י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"איפה הכסף?"

בידיעת משרד החינוך: מנהלי הגנים החרדים עשקו את ההורים במיליוני שקלים

מנהלי הגנים בבית שמש גבו כספים מהורים באופן לא חוקי | משרד החינוך ועיריית בית שמש שנחשפו לפניות, התעלמו באופן מכוון | בתווך: אלפי הורים חסרי אונים וילדיהם שנותרו ללא מסגרת חינוכית | מדובר לכאורה בסכומים של מיליוני שקלים - כספים אשר ההורים לא היו אמורים לשלם

בידיעת משרד החינוך: מנהלי הגנים החרדים עשקו את ההורים במיליוני שקלים
גני ילדים צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90

אלפי הורים בגני המוכש"ר בבית שמש נדרשו לשלם סכומים מופקעים המסתכמים במליוני שקלים.

עניין מסגרות הצהרונים החרדיים בגני המוכש"ר בעיר בית שמש מסרב לרדת מסדר היום, 'נתיבות המשפט' המרכז החרדי לחברה ולמשפט הצליח לאכוף ולקבל לידיו לאחר טיפול מתמשך במשך חודשים ארוכים מסמכים רבים מכלל הרשויות הרלוונטיות זאת לצד עדויות ואסמכתאות ממאות הורים שנפגעו מהתנהלות הגנים.

מהנתונים שנאספו עולה כי חלק ממנהלי בעלויות הגנים בעיר בית שמש גבו כספים מההורים באופן לא חוקי אשר הגיעו לידי אותם גופים פרטיים, מדובר לכאורה במיליוני שקלים אשר נגבו בניגוד לחוק, כספים אשר ההורים לא היו אמורים לשלם בהתאם להחלטת ועדת ההיגוי.

"התשלום יהיה לפי חודשי ביצוע"

כזכור בשנת הלימודים הנוכחית תשפ"ב, פורסם באתר בחדרי חרדים תחקיר נרחב בו סוקר כי נפתחו מסגרות הצהרונים בגני מוכש"ר בעיר בית שמש באיחור רב, וזאת לאחר שחלק ממנהלי עמותות הגנים טענו טענות שונות נגד הרשויות ומשרדי הממשלה, בין היתר לאי כדאיות כלכלית בהפעלת המסגרות, זאת למרות שמדובר בתוכנית המתוקצבת באופן מלא בתוכנית ניצנים של משרד החינוך.

בתווך, נותרו אלפי הורים חסרי אונים כאשר הם וילדיהם נותרו ללא מסגרת חינוכית, דבר שאף פגע אנושות בכושר העיסוק של הורים רבים להביא פרנסה לביתם.

בסיוע ארגון 'נתיבות המשפט' הצטרפו מאות הורים חרדיים תושבי בית שמש, למאבק ציבורי רחב שכלל התאגדות, השמעת קול מחאה והפעלת כלים משפטיים, מאבק שבסופו הצליח בס"ד להביא לפתיחת הצהרונים עבור 5,804 אלף ילדים בגני המוכש"ר בבית שמש.

אולם בכך לא תמה הסאגה, מאות הורים פנו בתלונה לארגון על כך שבעלי הגנים הציבו תנאים חדשים משלהם בניגוד לחוק, כתנאי והסכמה לפתיחת הצהרונים.

בין התנאים אשר התקבלו תלונות רבות לגביהם:

לשלם לבעלויות הפרטיות במקום לשלם ישירות למפעילי הצהרון, לשלם סכום גבוה בהרבה לכאורה בחריגה מלוח התשלומים המאושר, כמו כן תלונות רבות על אי הפקת קבלות על הסכומים ששולמו, ובנוסף, לשלם עבור חודשים בהם הצהרון כלל לא פעל. 

באם ההורים לא יעשו זאת, 'לא נפתח את הצהרונים' איימו חלק ממנהלי הבעלויות.

ההורים שכאמור היו חסרי אונים ושיוועו לפתיחת הצהרונים, שילמו כספים ותשלומים מופקעים ישירות לבעלי הגנים. 

תשלום ההורים 

חשוב להדגיש כי בהחלטה הרשותית – 'וועדת היגוי' – שהתקיימה בתאריך כ"ז תשרי תשפ"ב (03.10.2021) ואשר העתקה הגיע לידי ארגון נתיבות המשפט לאחר פעילות מאומצת, הוחלט כי הסכום המותר לגבייה מההורים בגני המוכש"ר הינו 50 שקלים לחודש בלבד וגם זאת רק כנגד חודשי הפעילות בפועל. 

חשוב אף לציין, כי קיימת הנחיה של משרד החינוך שגביית התשלומים מההורים תבוצע ע"י זכיין המפעיל, ובכפוף ללוח התשלומים המאושר, קרי 50 ש''ח בלבד לחודש, בנוסף, תשלומים נוספים הינם בגדר חריג אשר חייבים את אישור הוועדה ובכפוף למימון הפעלות לילדים והארכת שעות הפעילות דבר אשר לטענת הורים רבים לא בוצע בשטח.

כך שנראה שבעוד ההנחיות והנהלים מאוד ברורים בעניין, בשטח, בעלי הגנים לא ממש דאגו למלא אחר ההוראות החוקיות המחייבות, והרשויות, ביניהן עיריית בית שמש, לא מיהרו לאכוף את הוראות הדין.

החלטת ועדת ההיגוי 

כאמור, לפי מאות עדויות ואסמכתאות, גביית התשלומים בפועל התבצע ע"י הבעלויות עצמם ולא ע"י הזכיין המפעיל, מה שהוביל ואפשר להן לגבות סכומים גבוהים בהרבה לכאורה ממה שהחוק מתיר מבלי לתת על כך דין וחשבון מה נעשה עם הכסף.

כך למשל, גן שנפתח רק בסוף חודש חשוון, הגבייה המותרת היא 50 שקלים לילד וכנגד חודשי הפעילות בלבד שהם 8 חודשים, סה"כ 400₪ לשנה. אולם בפועל, לפי הנתונים שאסף במשך חודשים ארוכים ארגון 'נתיבות המשפט' עולה, כי בעלי הגנים גבו לכאורה 120 ₪ לילד וכנגד 11 חודשי פעילות, שהם סה"כ 1320 ₪ לשנה. פער של 920₪ - כסף נקי שנשאר אצל המנהלים.

עוד עולה כי עיריית בית שמש הייתה מודעת לזעקה הציבורית ולהפרות הדין, וזאת מפניות רבות אשר שלחו הורים מתוסכלים לעירייה בדרישה לעצור את המחדל, וכן מכתבי התראה שנשלחו מארגון נתיבות המשפט - העירייה לא נקטה צעדים ממשיים למנוע את עושק ההורים והמצב הפוגע שנכפה עליהם.

מוטי לב מנכ"ל 'נתיבות המשפט' מסביר; "לאחר קבלת מסמכים וקבצי נתונים מהרשויות ולאחר פעילות משפטית ענפה, עולה שבוועדת ההיגוי של הרשות הוחלט על הפעלת מסגרות צהרונים 'תכנית ניצנים' בגני המוכש"ר יופעל תחת המודל הבסיסי המאפשר גבייה של עד 50 ₪. בנוסף, הגבייה צריכה להתבצע ע"י הרשות או הזכיין מטעמה שבמקרה שלנו הזכיין הינו מתנ"ס 'גוונים' – השלוחה החרדית.

אולם בפועל מסתבר, שחלק גדול מהבעלויות עשו דין לעצמם וגבו מההורים לכאורה 120 ₪ לחודש ואף כנגד חודשים שהצהרון כלל לא פעל. זאת בנוסף, שעפ"י העדויות לא הומצא להורים כל קבלה כנגד התשלום ששולם לבעלויות. 

בנוסף עולה עוד מהנתונים, שמספר הילדים הרשומים במסגרות הצהרונים בגני המוכש"ר בעיר בית שמש עומד על 5,804 ילדים כך לפי חישוב מתמטי פשוט יוצא שלאחר ניכוי החלק של הזכיין מתנ"ס 'גוונים' נשאר אצל מנהלי הבעלויות כספים רבים העולים על מיליוני שקלים אשר נגבו כאמור שלא כדין לכאורה מהורי הילדים לעשות איתו כטוב בעיניהם מבלי לתת על כך דין וחשבון, וההורים כך מסתבר הם אלה שנאלצו לממן אותו", אומר מוטי לב מנכ״ל נתיבות המשפט.

"בסוף, מדובר במאבק על זכויות הילד החרדי לקבלת מענה חינוכי שווה, אנו כהורים מצפים לשלם בדיוק כפי שהחוק מחייב", מלינים הורים רבים לבחדרי חרדים, "אין שום סיבה שילד חרדי ישלם מחיר גבוה יותר על מסגרת צהרון מאשר כל ילד אחר במדינת ישראל".

בארגון אומרים עוד, כי העברת הכספים דרך ידיים רבות ופרטיות ללא שחלים עליהם הוראות הדין, הוראות השקיפות והמנהל התקין הם פתח לפגיעה ממשית בכספם ובכיסם של הורים חרדים, וכי הם פועלים להכין את הקרקע לתביעה ייצוגית רחבה כנגד כל הגורמים הרלוונטים וימשיכו ללוות הורים שיהיו מעוניינים בסיוע למיצוי זכויותיהם.

לטענתם "אם עיריית בית שמש ומשרד החינוך אינם ממלאים את חובתם לפקח ולבדוק מה נעשה עם כספי הורים לא מדווחים, כסף ציבורי של כולנו, ובלית ברירה, ולאחר שכלו כל הקיצין אולי רק בית המשפט יגרום להם לעשות זאת" מסיים מוטי לב מנהל ארגון נתיבות המשפט.

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "העירייה יחד עם רשת המרכזים הקהילתיים בית שמש פועלים בכל האפיקים על מנת לבנות מתווה הפעלה לשנת הצהרון הקרובה בשיתוף הנהגת ההורים, משרד החינוך ונציגות המוסדות, זאת במטרה לספק את השירות הטוב ביותר עבור ילדי העיר. כל החלטה שתתקבל תיקח בחשבון את מכלול הצרכים ותאושר באופן מוסדר מול הגורמים הרלוונטיים".

ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.

משרד החינוך עיריית בית שמש חרדים גני ילדים שחיתות הורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 114 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד