ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"והראנו בבניינו"

החלו העבודות לשיפוץ והרחבת ביהכנ"ס העתיק של ברדיטשוב

ב"בית הכנסת של הסנדלרים והחייטים" בברדיטשוב החלו בשיפוץ מקיף שיימשך חמישה חודשים, בגלל תשתיות רעועות שלא ניתנות לתיקון; בית הכנסת יורחב ויוקמו בו בין היתר מקווה ומטבח לאלפי התיירים הפוקדים את העיר בכל חודש בימים כתיקונם

החלו העבודות לשיפוץ והרחבת ביהכנ"ס העתיק של ברדיטשוב
הדמיית בית הכנסת צילום: ריקי גרוזמן

בדיוק במלאת 150 ימים למלחמה הניטשת באוקראינה, החלו עבודות השיפוצים בבית הכנסת בברדיטשוב, שבה טמון רבה האגדי רבי לוי יצחק זצ"ל המכונה "סנגורן של ישראל". בעיר מתגוררים עדיין קרוב ל-1,000 יהודים ולמעט אזעקות בודדות תושביה לא חשו כמעט באימי המלחמה הנוכחית.

ברדיטשוב שבאוקראינה הייתה עיר ואם בישראל, שבתקופות מסוימות מרבית האוכלוסייה בה הייתה יהודית. כך לדוגמא בשנת תר"ס (1860 למניינם) היהודים היוו 92.6% מכלל 55 אלף תושביה.

"בית הכנסת של הסנדלרים והחייטים", ברחוב ויניצקא 8 סמול לגדת נהר גנילה-פיאט, היה פעיל כמעט לאורך כל השנים מאז שהוקם לפני יותר מ-150 שנה – כולל גם בתקופת השלטון הקומוניסטי האיום. זקני העיר מספרים כי בתפילות ראש השנה ויום כיפור שלפני מלחמת העולם השנייה, המבנה היה צר מלהכיל והרחבה שלו הייתה מלאה באנשים.

בעזרת הנשים של בית הכנסת פעלה, בתקופת הקומוניזם, ישיבה מחתרתית של חב"ד. ב-30 השנה האחרונות הוא משמש המוקד היהודי של הקהילה בברדיטשוב ושל האורחים הפוקדים את העיר כדי להתפלל בציונו של רבי לוי יצחק זי"ע.

בשנים האחרונות החלה נזילה קבועה בגג המבנה, שלא ניתן לתקנה. גם המבואה רעועה ונוטה ליפול והחימום תקול. מהנדסים שבדקו את המבנה המפואר, שידע ימים יפים יותר, אמרו לרבה של ברדיטשוב ושליח חב"ד בעיר הרב משה טאלער, שחייבים לסגור אותו על מנעול ובריח כדי לא לסכן את המתפללים והאורחים. במקביל החלה המלחמה והמקום חדל מלתפקד באופן קבוע. בהשגחה פרטית הדבר נודע ליהודי אמריקני שהדבר נגע לליבו, לאחר שראה מופת אישי בציונו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב והוא החליט לממן את מרבית הפרויקט שעלותו כמיליון דולרים.

ראשי הקהילה מתכננים את השיפוץ

העבודות החלו השבוע. "אנחנו מתפללים ומקווים שהמלחמה תסתיים בכל יום וברור שלאחריה לא ניתן יהיה למצוא פועלי בניין או חומרי בנייה כי כולם יעסקו במשך שנים רבות בשיקום ההרס במדינה. החלטנו להזדרז כמה שיותר מהר ולשפץ את בית הכנסת שיהיה היפה ביותר באוקראינה", אומר הרב טאלער.

פנים בית הכנסת

יו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" הרב מאיר סטמבלר התגייס בכל כוחו לעניין והביא קבלן יהודי מדנייפרו, עם 12 פועלים, שעל פי ההערכות יסיימו את הפרויקט בתוך 5 חודשים, האדריכלית במקום היא ריקי גרוזמן שמלווה את הפרויקט.

הרב שניאור-זלמן דייטש, שליח חב"ד בהאדיטש והאחראי על המקומות הקדושים באוקראינה המטעם הפדרציה, היה השבוע בברדיטשוב עם הרבנים סטמבלר וטאלער ועקב מקרוב אחר העבודות. "יהיה פה בית כנסת יפהפה, מהיפים בכל המדינה. המבנה גם יורחב ולא רק ישופץ ובסך הכול יהיו פה 600 מ"ר שישמשו את חברי הקהילה והתיירים שפוקדים את העיר. בנוסף לבית הכנסת שישמרו בו המוטיבים ההיסטוריים, תוקם עזרת נשים מכובדת, מקווה לגברים וכן מטבח וחדר אוכל מפואר – לצד משרדי הקהילה והרב. אנחנו בטוחים שבעוד זמן קצר הכול יחזור למסלולו והקהילה בברדיטשוב תוכל להתפלל בבית כנסת הדור הראוי לה ולעברה של העיר – וגם זרם האורחים יתחדש כפי שהיה לפני המלחמה".

מלחמת אוקראינה רוסיה ברדיטשוב חב"ד בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד