י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
איך להביט על החיים

הטעות היחידה של המורה שגרמה לכולם לצחוק

הרב יצחק פנגר בסיפור לשבת, עם הקשר נפלא לפרשת השבוע ומסר לחיים; מה יקרה כשתעשה טעות אחת בחיים? ומהי דרך העולם? 

הטעות היחידה של המורה שגרמה לכולם לצחוק
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

מורה כתב על הלוח מספר תרגילים:

5X1=3

5X2=10

5X3=15

5X4=20

5X5=25

5X6=30

5X7=35

5X8=40

5X9=45

5X10=50

אחרי הכתיבה הוא הסתובב לעבר התלמידים ומצא את כולם צוחקים. כשהוא שאל את סיבת הצחקוקים, אחד התלמידים הצביע ואמר: "המורה, בשורה הראשונה עשית טעות... התשובה אמורה להיות 5".

כששמע זאת המורה, הוא חייך והסביר: "אני כתבתי את השורה הראשונה בצורה הזו בכוונה, כדי ללמד אתכם משהו לחיים.

אני כתבתי 9 שורות נכונות, אבל אף אחד לא שיבח אותי, או בירך אותי על כך. אבל טעות אחת - וכולם מצביעים עליה. מוסר ההשכל - העולם לא יעריך מיליון דברים טובים ונכונים שתעשו, אבל אנשים יעבירו ביקורת וינזפו בכם אפילו על טעות אחת שתעשו".

את העולם אולי אי אפשר לשנות, אך פעמים אנחנו מתנהגים כך כלפי לעצמנו. במקום לחזק את עצמנו על אלפי הדברים הטובים שאנחנו עושים, אנחנו מלקים את עצמנו על הדברים הלא טובים שלנו, ואף על הטעויות או על התקופות הלא טובות שאנחנו עוברים, שהן שלא תמיד בידנו.

מובא בפרשה: "וידבר משה אל ראשי המטות לבני ישראל לאמר זה הדבר אשר ציווה השם". ביאר הרב מחמעלניק זצ"ל: "כאן למדנו שבשעה שרואה אדם מישראל שדרך הצלחתו נוטה למטה ("מטות" מלשון לנטות, לרדת מטה...) לא יזעף לבו ולא יאבד אמונתו בהשם אלא יקבל את הכול באהבה ובשמחה, ויאמר 'זה הדבר אשר ציווה השם' – כך גזרה חכמתו יתברך. וידע נאמנה שכל מה שעושה הקב"ה הכול לטובה"... ומסיים: "וכאשר יעשה כן אני מבטיחו שיעלה על במותי ההצלחה".

גם תקופות של ירידה, ופעמים אף טעויות, הן מהבורא, כמו שכתב רבי משה חגיז זצ"ל, שחי לפני 270 שנה: "שגגת הרופא – כוונת הבורא". הבה נעריך את עצמנו וגם את האחרים על אלפי הדברים הטובים שהם ואנחנו עושים. נהיה ביקורתיים וקשים פחות על הדברים הטובים פחות, נקבל הכול באהבה ונדע שמה שהיה - היה, ושהטוב ביותר עוד לפנינו.

שבת שלום.

שלכם,יצחק פנגר.

מסר חיזוק הרב יצחק פנגר סיפור לשבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד