כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בריחת האסירים מכלא גלבוע

הזוי: מפקד הכלא חשף, "רצפת האגף מורכבת בעיקר מקלקר"

מפקד כלא גלבוע, גונדר משנה פרדי בן שטרית, העיד בפני ועדת החקירה לבריחת האסירים מכלא גלבוע וחשף כי קבלן של משרד הביטחון שיפץ את המבנה והחליט שהוא קודח גלילים בכל נקודה באגף ואז התברר המחדל, "5 ס"מ בטון ו-15 ס"מ קלקר"

הזוי: מפקד הכלא חשף, "רצפת האגף מורכבת בעיקר מקלקר"
החתיכה שהוצגה לועדת החקירה צילום: פלאש 90

מפקד כלא גלבוע, גונדר משנה פרדי בן שטרית, חשף היום (שלישי) בוועדת החקירה שהוקמה לאחר בריחת האסירים מכלא גלבוע כי חלק מרצפת האגף בבית הסוהר שממנו ברחו האסירים הייתה מלאה בקלקר – במקום בבטון. בן שטרית הציג בפני הוועדה חתך מרצפת הכלא, שאמורה להיות בעובי של 25-20 סנטימטרים של בטון - אך הכילה כ-15 סנטימטרים של קלקר במקום. 

בן שטרית, שמכהן כמפקד בית הסוהר מינואר 2021, סיפר לוועדה כי לאחר ניסיון בריחת האסירים בשנת 2014, החליט הקבלן של משרד הביטחון להתמודד עם החללים שהיו מתחת לרצפת הכלא בדרך ייחודית, כדי לחסוך בכסף. "כשהתחלנו את השיפוץ לאחר הבריחה ועל מנת למלא את כל החללים, הקבלן החליט שהוא קודח גלילים בכל נקודה. חסכו ושמו קלקר ברצפה, למעשה חלק מרצפת האגף הייתה מקלקר".

בן שטרית הציג לוועדה קידוחים שבוצעו ברצפת התאים שבהם הוחזקו אסירים ביטחוניים שהוכיחו כי רצפת האגף בכלא השמור הייתה מורכבת מבטון ומקלקר. רצפת המקלחות בתאים הייתה בנויה מרצפת שהייתה דבוקה עם דבק לאדמה ללא בטון. הקידוחים בוצעו כחלק מהשיפוצים שמבוצעים בכלא שהוגדר בשב"ס כ"כספת".

סבב עדויות נוסף החל היום לאחר שוועדת הבדיקה שלחה מכתבי אזהרה לבכירים בשב"ס, בהם הנציבה קטי פרי ומנהל כלא גלבוע בן שטרית. לפני מכתבי האזהרה, האסטרטגיה של מפקד הכלא הייתה להטיל אחריות על מפקדיו בשב"ס, במטרה לא להיות הבכיר ביותר שיקבל מכתב אזהרה. כעת, לאחר שהוא וכל הדרגים מעליו קיבלו מכתבים - הוא טוען כי מילא את אחריותו כראוי, ומציין כי השגיאות היו של פקודיו.

בפתח עדותו הוא טען: "מרגע שנכנסתי לתפקיד אני נושא באחריות על מה שקורה בכלא. כמפקד הורדתי פקודות נכונות וקיימתי תהליכי בקרה טובים לוודא את יישומן. ככל שפקודיי שגו אני חש אחראי לכך".

"הפצתי הנחיות למפקדי המשמרות, סגניהם ומפקדי האגפים, על ביצוע ספירה בבית הסוהר, ברקע הערות של הבקרה", סיפר בן שטרית. "הדגשתי את סוגיית ספירת הלילה, את סוגיית הזיהוי השמי ולא רק. אני מבין שיש ליקויים שצריך לטפל בהם, אני לא הולך לישון בשקט. כל הזמן עקבתי כדי לראות איך אנו משפרים ומתקנים".

בוועדה נחשף ש-27 חיפושים בוצעו בתאם של האסירים שברחו מחודש ינואר 2021 ועד לבריחה בספטמבר. "אלו האמצעים הדלים והטיפשים", הסביר בן שטרית, "אין אלמנט טכנולוגי, זה מה שיש לסוהרים ועם מה שיש הם עושים את מה שהם יכולים הכי טוב. אם היה מתבצע טיפול שורש, המנהרה הייתה מתגלה". בעדותו הקודמת הוא טען שבגלל הנציבה לא בוצע טיפול שורש בנושא. בן שטרית מיוצג בוועדה על ידי עורכי הדין עודד סבוראי וסיון האוזמן.

כלא גלבוע בריחת האסירים מכלא גלבוע ועדת חקירה ממלכתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד