כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"דקה לא יותר ממה שסוכם"

המתמחים ישבתו שוב? המדינה צפויה להודיע על מתווה תורנויות חדש

השבוע אמור להתפרסם ההיתר הסופי לקיצור התורנויות בבתי החולים. ארגון המתמחים 'מרשם' מוכנים עתה להתפשר ולהחריג מההסדר מקצועות שבהם מצוקת כוח אדם - הוויכוח הוא עתה אילו מהם

המתמחים ישבתו שוב? המדינה צפויה להודיע על מתווה תורנויות חדש
מחאת המתמחים צילום: תומר נויברג, פלאש 90

במהלך השבוע צפוי להתפרסם היתר ההעסקה החדש עבור תורנויות הרופאים המתמחים, בחתימת שרת הכלכלה. ארגון המתמחים מרשם מיהר להודיע כי לא יתפשר בשום צורה על המתווה לפיו התורנות שלהם תהיה בת 18 שעות במקום 26 כיום.

נראה כי ההודעה באה בעקבות הדלפות, לפיהן טיוטות שונות, שהוכנו לקראת פרסום הצו, הועברו להערות המשרדים הרלבנטיים – משרדי הבריאות והאוצר. על פי הדיווח באתר doctorsonly המתמחים מתכוונים לקיים במוצ"ש הקרוב הפגנת מחאה סמוך לביתה של שרת הכלכלה.

"רגע לפני שהשרה קובעת את ההיתר הסופי, אנחנו חייבים להילחם על קיצור התורנויות, על תורנות בת 16+2 ועל התחלת הקיצור של התורנויות גם במרכז הארץ", כתבה אמש יו"ר מרשם, ד"ר ריי ביטון בפוסט שהופץ בין חברי הארגון. "כפי שהבהרנו לאורך כל הדרך, מבחינתנו אין שום אפשרות אחרת: קיצור תורנויות ל-16+2 ולא דקה יותר! כל מתווה אחר שמדבר על 'קיצור' ל-20 שעות וכיו"ב, הוא לא קיצור וכל מתווה לקיצור תורנויות שלא כולל התחלת הקיצור גם במרכז הארץ הוא לא קיצור ואנחנו לא נסכים לקבל אותו!".

לפני כחודש, ציינה ד"ר ביטון, במסגרת ההליך המשפטי שמובילה קופת החולים כללית נגד קיצור התורנויות, הובהר על ידי המדינה בבית הדין לעבודה בבאר שבע כי נדרש זמן נוסף על מנת להתאים את ההיתר של שרת הכלכלה, זה שקובע כי תורנויות המתמחים יקוצרו ל-16+2 (בשלב ראשון בפריפריה), לדו"ח ועדת ספי מנדלוביץ', דו"ח צוות היישום של המתווה החדש לקיצור התורנויות שבו צוות המומחים קבע את אופן יישום קיצור התורנויות. לדבריה, "המתווה שקובע דו"ח מנדלוביץ' רחוק שנות אור מלהיות מתווה החלומות שלנו לקיצור התורנויות. הוא מצומצם והדרגתי הרבה יותר ממה שנקבע בהיתר המקורי מאוקטובר 2021".

עוד ציינה ד"ר ביטון: "רק כדי לסבר את האוזן, יישום דוח מנדלוביץ' משמעותו החלת קיצור התורנויות על 3% בלבד מהמתמחות והמתמחים. בצד הטוב שלו הוא שומר על עיקרון הקיצור ל-16+2 והוא קובע קיצור תורנויות כבר בשלב הראשון גם בחמישה מלר"דים בבתי החולים במרכז הארץ. כלומר, הפעימה הראשונה של קיצור התורנויות יוצאת מגבולות הפריפריה. החלטנו להתפשר כדי לשים סוף לגרירת הרגליים ומתוך ההבנה שהתאמת ההיתר לדו"ח מנדלוביץ' מצמצמת את המקצועות שיזכו לקיצור בפעימה הראשונה מחד, אולם מאידך היא קובעת קיצור גם במרכז, וזה קריטי, אחרת הקיצור יישאר בפריפריה, ולא רק יישאר שם, סביר שכוחות מסוימים יעשו הכל כדי להכשילו - למשל לא יעבירו תקציבים בזמן או מנהלים שלא יאיישו תקנים. כך יוכלו לטעון הכוחות המסוימים, שאי אפשר לקצר, ולהגיד, 'ניסינו, אבל זה לא עובד'. כך הקיצור, במקרה הטוב יישאר בפריפריה, ובמקרה הרע הוא יתמוסס עד שידעך לגמרי מבלי שיישאר ממנו זכר".

אלא שבדיון שהיה בשבוע שעבר (ב') בבית הדין לעבודה בבאר שבע, מסרה עוד ד"ר ביטון, חשפה נציגת המדינה כי נבחנות מספר חלופות להיתר והן לאו דווקא תואמות לדו"ח מנדלוביץ'. "אנחנו מעריכים שיש מי שמנסים להגדיר מחדש את אורך התורנויות - למשל הר"י שהציעה בתקופת הדיונים 21 שעות כדי להימנע מפתיחת הסכמי השכר - או לחלופין, יוציאו מההיתר הסופי את הקיצור במרכז הארץ".

בשבוע האחרון לפני פרסום ההיתר הסופי, פונים בארגון מרשם לשרת הכלכלה ומבהירים: "אם היא תתקפל ללחצים ותגדיר קיצור שלא על פי העקרונות שנקבעו - 16+2 ותחילת קיצור במרכז - זה יהיה כישלון מהדהד!".

העיכובים בישום דו"ח מנדלוביץ ודחיית פרסם ההיתר, שאמור היה להיכנס לתוקף כבר ב-1 באפריל נולדו עקב התנגדויות למתווה שהוצע. גם בין המתמחים לא היתה תמימות דעים באילו בתי חולים בפריפריה ובאילו מחלקות יונהגו תורנויות קצרות. יש שתבעו שיישום הצו יחול על בתי חולים אחרים. משרד הבריאות די הופתע מהצעת מנדלוביץ' והביע התנגדות ודרישה להכניס שינויים בטענה כי מערכת הבריאות לא ערוכה למהלך דרסטי ויש ליישמו בהדרגה. המדינה קיבלה כמה הארכות זמן להכניס שינויים בהצעות כדי לכנסן למתווה מוסכם שבית הדין לעבודה יסכים לו.

נוכח ההתנגדויות הוכן במשרד הבריאות דו"ח שהציע את החלת הצו גם בחמישה בתי חולים במרכז הארץ. מנגד שבה ועלתה הצעה לתורנויות בנות 21 שעות במקום 16 עד 18 בהתאם לדרישות המתמחים.

כפי שהדברים נראים עתה, המתמחים מוכנים לחידוש מחאתם ועתה דורשים מתווה זהה לזה שהוכן במשרד הבריאות. הם טוענים כי מה שלא ייצא לדרך בשבועות הקרובים, כלומר לפני הבחירות – לא יקרה. כחלק מהנכונות להתפשר מוכנים עתה המתמחים שההסדר לא יחול על כמה מקצועות שבהם מצוקת כוח אדם והוויכוח הוא עתה אילו מהם. הם גם ערים לבעיה הקשורה בגיוס רופאים לעבודה באותם מקצועות.

מלשכת שר הבריאות נמסר כי יש גורמים שמנסים לסכל את תכנית קיצור התורנויות. משרד האוצר חזר בו מהתחייבותו לתקצב את המתווה. מלשכת שרת הכלכלה נמסר כי הנושא מצוי עדיין בהתייעצויות משפטיות.

מתמחים שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד