הגילוי הוצא אזר לחופשה כפויה. הכספים, על פי הערכות, נלקחו מן המענקים לשנת 2021, עוד טרם דווחו או אושרו על ידי בעלי המניות.

יונט קרדיט בודקת האם עבור חלק מאותה חשיפה להלוואות, שעליה דיווחה היום, הועמדו ערבויות אישיות על ידי בעלי השליטה בחברה. אזר מחזיק ב-12.5% ממניות החברה ואף מחזיק בצורה עקיפה בשליש מהחברה הפרטית "יונט קרדיט" (28.7%) שהיא בעלת השליטה בחברה הציבורית.

משה כחלון חקירה חשד לפלילים צו עיכוב יציאה מהארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד