כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מידע שטרם נחשף

בגטו היהודי בוורשה: ממצאים כואבים התגלו בחפירות

צוות ארכיאולוגים שעוסקים בחשיפת מרתפים ובונקרים באזור הגטו היהודי בוורשה חשפו ממצאים מרגשים וכואבים כאחד, בהם נעלי ילדים ודפים מספרי קודש הכתובים בלשון הקודש, מסכתות על הש"ס ואף חומש במדבר, פמוטות ששימשו ככל הנראה להדלקת נרות שבת, קערת ליל סדר וזוג תפילין | "נחלתנו הייתה לשמה"

בגטו היהודי בוורשה: ממצאים כואבים התגלו בחפירות
התפילין שנמצאו צילום: באדיבות המצלם

ממצאים כואבים, 77 שנים לאחר השואה. ארכיאולוגים שהחלו בחודש שעבר בחפירות באזור בו היה ממוקם הגטו היהודי בוורשה בזמן מלחמת העולם השנייה, חשפו בימים האחרונים מספר ממצאים ששימשו ככל הנראה את היהודים שהיו כלואים בגטו.

המדובר בפרויקט לחשיפת מרתפים ובונקרים שם הסתתרו יהודים בזמן מלחמת העולם השניה, ועתה נחשפים ממצאים כואבים המספרים את סיפור היהודים שהסתתרו במקום. בין הממצאים שנחשפו הייתה נעל עור שהייתה שייכת ככל הנראה לילד יהודי בן 10, דפים מספרים שונים בעברית ופולנית ופריטי שולחן שונים.

על פי הדיווח בפולין, התגלתה קצה נעל של ילד, ומאוחר יותר התגלתה נעל נוספת קטנה יותר ששימשה ככל הנראה את אחד התינוקות או ילד יהודי צעיר. חלק גדול מהממצאים שנמצאו במהלך החפירות, שהתקיימו ברחוב מילא 18 בו הייתה המפקדה והבונקר של הארגון היהודי הלוחם וברחובות הסובבים אותו, כללו תיעוד שכתבו יהודי הגטו על המתרחש בו מדי יום וגם זוג תפילין שפגעי הזמן נתנו בהן את אותותיהם ועוד.

רבה הראשי של פולין הרב מיכאל יוסף שודריך סיפר לעיתון 'יתד נאמן', כי מדובר בפרויקט של חשיפת מרתפים בבנייני מגורים ובונקרים בגטו, כאשר באחרונה מצאו אנשי המחקר עשרות עדויות חדשות ומרתקות. "מלבד התפילין שפורסמו אני יכול לשתף אתכם במידע שטרם נחשף, כי נמצאו גם כרכי גמרא ואף חומש במדבר וספרי אחרונים על הפרשות בהן אנו קוראים ממש בשבועות אלו נמצאו באחד המרתפים. החוקרים אף מצאו קערה שהם סבורים כי שימש כקערת ליל הסדר בשל התבליטים המעטרים את הצלחת".

"את הספרים העבירו למעבדה מיוחדת המתמחה בשיחזור ושימור ספרים עתיקים, ואלה יוצגו בהמשך לציבור כאות ועדות לגחלת היהודית שהמשיכה לבעור מתחת לפני השטח גם בתוך התופת שבגטו ורשה".

הרב שודריך מספר כי בימים האחרונים חגגה הקהילה ברית מילה של פליט יהודי מחרקיב, שרק כעת בהתקרבו לגיל בינה, הסכים למול עצמו ובדעה זכה וצלולה התייצב וביקש להכנס לבריתו של אברהם אבינו.

לדבר רבה של פולין "היה זה יממה לאחר ברית מילה של תינוק כהן, כבר עשרות שנים שאין כהן בקהילה. לאחרונה נישאו בני זוג יהודים, האבא ישראלי והאמא מפולין וכעת נולד להם בן וכך הוא הכהן הראשון שנולד בקהילה מזה עשרות שנים כאמור, והקהילה סופרת את הימים עד להיותו בר מצווה. בעוד 12 שנה 11 חודש ושלושה שבועות יהיה לנו כהן משלנו בר מצווה".

יאצק קוניק, ארכיאולוג פולני המשמש גם כהיסטוריון במוזיאון גטו ורשה והוביל את צוות הארכיאולוגים, סיפר על הממצאים המצמררים ואמר כי החוקרים מקווים לגלות בעזרתם כיצד ניהלו יהודי הגטו את חיי היומיום.

"זהו מקום ייחודי בגלל ההיסטוריה שהתרחשה כאן ב-1943. כאן כנראה נהרגו חיילי הארגון היהודי כאשר הם מוקפים בגרמנים. רק קבוצה קטנה של אנשים שרדה. זהו סמל של המקום הזה ושל כל הטרגדיה שהתרחשה כאן, גם בגטו ורשה ב-1943 ולאחר מכן בכל וורשה ב-1944. סמל של כל הילדים שמישהו לא איפשר להם לגדול", אמר קוניק.

ורשה גטו ורשה פולין שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד