כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לחצים פסולים?

מאבקי הכוח של בתי החולים על השתלות הכבד

הניתוחים החשובים והרווחיים עומדים במוקד תחרות בין בתי החולים הגדולים במרכז. בשיבא ביקשו אישור לבצעם וטענו: יש לנו תוכנית שיכולה להציל עד 15 חולים בשנה. בכיר בתחום: "הבקשה נדחתה משיקולים מקצועיים"

מאבקי הכוח של בתי החולים על השתלות הכבד
חדר מיון בביה"ח השרון. אילוסטרציה צילום: יחצ

הסלמה במתיחות בין בתי החולים הגדולים במרכז בנוגע להשתלות האיברים: אם עד כה המאבק התמקד בתחרות על השתלות ריאה בין שיבא לבילינסון, כעת בתי החולים במרכז יוצאים נגד בקשת ביה"ח שיבא לקבל אישור להשתלות כבד תוך טענות להתנהלות "כוחנית". כך מדווחת מיטל יסעור בית-אור ב'ישראל היום'.

יש לציין כי השתלת הכבד היא אחד הטיפולים הכי רווחיים לבתי החולים - על כל השתלת כבד מקבל בית החולים מיליון שקלים.

בשבוע שעבר התקיים דיון סוער במשרד הבריאות בבקשה של ביה"ח שיבא ממשרד הבריאות לאשר לו לבצע השתלות כבד. לאור התנגדות עזה של גורמי המקצוע, החלטת משרד הבריאות הייתה לדחות את הבקשה ולקיים דיון חוזר בנושא בעוד שנתיים. כיום מבוצעות השתלות כבד בישראל רק בבתיה"ח איכילוב, הדסה עין כרם, בילינסון ושניידר.

לפני הדיון החשוב נשלח מכתב זועם של מנכ"ל איכילוב, פרופ' רוני גמזו, שהביע התנגדות נחרצת לפתיחת מרכז השתלות נוסף.

גמזו הזכיר שרק לפני שנה וחצי דחה מנכ"ל משרד הבריאות דאז פרופ' חזי לוי את הבקשה לפתוח מרכז נוסף, ושהתנאים לא השתנו ומספר ההשתלות נותר יציב, כך שאין לכך הצדקה.

גמזו רמז ללחצים פסולים שהופעלו על משרד הבריאות בתהליך קבלת ההחלטות. "נודע לי ממקורות מהימנים על הפעלת מניפולציות, לחצים ופעולות הגובלות בהפרה לכאורה של כללי האתיקה והמינהל התקין על ידי הנהלת שיבא בהובלת פרופ' ארנון אפק וד"ר עדו נחמני", כתב גמזו למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. "לפי אותם מקורות, המניפולציות והלחצים גובלים אפילו בחשדות לכאורה ל'תן וקח' ושדלנות כוחנית בלתי פוסקת. כנראה ייערך דיון שטומא ממעשים אלו ומעליו עננה של כוחניות ומניפולציות על חשבון מקצועיות".

בעקבות פניית 'ישראל היום' פרופ' אש שלח מכתב לגמזו, שבו העיר לו על דבריו: "בשיח מקצועי אין מקום להכפשות אישיות, אלא לשיח מקצועי". עוד אמר: "אינני יכול להתייחס למידע ממקורות עלומים". לפני כן, רופא שנכח בפגישה הרחיב: "בשיבא דרשו לפתוח מרכז רביעי בישראל להשתלות כבד, אך המומחים בכל בתי החולים התנגדו.

מביה"ח שיבא נמסר בתגובה: "תחום השתלות הכבד בישראל נמצא בקיפאון כבר 25 שנה, בעוד בעולם התחום התפתח. חובתנו להביא למטופלים את הפרקטיקות החדשניות והטובות ביותר בסטנדרטים בינלאומיים. כל ניסיון לטרפד דיון אמיתי, מקצועי ומהותי על ידי האשמות חסרות בסיס וקונספרטיביות יפגע רק בציבור המטופלים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הדיון הנוסף נערך לאור פניית שיבא והצגת טיעונים שהצדיקו דיון חוזר. למיטב ידיעתנו, לא הופעלו לחצים כלשהם על חברי הוועדה המייעצת".

 

 

בית חולים השתלת כבד שיבא תל השומר רוני גמזו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד