י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המאבק נמשך

אחות במחלקה האונקולוגית: "מצידי שכל המטופלים ימותו"

המשבר באונקולוגית בבית החולים הממשלתי וולפסון בחולון מחמיר. בתה של אחת החולות התלוננה למשרד הבריאות. "אחת האחיות ניגשה לאמי המרותקת לכיסא גלגלים והטיחה בה: 'את שקרנית'". בית החולים: "תלונת שווא"

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עוד עדות למשבר החמור: "מצידי שימותו כל המטופלים", כך אמרה לאחרונה אחת האחיות במכון האונקולוגי בבית החולים הממשלתי וולפסון בחולון לחולת סרטן שטיפלה בה, לפי תלונה חריגה של החולה, כפי שהועברה בשבוע שעבר לד"ר דודו דגן, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות. כך מפרסם רן רזניק ב'ישראל היום'.

על פי התלונה, האמירה המחרידה של האחות נאמרה לפני כשלושה שבועות לחולת סרטן המטופלת זה כשנה וחצי במכון האונקולוגי. ביום השני האחרון, בתה של החולה הטיחה תזכורת על כך בפניה של האחות, לאחר שהתפתח עימות חריג בין האחות לבין החולה ובתה.

כזכור, בתקופה האחרונה שורת חשיפות המעידות על התנהלות בעייתית במחלקה האונקולוגית בבית החולים. בחודשים האחרונים מתרחש משבר קיצוני במיוחד במכון האונקולוגי בחולון לאחר שכל אחיות המחלקה נטשו את עבודתן ללא הודעה מוקדמת, בגלל טענות על היחס של מנהל המחלקה, ד"ר רונן ברנר. במקביל, הועלו טענות קשות על כך שמנהלת בית החולים, ד"ר ענת אנגל, וצוות ההנהלה של משרד הבריאות מתעלמים בעקביות זה חודשים מהתרעות ומתלונות חמורות על פגיעה קשה בטיפול הרפואי בחולי הסרטן. במכון מטופלים כ-8,000 חולי סרטן בשנה.

את התלונה החדשה למשרד הבריאות על האחות במכון האונקולוגי כתבה ניצן סיטבון, שליוותה ביום שני בשבוע שעבר את אמה טוני חכמון, חולת סרטן המטופלת בוולפסון. על פי התלונה שפורסמה ב'ישראל היום', היא פנתה לאחות במכון שלקחה לאמה דגימת דם למעבדה, וביקשה ממנה שבמסגרת הבדיקות תבצע בנוסף גם את בדיקת ה"מרקר" שבודקת את דרגת התקדמות המחלה.

לפי התלונה, "אז האחות החלה לצעוק עלי ש'היא לא מתכוננת ללכת לרופא', ש'אין לה תקשורת עם הרופא' ו'שזו בעיה שלי', והחלו חילופי דברים. כשהדגשתי בפניה שזה תפקידה, היא הטיחה בי שהיא לא עובדת אצלי ולא מתכוונת לדבר עם הרופא. השיח היה בצעקות רמות משני הצדדים והחלה התקהלות מצד של חולים.

בשיאה של המריבה, כשהיא מדגישה כמה חשובים לה החולים, הטחתי בפניה את מה שאנחנו שומרות בבטן כשלושה שבועות, כשבשיח שהיה לה עם אמי לפני כשלושה שבועות היא אמרה לי, ואני מצטטת: 'מצידי שימותו כל המטופלים'".

על פי התלונה, "מאותה נקודה האחות החלה לצרוח כאחוזת טירוף ברמה, היו צריכים לחסום שלא תגיע לעברי. היא ניגשה לאמי המרותקת לכיסא גלגלים וצרחה עליה: 'את שקרנית', תוך שאנשים תופסים אותה שלא תעשה משהו. בסיום האירוע הגיעו אנשי ביטחון, שוחחו עם האחות ועם האחות האחראית למכון, שלא ניסתה בשום שלב להרגיע את המצב. עוד לפני כן ד"ר ברנר אמר לי: 'אף אחד לא פנה אלי בנושא', ו'איזו בעיה בתקשורת, אני מהבוקר עונה להן על שאלות".

עו"ד איתן גליק, שמייצג עשרות ממטופלי המכון, אמר ל'ישראל היום': "החולים נשחקים במלחמות אגו אישיות של מנהלת בית החולים מול מנהל המכון האונקולוגי, ואני קורא למנהלת לפתור את בעיות השירות הקשות הקיימות במחלקה. האירוע המדובר הוא רק אחד מני רבים שקורים יום־יום, ומי שמשלם את המחיר הכבד ביותר הם החולים. הגיע הזמן שהנהלת בית החולים תחרוג ממתן תשובות סתמיות, ותפתור את הבעיות באופן מיידי".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "המשרד עושה ככל שניתן על מנת לאפשר לחולים לקבל טיפול רפואי בטוח. השופטת בדימוס הילה גרסטל מונתה כמגשרת, על מנת להסדיר את היחסים בין הנהלת המרכז הרפואי, מנהל המכון האונקולוגי וצוות הסיעוד במכון, לטובת המטופלים.

"הבטחת רצף הטיפול, איכותו ובטיחותו עומדת לנגד עינינו כל הזמן. ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד, ד"ר דודו דגן, וגורמים נוספים ממשרד הבריאות, נמצאים בקשר עם מטופלים ובני משפחה. משרד הבריאות ימשיך לטפל בסוגיה עד לפתרונה המלא. המשרד בודק את האירוע הנדון. אמירות שמזלזלות בחיי מטופלים אינן מקובלות על המשרד, ואם אכן קרו, הדבר אינו תקין וראוי לכל גינוי".

מהסתדרות האחים והאחיות נמסר: "מבדיקה שקיימנו, מדובר בתלונת שווא, והדברים המיוחסים לאחות האונקולוגית מעולם לא נאמרו מפיה. מדובר באחות מקצועית ומסורה שכל מהותה הוא לטפל בחולי סרטן. יחד עם זאת, האירוע מעיד על המצב הבלתי אפשרי שאליו נקלעו בעל כורחם האחיות האונקולוגיות בוולפסון, המטופלים ובני המשפחה שלהם. הסתדרות האחים והאחיות תפעל לייצר לאחיות האונקולוגיות בוולפסון סביבה בטוחה, המאפשרת להן לתת טיפול הולם בחולי הסרטן, כפי שהיה עד היום. זוהי השליחות שבה הן בחרו וכל רצונן הוא להמשיך ולתת למטופלים את הטיפול הטוב ביותר. אנו בטוחים כי לכולנו יש אותה מטרה חשובה והיא להעניק טיפול מיטבי למטופלים".

מבית החולים וולפסון נמסר בשמן של אחיות המכון האונקולוגי כי "האירוע לא היה ולא נברא, ומוכחש בתוקף על ידי האחות. לטענת האחיות, מדובר באוסף האשמות שווא, כחלק ממסע של ד"ר רונן ברנר כנגד האחיות המסורות. האחיות במכון פועלות במסירות ובמקצועיות למען המטופלים, למרות המצב המורכב, ולמען המטופלים אף הסכימו לתהליך של גישור".

בית חולים וולפסון חולה סרטן משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד