ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
במפרץ חיפה

בעקבות תהליך סחף חול: כך מתבצע הליך "הזנת חול"

החלה הזנת חול באזור התעשייה שבדרום מפרץ חיפה | הזנת חול בחופי הים היא פעולה מלאכותית של הוספת חול לקטעי חוף באמצעים טכנולוגיים שונים | הזנת חול משמשת לשיקום חופים חוליים שנסחפו והוצרו ועוד

בעקבות תהליך סחף חול: כך מתבצע הליך "הזנת חול"
הזנת חול צילום: גידי בטלהיים/המשרד להגנת הסביבה

בהנחיית המשרד להגנת הסביבה: חברת נמלי ישראל החלה להזין חול ים בחופי דרום מפרץ חיפה. הזנת החול צפויה להימשך כחודש וחצי, במסגרתה יוזנו כ-150 אלף קוב חול שייחפר מבריכת נמל חיפה. החול נבדק לתכולת מזהמים ונמצא נקי למטרה זו.

פעולת ההזנה תתבצע על פי היתר הטלה של הוועדה למתן היתרים להטלת פסולת לים, באמצעות ספינת מחפר ייעודית. המשרד מדגיש כי יש להימנע מקרבה לאזור הפעולות וכי יש להישמע להוראות המפקחים.

הזנת חול

הזנת החול לאורך קו החוף נדרשת בעקבות תהליך סחף חול (ארוזיה) משמעותי בחופי מפרץ חיפה הנובע משילוב של סערות החורף בים והשפעת התשתיות הימיות במפרץ חיפה ובעיקר בנמל המפרץ.

למעשה, הזנת חול בחופי הים היא פעולה מלאכותית של הוספת חול לקטעי חוף באמצעים טכנולוגיים שונים. הזנת חול משמשת לשיקום חופים חוליים שנסחפו והוצרו, להרחבת חופים חוליים לצורכי פיתוח ולשימוש ציבורי ותיירותי, לשחזור או ליצירה של רצועות חוף חוליות לרגלי מצוקים כשיטה להגנת בסיסם.

בשלב ההזנה, החול מוזרם לחוף כשהוא רטוב, דבר המתבטא בגוון כהה יותר מזה המאפיין חול ים יבש. כמו כן, בשל סחף החול המוגבר באזור, חופי הקריות מכילים יותר חול שהוא בעל גוון צהוב בהיר ומקורו בדיונות וסלע הכורכר שמתפרק, ופחות חול שמקורו בים הידוע בצבעו הכהה יותר, ולכן קיימים הבדלי צבע בלבד.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי מפקחי היחידה יעקבו אחרי כל תהליך ההטלה מקרוב, והמשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול לשיקום ולהזנה של חופי מפרץ חיפה בחול לרווחת הציבור.

 

המשרד להגנת הסביבה חול חוף ים מפרץ חיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד