כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
קשים להשגה

ביידן לא מתרגש מההכחשה של סעודיה להתקדמות בקשרים עם ישראל

סעודיה לא הצהירה שאישור מעבר למטוסים ישראלים הוא צעד לקראת נורמליזציה, אבל האמריקאים לא מתרגשים מכך. דיפלומט מערבי חושש שהנסיעה המנוגדת לחוק הסעודי של הכתב הישראלי למכה עלולה לפגוע במאמץ לקדם נורמליזציה

 ביידן לא מתרגש מההכחשה של סעודיה להתקדמות בקשרים עם ישראל
הנשיא ביידן ומלך סעודיה צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

ממשל ביידן לא היה מופתע או מודאג מהקביעה של סעודיה בשבוע שעבר, לפיה החלטתה לפתוח את המרחב האווירי שלה לכל המטוסים האזרחיים אינה קדימון לנורמליזציה עם ישראל, כל אמר בכיר אמריקאי ל'טיימס אוף ישראל'.

ההודעה של ריאד ב-15 ביולי על פתיחת המרחב האווירי פורסמה שעות לפני שג'ו ביידן טס ישירות מתל אביב לג'דה כדי להשתתף בפסגה עם מנהיגי המזרח התיכון, ואופיינה על ידי ביידן וראש הממשלה לפיד כ"צעד ראשון" לקראת קשרים פורמליים בין ישראל לסעודיה.

אבל שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, שפך מים קרים על הרעיון במהלך מסיבת עיתונאים ב-17 ביולי, פחות משעה לאחר שביידן עזב את ג'דה. "זה לא קשור לקשרים דיפלומטיים עם ישראל", אמר. "זה בשום אופן לא מקדים שום צעדים נוספים". שר החוץ הסעודי נחשב למתנגד להסכם נורמליזציה כל עוד אין הסכם עם הפלסטינים, פרשנים באירופה טענו בעבר כי הוא יהיה הראשון ללכת הביתה לאחר מותו של המלך.

נראה כי דבריו של השר הסעודי פגעו במאמציו של ביידן במהלך המסע לקידום השתלבותה של ישראל באזור. הבכיר בממשל אמר כי וושינגטון הייתה מוטרדת מהדברים.

"הדרך בה הסעודים עושים דברים, הם מתקדמים, ולאחר מכן מסתכלים על התגובה הציבורית לצעדים שהם נקטו", אמר הפקיד ל-Times of Israel "הם לעולם לא יגידו 'כן, זה צעד לקראת נורמליזציה', במיוחד ברמת שר החוץ".

אך יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עשוי להיות סיפור אחר. הוא אמר ל'אטלנטיק' במרץ האחרון שישראל יכולה להיות "בעלת ברית פוטנציאלית". עם זאת, רבים מאמינים כי אביו המזדקן המלך סלמאן שומר על וטו על נורמליזציה מלאה עם ישראל ללא פתרון שתי מדינות, שצפוי להישאר במדיניות כל עוד המלך בן ה-86 בתמונה, אך ביום שהוא ימות, בן סלמאן יקדם נורמליזציה, בינתיים הנסיך משנה לאט לאט את דעת הקהל הסעודית לטובת נורמליזציה עם ישראל.

בהתייחס למאמץ של הנסיך פייסל לנתק את ההחלטה לפתוח את השמיים הסעודיים מישראל, דיפלומט מערבי טען כי הדבר "חסר תועלת", שכן ישראל היא המדינה היחידה שמטוסי הנוסעים שלה נאסרו מהמרחב האווירי של ריאד לפני ההכרזה.

האנליסט של מכון מדינות המפרץ הערבי בוושינגטון, חוסיין איביש, אמר שההודעה הסעודית "בהחלט עוסקת בישראל ולא שום דבר אחר", אך ריאד מנסה "לשחק קשה להשגה".

ובכל זאת, הוא הזהיר מפני דיבור יתר של חשיבות המהלך. "כולם מסתובבים, האמריקאים מסתובבים שהם עשו פריצת דרך, הישראלים מסתובבים שעכשיו הם מקובלים על בני בריתם הטובים וחבריהם הסעודים, והסעודים מסתובבים ששום דבר לא קרה ואין מה לראות כאן עד שתקום מדינה פלסטינית".

הבכיר האמריקני סירב לומר האם החלטתו של הכתב הישראלי גיל תמרי להתגנב עם דרכון אמריקאי באופן בלתי חוקי לעיר המוסלמית מכה כדי לצלם כתבה לטלוויזיה מהאתר פגעה במאמצים לנרמל את הקשרים בין ריאד לירושלים. הפקיד אמנם מתח ביקורת על הפעולה של כתב ערוץ 13 ואמר כי "אנחנו חושבים שזה היה דבר ממש פזיז ולא מכבד לעשות".

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן הוסיף כי ארה"ב מודעת לתקרית, והדגיש שתמרי לא נכנס לסעודיה במסגרת משלחת העיתונאים של ביידן. "אנו מכירים ומכבדים מאוד את מכה ואת חשיבותה בלבם של מוסלמים ברחבי העולם - כולל מיליוני מוסלמים אמריקאים", המשיך הדובר. "ארצות הברית מכבדת את כל הדתות ומקדמת הרמוניה דתית".

מלך סעודיה סעודיה מוחמד בן סלמאן נורמליזציה גיל תמרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד