י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ידיד ישראל

מנהיג צפון אירלנד וחתן פרס נובל הלך לעולמו

דיוויד טרימבל שסייע להביא לסיום 30 שנות אלימות שהביאו למותם של יותר מ-3,500 בני אדם בצפון אירלנד, הלך לעולמו. המנוח היה ידיד ישראל והקים לובי שיילחם בדה לגיטימציה נגד ישראל באירופה

מנהיג צפון אירלנד וחתן פרס נובל הלך לעולמו
דיוויד טרימבל צילום: צילום מסך

דיוויד טרימבל, אחד האדריכלים הראשיים של הסכם השלום של צפון אירלנד עם בריטניה משנת 1998, הלך לעולמו בגיל 77. הוא זכה בפרס נובל על מאמציו לשלום והפך לשר הראשון (ראש הממשלה) של צפון אירלנד בעקבות הסכם השלום.

"בצער רב משפחתו של לורד טרימבל מכריזה כי הוא נפטר בשלווה מוקדם יותר היום בעקבות מחלה קצרה", נאמר בהצהרה של מפלגת האיחוד שלו באלסטר (UUP). דייוויד הביא את הסכם השלום לאחר 30 שנות אלימות שהביאו למותם של כמעט 3,600 בני אדם בצפון אירלנד ובבריטניה.

טרימבל ואירי נוסף, ג'ון הום קיבלו יחד את פרס נובל ב-1998. הם זכו להכרה על תפקידיהם בסיוע לסיים את האלימות בין לאומנים קתולים שחיפשו אחדות אירית לבין פרוטסטנטים פרו-בריטים שביקשו להישאר תחת בריטניה. הסכם השלום הביא לקץ עשרות שנים של אלימות.

ראש ממשלת אירלנד, מישל מרטין, ספד למנוי על "התפקיד המכריע והאמיץ" שמילא טרימבל במשא ומתן לשלום, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כינה אותו "ענק בפוליטיקה הבריטית ובינלאומית".

"פעם אחר פעם במהלך המשא ומתן הוא לקח החלטות קשות ונכונות על פני החלטות מבחינה פוליטית, כי הוא האמין שלדורות הבאים מגיע לגדול ללא אלימות ושנאה", אמר נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בהצהרה.

ב-2010 ייסד המנוח דיוויד טרימבל, יחד עם בכירים נוספים כולם אוהדי ישראל את "יוזמת ידידי ישראל" שמטרתה להילחם בניסיונות לעשות דה-לגיטימציה למדינת ישראל ולפעול למען זכותה של ישראל לחיות בשלום ולהילחם בטרור. הוא שיבח את ישראל, על "שמירה על החירות וזכויות האדם", וקרא לאירופה ללמוד מישראל ולקחת ממנה דוגמה כיצד להילחם בדאעש.

אירלנד בריטניה פרס נובל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד