כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הפקרות ישראלית

זעם וחשש בקרב היהודים ברוסיה: "התנהלות לפיד מסכנת אותנו"

המשבר בין ישראל לרוסיה מחריף: בעוד ישראל מנסה כבר כמה ימים להוציא משלחת לרוסיה כדי לדון עם הרוסים על רצונם לסגור את הסוכנות היהודית ברוסיה, בכיר בקהילות היהודיות ברוסיה תוקף את התנהלות הממשלה בישראל וטוען כי היא "מופקרת ומסכנת את היהודים ברוסיה"

זעם וחשש בקרב היהודים ברוסיה: "התנהלות לפיד מסכנת אותנו"
ולדימיר פוטין/יאיר לפיד צילום: קובי גדעון, לע"מ/יונתן זינדל, פלאש 90

בכיר בקהילות היהודיות ברוסיה תוקף את עמדת הממשלה ואומר ל'בחדרי חרדים' כי "ההתנהלות של הממשלה בישראל מופקרת". לדבריו, "הם שוכחים שברוסיה חיים מעל 100,000 אלף יהודים, אנשים בממשלה אצלכם מדברים בתקשורת כאילו הנושא הוא משבר האקלים".

הבכיר, שלא הזדהה בשמו מפאת רגישות הנושא, אומר כי בתקופת בנט היה איזון: "בנט הבין מה היא דיפלומטיה, הוא ניסה ללכת בין הטיפות כי הוא היה קשוב לכך שגם ברוסיה יש מספר עצום של יהודים ולא רק באוקראינה, לעומת זאת אצל לפיד המצב הכול שונה, "לפיד מסכן את יהודי רוסיה, לתקוף את פוטין ואת רוסיה ולהתעלם מיהודי רוסיה, זה חוסר אחריות ויכול להביא בפגיעה ביהודים כאן".

עוד הוא אומר "אנשים שלא יודעים מה ההבדל בין רוסים לאוקראינים מדברים בתקשורת כאילו הם היסטוריונים מדופלמים, ראיתי היום את דברי הנשיא הרצוג, איזה הבדל בין הדברים לדברים של חלק מהממשלה אצלכם, הרצוג עם ניסיון, אבל הממשלה אצלכם פשוט מסכנת אותנו, אני מבין שיש לחץ על ישראל מצד ארה"ב ואירופה, אבל שכחו את יהודי רוסיה, עם כל הכבוד לפעילות החשובה של הסוכנות היהודית, יש כאן בסוף יהודים, למען השם למה אף אחד לא חושב על ההשלכות לגביהם?".

כזכור המתח הגבוה בין ישראל ורוסיה בגלל הרצון לסגור את הסוכנות היהודית, הביא להחרפת היחסים בין המדינות, כזכור ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט טס בשבת לפגוש את פוטין בתחילת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הוא נתלה בנושא של פיקוח נפש, ונראה היה שישראל מצליחה לרקוד על כל החתונות במקביל. אבל אז הגיע יאיר לפיד והחליט לקחת את הצד האמריקאי והמערב, ולגנות את רוסיה.

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט גינה את האלימות באוקראינה אך נמנע מביקורת ישירה על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, למרות הלחץ של וושינגטון ובעלות ברית מערביות אחרות. במקום זאת, בנט הציג את עצמו כמתווך, שוחח הן עם פוטין והן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וכאמור ערך נסיעת חירום למוסקבה ולברלין לשיחות.

אבל לפיד לקח את הביקורת על רוסיה צעד קדימה, והדליק את הרוסים שפנו לבית משפט במוסקבה כדי שיאשר השבוע את בקשת הממשלה לסגור את הסוכנות היהודית לישראל, ראש הממשלה יאיר לפיד מנסה לשלוח משלחת חירום כדי לדון במקרה עם גורמים רוסיים, אך המשלחת הזו עדיין ממתינה לאישור ממוסקבה לנסוע.

הסוכנות היהודית סייע ליותר מ-238,000 יהודים להגר מרוסיה מאז 1989. הסוכנות גם סייעה לעלייה של 16,000 מהגרים מאז החלה המלחמה באוקראינה ועוד 37,000 נוספים שנכנסו לישראל באשרות תייר ומבקשים מעמד של תושב או מחכים לסיום המלחמה. אין זו הפעם הראשונה שרוסיה עוצרת את פעילות הסוכנות היהודית, בשנת 1996, רוסיה שללה זמנית את האישורים של הסוכנות לעבוד במדינה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין סוכנות היהודית קהילות יהודיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד