י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הלמ"ס: מחירי הדירות ירדו ב-1.3% ברבעון השני של 2013

בהשוואה לרבעון המקביל ב-2012 ניתן לראות דווקא עליית מחיר של כ-6.4% • ירידת מחירים משמעותית ב בדירות בתל-אביב • עליית מחירים בשכר הדירה במרבית האזורים

  • י' אלול התשע"ג
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



מחירי הדירות הממוצעים בישראל ירדו ברבעון בשני של 2013 בכ-1.3% בהשוואה לרבעון הקודם של השנה. כך עולה מסקר מחירי דירות בבעלות הדיירים של הלמ"ס המתייחס לדירות יד שנייה שפורסם היום (ה') במקביל לפרסום מדד המחירים.

הירידה במחירי הדירות הממוצעים תואמת נתונים דומים שפורסמו אתמול על ידי משרד השיכון. באותו הזמן, אם משווים את המחירים ברבעון השני של 2013 למקבילו ב-2012 ניתן לראות דווקא עליית מחיר של כ-6.4%, עלייה לא מבוטלת. כך, מחיר דירה ממוצעת בישראל ברבעון השני של 2013 עמד על 1.202 מיליון שקל וזאת לעומת כ-1.218 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה וכ-1.13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

על פי טבלת הנתונים של הלמ"ס נרשמו ירידות רבות ברחבי הארץ בהשוואה לרבעון הראשון. כך למשל, ירידה של 2.4% במחירי הדירות הממוצעים במחוז הצפון, ירידה של 2.1% במחוז תל אביב וירידה של 2.8% בירושלים. בפילוח בין המחוזות ובין גדלי הדירות השונים עולה כי הירידות המשמעותיות ביותר בין הרבעון הנוכחי לזה שלפניו נרשמו במחוז תל אביב שם ירד מחירן הממוצע של הדירות הגדולות בנות 4.5-5 חדרים ב-6.3%. גם המחיר הממוצע של הדירות הקטנות יותר, בנות 3.5-4 חדרים ירד במידה ניכרת של 5.7% בין הרבעונים.

במקביל לירידות, נרשמו גם לא מעט עליות מחירים בין הרבעונים העוקבים של 2013. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בדירות הקטנות באזור חיפה והקריות, דירות בנות 1.5-2 חדרים שמחירן הממוצע עלה בכמעט 15%. נזכיר שמדובר בסוג דירות האהוד על משקיעים ובעוד קרנן של הדירות להשקעה במרכז הלך וירד עם עליית מחירי הדירות כך עלה הביקוש לדירות הקטנות באזור חיפה.

עלייה בשכר הדירה

במקביל לנתונים המתייחסים למחירי הדירות, מפרסם הלמ"ס גם את נתוני חוזי השכירות. על פי הנתונים, ברבעון השני של 2013 המשיך שכר הדירה לעלות ברוב המכריע של האזורים. באופן לא מפתיע, האזור בו נרשמה העלייה המשמעותית ביותר בדמי השכירות הוא תל אביב שם עלו מחירי השכירות הממוצעים של כלל גדלי הדירות ב-2.3%. בעוד מחיר השכירות לגבי רוב סוגי הדירות באזור תל אביב לא השתנה בצורה מהותית, מה שגרר את הנתונים מעלה היא התייקרות גדולה יחסית במחיר השכירות של הדירות הגדולות בנות 4.5-5 חדרים. על פי הלמ"ס שוכרי הדירות הגדולות באזור תל אביב ספגו עלייה של 3.3% ברבעון השני של 2013 לעומת הרבעון הקודם לו.

נתון נוסף שכדאי לתת עליו את הדעת, הוא ירידה חריגה במחירי השכירות הממוצעים של הדירות הקטנות באזור חיפה והקריות. מדובר בירידה של 5.8% במחיר השכירות הממוצע של דירות 1.5-2 חדרים. בעוד לשוכרי הדירות מדובר בבשורה, נתון זה עשוי להעיד על בעיה בשוק השכירות המקומי.

אם נצרף לנתון זה את הנתון שכבר הזכרנו בכתבה זו, על עלייה משמעותית במחיר הממוצע של הדירות הקטנות באזור זה, עלייה של כמעט 15%, ייתכן והדבר מעיד על עודף דירות להשקעה שהביקוש אליהם הרים את המחיר אולם כמות הדירות להשקעה שיצאו לשוק הוריד את מחיר השכירות. כדי לבחון מצב זה טוב יותר ניאלץ להמתין לתוצאות הרבעון הבא, הרבעון השלישי של 2013.
דירה מחיר שכירות עליה תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד