י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המפגין המצרי מול הטנק • סרטון שמסעיר את העולם

מייסד התנועה המובילה את ההתנגדות למורסי לאמריקנים: לכו לעזאזל • ביילין טוען: הבחירות שהעלו את מורסי לשלטון זוייפו • וגם: צפו במפגין שנורה בדם קר

צעיר מצרי נורה מול טנק. צילומסך
צעיר מצרי נורה מול טנק. צילומסך



מצרים מלקקת את פצעיה לאחר סופשבוע בו נהרגו 173 בני אדם.

לפחות 250 מאנשי האחים המוסלמים נחקרים בגין חשדות לרצח, ניסיונות לרצח וטרור. כך לפי סוכנות הידיעות הרשמית של מצרים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי לפחות 1,000 מנאמני האחים המוסלמים נעצרו בסוף השבוע, וככל הנראה רבים מהם יועמדו למשפט.

מחמוד בדר (28), ממייסדי תנועת "תמרוד" ואחד הגורמים המרכזיים בהפלת הנשיא מוחמד מורסי, קרא בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס לנשיא אובמה שלא להתערב: "למה שאתה והסיוע הקטן וחסר המשמעות שלך לא תלכו לעזאזל?".

לדבריו: "מה שמצרים משלמת עכשיו הוא מחיר גבוה עבור הסתלקות הפאשיזם של האחים המוסלמים, לפני שהתנועה משתלטת על חיינו".

"לא ראיתי שום דבר רע במה שעשה הצבא. הם לא התערבו בפוליטיקה ואני עד לכך. אני מגבה את החלטותיהם, הם צודקים ומובילים אותנו בדרך שבה רצינו. פעילי האחים המוסלמים חמושים והם תוקפים אנשים, לכן היו קורבנות בהתנגשויות עם כוחות המשטרה".

תנועת "תמרוד" מהווה את חוד החנית במחאה הנוכחית נגד מורסי, בדר ועמיתיו, החתימו יותר מ-20 מיליון אזרחים על עצומה שקראה למורסי להסתלק מהשלטון ולערוך בחירות מוקדמות. הם הובילו המוני מצרים לרחובות ב-30 ביוני, כחלק ממחאה ציבורית להדחת הנשיא המכהן, והיו חלק מרכזי במהלכים שמשפיעים על מצרים עד כה.

התנועה במפתיע קראה להגיש את הסכם השלום עם ישראל למשאל עם. למרות זאת, ה"ניו יורק טיימס" מפי גורמים דיפלומטיים כי ישראל ושר ההגנה המצרי א-סיסי מנהלים קשרים הדוקים. וכי ישראל הבטיחה למצרים לא לדאוג באשר לאיום האמריקני לקצץ בסיוע.

הצבא המצרי זייף את תוצאות הבחירות

תוך כך יוסי ביילין, דיפלומט ישראלי לשעבר, מעניק אליבי למצפון הליברלי של העולם: לדבריו שפורסמו ב'ישראל היום', אישיות בממשל המצרי הודתה כי הצבא זייף את תוצאות הבחירות לנשיאות ביוני 2012, מחשש למהומות לאחר תבוסת מוחמד מורסי.

"לדברי האיש, אחמד שפיק, הוא שזכה בבחירות ברוב קטן, אולם ראשי הצבא - חששו שאם מורסי יובס, לא יכירו בכך האחים המוסלמים ויתנהלו כפי שהם מתנהלים כעת בעקבות הדחתו.

"התוצאות הרשמיות (51.73 אחוזים למורסי, 48.27 אחוזים לשפיק) היו כמעט היפוך מדויק של מה שהתרחש בקלפיות. לאחר פרסום התוצאות כמעט לא נשמעו קולות מחאה וערעור מן הצד החילוני-ליברלי, ואילו הצד הדתי, של האחים המוסלמים והסלפיסטים, היה מאושר מהישגו.

"הערכת הצבא היתה שמורסי חסר הניסיון יקבל עליו ניהול משותף עם הצבא, ולא יעבור כמה קווים אדומים", מצטט ביילין את האיש העלום, אך לאחר שכשל בתפקידו הוחלט להחליפו.

"אותו גורם", מוסיף ביילין, "אומר כי א-סיסי לא העריך כי מספר ההרוגים בעימות עם תומכי מורסי יהיה גבוה כל כך, אך הוא היה נחוש בדעתו לעוקרם מן הכיכרות שבהן התיישבו, והוא לא ייתן להם לחזור".

איך אומרים? אשרי המאמין.




מצרים צבא אחים מוסלמים הפגנה שלטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד