י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ההתרסקות המסתורית

תעשיית הנשק הסרבי: מייצאת נשק לכל דכפין

השאלות מתרוצצות לאחר שמטוס אוקראיני שנשא נשק סרבי התרסק ביוון. התקרית העלתה לסדר היום את תעשיית הנשק של סרביה. מאקדחים ומוקשים ועד ארטילריה וטנקים, ואפילו מערכות טילים, מל"טים, מטוסי קרב וציוד אלקטרוני כמו מכ"מים

תעשיית הנשק הסרבי: מייצאת נשק לכל דכפין
אילוסטרציה צילום: Pixabay

מרגמות ומוקשים סרבים שנמכרו על ידי סוחר נשק מסתורי כביכול לבנגלדש, ולאחר מכן הובלו על ידי מטוס אוקראיני שהתרסק ביוון - זה נשמע כמו עלילה של מותחן פוליטי. אבל זו המציאות.

בשעות הערב המאוחרות של ה-16 ביולי 2022, מטוס תובלה אנטונוב An-12 האוקראיני התרסק ליד העיר קוואלה, בצפון מזרח יוון, והרג את כל שמונת אנשי הצוות האוקראינים. המטוס המריא מהעיר ניס, בדרום סרביה, ונשא 11.5 טון של כדורי מרגמה ומוקשים מתוצרת סרביה.

מי שעומד מאחורי ייצור הנשק הוא על פי הדיווחים סלובודן טסיץ', לכאורה אחד מסוחרי הנשק הגדולים בבלקן, עם נוכחות ברשימות הסנקציות של ארה"ב. מדינת היעד הרשמית של התחמושת הייתה בנגלדש.

הטייס דיווח על בעיות במנוע זמן קצר לאחר ההמראה, בזמן שטס מעל צפון הים האגאי. נחיתת חירום לא הייתה אפשרית. ההתרסקות ליד קוואלה הייתה הרסנית והתחמושת המשיכה להתפוצץ גם למחרת היום.

התאונה העיבה על היחסים הדיפלומטיים בין יוון וסרביה מצד אחד, ויוון ואוקראינה מצד שני. ממשלת יוון כנראה לא הייתה מודעת למטען הרגיש והיא הגישה תלונה לשתי המדינות. האסון משך את תשומת הלב לתעשיית הנשק הסרבית, שעלה לכותרות בנושא שחיתות ויצוא לא חוקי.

סרביה היא אחת מיצרניות הנשק הגדולות והחשובות ביותר במרכז אירופה, כמעט לחלוטין בבעלות המדינה, התעשייה היא חלק חשוב מכלכלת המדינה. לסרביה יש כמעט הכל, מאקדחים ומוקשים ועד ארטילריה וטנקים, ואפילו מערכות טילים, מל"טים, מטוסי קרב וציוד אלקטרוני כמו מכ"מים.

משרד ההגנה הסרבי העריך את הערך הכולל של יצוא הנשק הסרבי בשנת 2020 בכ-600 מיליון דולר, כ-3% מהיצוא הכולל של סרביה לשנה. הקונים החשובים ביותר של נשק וציוד צבאי סרבי הם איחוד האמירויות הערביות, קפריסין, ארה"ב, בולגריה וסעודיה. לקוחות התעשייה משתרעים על פני כל העולם וסרביה לא בררנית באשר למי הם מוכרים, כך אומר ווק ווקסנוביץ', ממרכז בלגרד למדיניות ביטחון.

"המדינה הסרבית באמת רוצה לסחוט כל דולר אפשרי מהתעשייה הזו", הוא אמר לתאגיד השידור הגרמני DW. "עם זאת, הקו האדום הוא שאסור למכור למדינות שהן תחת סנקציות של האו"ם ואסור להתערב במלחמה".

עם זאת, אמר ווקסנוביץ', סרביה "לא תמיד פועלת לפי הכללים האלה". למעשה, במהלך שני העשורים האחרונים, מדינת מערב הבלקן ייצאה שוב ושוב נשק לאזורי מלחמה וסכסוך ומסרה אותם למדינות שהיו תחת אמברגו נשק.

בסתיו 2019, נחשף כי נשק סרבי הגיע לידיים של איסלאמיסטים מיליטנטיים בתימן דרך ערב הסעודית. בקיץ 2020, צבא אזרבייג'אן גילה נשק סרבי שנמכר לארמניה ונחת באזור השנוי במחלוקת נגורנו קרבאך. ובפברואר השנה, רשת של עיתונאים חוקרים סרבים חשפה כי נשק סרבי נמסר למיאנמר גם לאחר ההפיכה הצבאית בפברואר 2021.

האיש ששמו עולה שוב ושוב בקשר עם עסקאות נשק לא חוקיות בסרביות הוא סלובודן טסיץ'. בן 64 עוסק בעסקי הנשק הבלקני כבר עשרות שנים. מ-2003 עד 2013, הוא היה ברשימת הסנקציות של ארה"ב בגין מסירת נשק לליבריה באופן בלתי חוקי. בדצמבר 2017 שוב הוטלו עליו סנקציות בגין עסקאות נשק בלתי חוקיות רבות. פקידים אמריקאים מתייחסים אליו כאל הסוחר הגדול ביותר של נשק ותחמושת בבלקן.

יש גם ספקולציות האם הנשק שהיה על המטוס שהתרסק לא יועד בכלל לבנגלדש אלא לאוקראינה. גם שר ההגנה סטפנוביץ' וגם מנהל חברת מרידיאן האוקראינית, שבבעלותה המטוס שהופל, הכחישו זאת.

אבל ווקסנוביץ' מאמין שנותרו שאלות חשובות. "לציבור יש לתת תשובות מדוע מטוס אוקראיני העביר נשק סרבי, בעוד סכסוך בינלאומי גדול משתולל בשטח אוקראינה", אמר.

נשק מלחמת אוקראינה רוסיה יוון בנגלדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד