כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"האסון הבא רק עניין של זמן"

האב השכול מאסון מירון מאוכזב מנתניהו: "זה אדם שתמכתי בו"

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו העיד ביום חמישי בוועדת החקירה לאסון מירון והרתיח לא מעט אנשים, בעיקר את המשפחות השכולות ששמעו ממנו גלגול אחריות והתנערות. האב השכול אביגדור חיות תוקף את נתניהו ומזהיר כי במצב כזה האסון הבא הוא עניין של זמן

האב השכול מאסון מירון מאוכזב מנתניהו: "זה אדם שתמכתי בו"
בנימין נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

‏הרב אביגדור חיות, שאיבד באסון מירון את בנו ידידיה ז"ל ותלמידו משה לוי ז"ל שניהם בני 13 בלבד, מביע אכזבה מראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בעקבות עדותו ביום חמישי בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון.

בראיון לרדיו 103FM אמר האב השכול: "זה אדם שתמכתי בו. אין לי שום בעיה לומר, אדוני היקר העדות שלך לא מקובלת עליי. אתה ראש הממשלה ואתה אחראי. אתה טוען שהשרשרת לא עבדה כמו שצריך, אני לא מקבל את התשובה הזו".

לדבריו: "ועדת החקירה הזו זה משחק כדורגל אחד גדול, כשהכדור זה האחריות, וכל אחד זורק את זה מאחד לשני. אף אחד לא היה מסוגל לקום ולומר 'אני כשלתי בנקודה הזו'".

אביגדור חיות.

הרב אביגדור חיות, שאיבד את בנו באסון מירון, מתוסכל מהעדויות בוועדת החקירה ואומר: "אם נמשיך בהתנהלות הזו, האסון הבא רק עניין של זמן".

נתניהו מגלגל אחריות: "לא ידעתי"

כזכור, בפתח עדותו ביום חמישי התייחס נתניהו לשאלה האם הילולת הר מירון הוא אירוע שדרש מעורבות מצידו, נתניהו הבהיר ואמר לחברי הועדה: "האירוע במירון לא שונה מאירועים המוניים אחרים שמתרחשים בארץ, יש התכנסויות המוניות כל שנה ואירועים בטיחותיים שמתרחשים כל הזמן. הדברים הללו בדרך כלל לא גורמים למעורבות של ראש הממשלה, אלא אם כן מובאת בפניו שאלה בטיחותית או בריאותית מיוחדת. אז ראש הממשלה מתערב, כמו שאכן קרה, התערבתי בשנת האסון אך ורק בנושא הקורונה. הסמכות במירון והאחראים במירון הם משרדי התיירות והדתות".

באשר לבעיה הבטיחותית השיב נתניהו בשלילה. "אירועים המוניים יש בהם צפיפות, אבל מדי שנה זה התכנס למשך למעלה מעשור בתקופת כהונתי וגם לפני. אף על פי שהייתה צפיפות לא ידעתי שהייתה בעיה בטיחותית".

חבר הוועדה, אלוף במילואים שלמה ינאי, חזר שוב על שאלת חבריו, כיצד קרה שלמרות ריבוי הפניות בנושא מירון, הם לא הגיע אליו והוא לא נדרש לנושא. לטענת חבר הועדה, ינאי המשיך ותקף: "כל סינק קטן בטלוויזיה שנוגע לתפקוד משרד, לא עובר שתי דקות ויש מישהו שעונה עליו מדוע בכל הנוגע למירון לא קורה כלום במשך 12 שנות כהונתך?".

נתניהו בוועדת החקירה.

נתניהו הגיב: "התעסקתי בזה וכן התמקדתי בזה והפעלתי את כל הכלים שנראו לי סבירים לטפל בזה. הנושא שאתם מדברים עליו שכביכול הועלה, ואני אומר לכם שלאורך שנים ומספר הפניות שאתה מתארים, ספק אם היה מכתב אחד שהגיע אליי. אף אחד לא מראה לי את הפיקסל הזה, אני מסתכל על התמונה הגדולה. זה המצב התודעתי אצל ראש ממשלה שיודע שהנושא מטופל במשרדי הממשלה שקשורים לזה. אם הייתי יודע שיש בעיה כזו הייתי מטפל בה, ועוד איך הייתי מטפל בה".

לקראת סוף העדות של חבר הוועדה שלמה ינאי: "האם יכול להיות שהסיכון האפידמיולוגי עיוור אתכם מפני הסכנות האחרות במירון? נתניהו השיב: "לא, מהסיבה הפשוטה שבשנים הקודמות לא היה קורונה וזה התנהל בלי הסחות דעת ואיש לא התייחס לזה, ולא בגלל קורונה שלא הייתה אז. הנושא לא עלה אז והקורונה לא שינתה דבר. לפחות לא הובא בפניי".

נתניהו נשאל, בסופו של דבר, כראש ממשלה, כאדם שעמד הראש המערכת, אתה רואה את עצמך אחראי לאסון? נתניהו השיב: "אני לוקח את האחריות על מה שעמד לפניי, וזה הנושא הבריאותי. בדיעבד קרה כאן אסון נורא. אילו הייתי יודע שההחלטות שהתקבלו לא קוימו - הייתי מטפל בזה. אבל אתה לא יכול לקחת אחריות על מה שאתה לא יודע".

אסון מירון תשפ"א אביגדור חיות ועדת חקירה ממלכתית בנימין נתניהו ידידיה חיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד