י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ניו יורק: ה'סחטן' של הרב יאשיהו פינטו הודה בהונאה ויגורש

עופר ביטון, לשעבר יד ימינו של הרב יאשיהו פינטו - שהואשם בסחיטת הרב - הודה במסגרת עיסקת טיעון בהונאת ויזה • ישוחרר וכפי הנראה יגורש עם משפחתו מארה"ב

יאשיהו פינטו. צילום: ארכיון
יאשיהו פינטו. צילום: ארכיון



עופר ביטון - מקורבו לשעבר של הרב יאשיהו ביטון, הודה באשמת הונאת ויזה בניו יורק ויגורש כנראה מהמדינה לישראל.

עופר ביטון, עבריין ישראלי מאשדוד אשר עצור עד תום ההליכים בניו יורק על גיוס כספים בלתי חוקיים לחבר הקונגרס הרפובליקני, מייקל גרים, הודה בעיסקת טיעון בהונאת ויזה.

הודאתו של ביטון, עשויה להשפיע על חקירת התרומות לקמפיין של חבר הקונגרס שזכה במושב של הרפובליקנים בקונגרס כנציג משותף של סטייט איילנד וברוקלין.

לפי כתב האישום נגד ביטון שהוגש בחודש אוגוסט, הוא גייס עבורו תרומות אסורות מאנשים שונים, חלקם נטולי אזרחות אמריקאית, כדי שחבר הקונגרס יסייע להם לקבל אזרחות אמריקאית.

עוד בנושא:
"זה היה אכזרי" • הרב יאשיהו פינטו מתראיין לראשונה
ארה"ב: עוזרו לשעבר של הרב פינטו - נעצר
ה'טיימס' חושף: סוחטי הרב פינטו - משב"ק ויחצ"ן
הפנים הלא מוכרות של הרב יאשיהו פינטו: פינוקים וקשרים מפוקפקים

לפי עסקת הטיעון ישוחרר ביטון בתנאים מגבילים, אם כי שופט עדיין יכול להטיל עליו עונש של עד שישה חודשים מאחורי הסורג ובריח.

ביטון נעצר לפני כשנה, אך סירב לשתף פעולה עם החקירה. משפטו נקבע לחודש הבא, והוא צפוי לעמוד בפני הליכי גירוש שיכלול גם את אשתו ושני ילדיו.

הסדר הטיעון אינו מזכיר את שיתוף פעולה כתנאי, אך סביר ששיתוף פעולה כזה עשוי לעמוד מאחורי הסכמים נוספים עם ביטון.

סחיטה של הרב פינטו

ביטון גם עומד במרכזה של חקירת מיליונים בחשד שמעל וסחט את הרב יאשיהו פינטו, אליו היה מקורב בעבר.

ביטון שהתפרנס בעבר בשיווק מוצרי תועבה, התקרב לרב יאשיהו פינטו חזר בתשובה, ונכנס לעסקי נדל"ן בחסות הרב ואנשים המזוהים עימו.

ביטון היה ליד ימינו של הרב בניו יורק, ועל הפרק עמדה עסקה חשובה לרב והיא רכישת בניין של ישיבה ברחוב 58 מזרח היוקרתי, ישיבה שיועדה להיות מרכז רוחני יהודי בניו יורק.

ביטון הועסק בניהול העסקה וגיוס תרומות לרכישה. היה שליחו לקהילות קרובות ורחוקות, וקיבל לידיו עשרות אלפי דולרים מתורמים בכל רחבי הגלובוס.

הרב חשד שביטון משלשל לכיסו כספים שנתרמו על ידי אנשים המקורבים אליו באופן אישי, וגוזר לעצמו קופונים מעסקאות שונות. ביטון היה ממוקד אז בגיוס תרומות לקמפיין של מייקל גרים הרפובליקני על הייצוג של ניו יורק בבחירות 2010 לקונגרס.

לפי ה"ניו יורק טיימס", ביטון סייע לגרים לגייס למעלה מ-500 אלף דולר מתורמים יהודים וישראלים אשר מוכרים לו מעבודתו עם הרב פינטו.

הרב חשד בביטון שמעל בכספיו בשלב הראשון נסרקו ספרי החשבונות של הישיבה על ידי החשב הראשי, והממצאים היו בעייתיים. כאשר הרב ביקש הסברים ביטון עזב את הישיבה.

לפי תלונה שהגישו מאוחר יותר פינטו וכמה מאנשיו לאף.בי.איי, ביטון סחט בתגובה את הרב ודרש יחד עם שותפו כסף תמורת הפסקת הדלפות לעיתונות על מצבה הנפשי של הרבנית, ועל מצבה הפיננסי של הישיבה.

"נצטרך הרבה כוח ואמונה כדי לעבור את הימים הקשים שבפנינו", אמר אז הרב ביולי 2011, בפני מאות מחסידיו.

החקירה של תלונות הרב פינטו הניבה לאף.בי.איי בעקיפין פרטים על תיק גדול בהרבה, מבחינתם: גיוס תרומות אסורות לקמפיין של מייקל גרים. החוקרים הניחו בצד את תיק סחיטת הרב והתמקדו בחשד, שביטון הבטיח לתורמים ישראלים סיוע בקבלת גרין קארד אם גרים ייבחר.

מלבד זאת נבדק חשד, כי שמות התורמים זויפו מאחר ואסור להם לתרום בהיעדר אזרחות אמריקנית או גרין קארד. מרבית התורמים שנחקרו מסרו עדויות והפלילו את ביטון, אבל גם התיק החמור הזה הונח בצד.

מאז המעבר לחקירה גלויה, הרב פינטו מוגדר על ידי האף.בי.איי כעד מוגן. ובלשים פדראלים פוקחים עין עליו ועל בני משפחתו, ואף מרבים לבקר בישיבת "שובה ישראל".
עופר ביטון ויזה קונגרס ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד