ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מזעזע את המערכת

סגן ראש מח"ש ממשיך לחשוף, טיוח, שיבוש ואינטרסים: "זה יעזור לביבי"

משה סעדה, סגן ראש מח"ש לשעבר, המשיך לחשוף הערב בצורה מרתקת את הטיוח, שיבוש החקירה והאינטרסים שלפיהם פעל 'לכאורה' פרקליט המדינה שי ניצן | פרשת אפי נוה, סגן המפכ"ל לשעבר, תרגיל חקירה פלילי לעד המדינה ניר חפץ, שיבוש חקירת מותו של אהוביה סנדק ז"ל ומדוע דווקא אייסמן זכה בתפקיד הנחשק

סגן ראש מח"ש ממשיך לחשוף, טיוח, שיבוש ואינטרסים: "זה יעזור לביבי"
משה סעדה צילום: מתוך שידורי ערוץ 12

אם לא היה די בסערה שעוררו דבריו של סגן ראש מח"ש לשעבר, משה סעדה אמש (שני) בראיון בלעדי לעמית סגל ב'חדשות 12', שהפך לשיחת היום בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, הערב שודר חלקו השני של הראיון שחשף עוד טפח וטפחיים על התנהלותו לכאורה של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן.

בראשית הראיון הערב מבקש סעדה להבהיר: "יגידו הצופים - הוא אומר את זה כי כן מינו אותו, לא מינו אותו. אמר את זה בזמן אמת הרצל שבירו. הוא פנה לשי ניצן ואמר: אני יודע שנעשים מהלכים מאחורי הקלעים ושאלשיך רוצה לקבוע את המועמד. ידענו בזמן אמת שהדברים הללו מתבצעים. אבל באמת האמנתי אז שגם אם לא ימנו אותי, יש אנשים טובים ממני בפרקליטות שיודעים לעשות את העבודה, ולא חשבתי שיביאו מישהי שבסופו של דבר תהיה משרתם של האדונים ותפעל לרצות את הפרקליטות ואת המשטרה. דווקא בגלל זה חייבים להוציא את מח"ש מחוץ לפרקליטות".

בכיר מח"ש: "אלשיך שיבש, ניצן טייח ומנדלבליט השקיף מנגד"

באשר לאחת הפרשיות שטלטלו את המשטרה - פרשת סגן המפכ"ל ניצב ניסים מור, מספר סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים לשעבר לעמית סגל, כי פרקליט המדינה שי ניצן ידע כי קיים חשש לשיבוש חקירה מצד אחת המתלוננת ואומר: "והוא לא מוכן. ושי ניצן לא מאפשר לנו לתפוס את הטלפון שלה. עוברים שבועות ואני אומר לאורי (אורי כרמל, ראש מח"ש באותם ימים): אורי, אתה מבין מה יקרה? היא תפרמט את הטלפון ואין תיק. כי כשנגיע לסמפכ"ל הוא יעשה את הפעולה הפשוטה של פרמוט הטלפון".

ושי ניצן לדברי סעדה מורה לו: "רק בהסכמה, הוא לא מוכן שנתפוס בצו את הטלפון ללא הסכמתה".

שי ניצן עם עמית סגל באולפני 'חדשות 12' בעבר. צילום מסך.

לטענת משה סעדה, שי ניצן פעל לפי אינטרסים, ידע להכשיר וידע לפסול לפי האינטרס ששירת אותו. כך למשל כאשר מדובר היה בטלפון של אפי נוה הוא נתן חסינות לעיתונאית גל"צ הדס שטייף. "הוא נותן חסינות מלאה על מכשיר טלפון שנגנב ועל הוצאת המידע בעבירה. שי ניצן, במקרים שהיה לו אינטרס, סגר תיקים נגד ניצבים. הוא לא אפשר חקירות וזה היה מובהק שזה תיק שצריך לחקור. אם לשי ניצן היה אינטרס מסוים אז לא חקרנו וכשהיה לו אינטרס מסוים הפוך, הרי הוא יודע גם לטמא את השרץ, היו מקרים שידעתי שזו לא עבירה פלילית והוא ביקש מאתנו - הורה לנו, לא ביקש - לחקור חקירה פלילית והניצב הזה הלך הביתה באותו יום. על עבירה שבעיניי הייתה משמעתית. בסוף הכול היה שאלה של מה האינטרס של שי", כך מעיד ראש מח"ש לשעבר משה סעדה שפרש בשבוע שעבר מהתפקיד.

ואיך רות דוד יצאה בלא כלום?

הפרקליטות נכנסת להלם כאשר בכירת הארגון רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב נעצרת בחשד שהדליפה מידע לנחקרים תמורת שוחד. סעדה משחזר ל'חדשות 12': "בפעם הראשונה עוצרים פרקליטת מחוז והיה להם קשה לעכל את זה". ואז מגיע "טלפון, על הצג שי ניצן. יש את השנייה הזו לפני שאתה מקבל את השיחה ואני מתמלא כולי גאווה כזו. הוא בטח מתקשר אליי לחזק אותי כי באמת לא בכל יום עוצרים פרקליטת מחוז ואז צעקות. על מה ולמה? אני לא מבין על מה, אני באמת לא מבין על מה".

עוד הוא ממשיך לתאר את שיחת הצעקות של שי ניצן: "צועק עליי איך ראש שלוחה שלי עושה דבר כזה ואומר כזה דבר לבית משפט. מי שמי, איך הוא הרהיב עוז ואומר דבר כזה על פרקליטת מחוז".

משה סעדה בראיון לעמית סגל. צילום מסך 'חדשות 12'.

עמית סגל מציין כי "את זה שי ניצן לא אמר בתור פרקליט המדינה הממונה על אכיפת החוק אלא בתור חבר הגילדה של רות דוד?".

סעדה משיב: "ברור, הוא מכיר אותה. נאלצנו להתנצל בפניה".

מדוע נבחר עמית אייסמן לתפקיד פרקליט המדינה?

לדברי משה סעדה, פרקליט המדינה כיום עמית אייסמן אינו מועמד טבעי לתפקיד וכי לדידו "המערכת רצתה למנות פרקליט מדינה חלש כדי שיישר איתה קו. כי כשמחר תהיה ביקורת על הפרקליטות - הוא יגן על הפרקליטות. פה הוא מיישר קו באופן מוחלט. ואני אומר לך, אני ברמה האישית חוויתי את זה".

עבירות פליליות בחקירות נתניהו

גם באשר לאופן שבו בוצעו חקירות נתניהו, יש למשה סעדה מה לחשוף. הוא מתכוון לטלפון הדרמטי שבו חוקר בתיקי נתניהו מצלצל לבכיר במח"ש, כמעט בשידור חי מחדרי החקירות, ואומר לו: 'הייתי שותף הרגע לתרגיל חקירה שנועד לסחוט את ניר חפץ כדי שיהפוך לעד מדינה נגד נתניהו'. "הוא אומר שמתבצעת עבירה פלילית. הוא לא מוסר את כל המידע. הוא מאוד מתומצת".

סעדה מתאר לעמית סגל שאותו חוקר "הוא לא אומר מה זה כי הוא מבקש דבר אחד, מעשים שבכל יום, הוא מבקש חסינות מטבע הדברים. תבינו מה המחיר שהאיש הזה ישלם". לדברי סעדה "זה דבר שבשגרה, אני מאשר את זה כדבר שבשגרה. הרי על זה מח"ש בנויה. חלק גדול מהניצבים נפלו על מידע שקיבלנו ובדרך כלל זה גם מידע אינטרסנטי. אבל ככה זה, ככה זה עובד".

ניר חפץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

"ואז הוא פונה אליי ואני אומר לו: פנה למנהלת מח"ש. הוא פונה למנהלת מח"ש והיא אומרת לו: אם הוא רוצה להתלונן שיבוא להתלונן". כך מתאר סעדה את הסיטואציה.

"כן, אבל אין דבר כזה, הוא לא יכול להתלונן. אני פונה למישהו שאני מכיר היטב מהפרקליטות, בכיר מאוד מאוד. בשלב הזה אני מ"מ מנהל מח"ש, הוא כבר פרש. אני אומר לו: תן החלטה שנבדוק את זה, חייבים לבדוק את זה. יש פה שני דברים - בוצעה פה עבירה פלילית, חשד לביצוע עבירה פלילית מצד קצין במשטרה, הוא אומר לי: אתה מבין שלא יאפשרו לך. אמרתי לו: למה? הוא אומר לא יאפשרו לך לחקור את זה, זה קשור לתיקי נתניהו, לא יאפשרו לך את זה".

סעדה מספר שבמקרה אחר של שוטר שסרח, הוא ביקש להשתמש באותה שיטת סחיטה שבוצעה לניר חפץ, ועצרו אותו בטענה שמדובר בסחיטה וזו עבירה פלילית. "ואני אומר שאם פה בעבירה פלילית לא אפשרו לי - בניר חפץ ממה שאני מכיר לייצר סוג של סחיטה כזאת זה ממש ממש מגיע לגבול, לחקירה שלא כדין. זה חוצה את הרף, לדעתי זה מגיע לרף הפלילי. כשאני בא לאנשים שמאוד אוהבים אותי במערכת ואני אומר להם את זה, הם אומרים לי: 'משה, אתה מבין שזה יעזור לביבי?' ואני אומר להם: 'אבל אתם יודעים שזה פוגע במח"ש'".

כך שובשה חקירת מותו של הנער אהוביה סנדק

גם באשר לחקירת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל בן ה-17, שנהרג במהלך הימלטות ממרדף משטרתי ונמצא ללא רוח חיים מתחת לרכב בו נסע - טוען סגן ראש מח"ש לשעבר כי מדובר היה בטיוח ובשיבוש הליכי חקירה. לדבריו: "קטין נהרג תוך כדי פעולה משטרתית - פעולה שגרתית שצריך לחקור. אני מגיע בבוקר למחלקה והוא אומר לי שלא חקרו אותם. ואני אומר - איך זה יכול להיות? עכשיו ידעתי שכל היום הם שיבשו את החקירה כי כל היום הם לא כתבו דוחות פעולה, זאת אומרת שמהשעה 12:00 עד הערב הם לא הגישו דוחות".

לדברי סעדה, "זה בניגוד למקובל ויש פה שיבוש חקירה. אני קורא למי שאני קורא, לאחראי, ואני שואל: למה לא חקרתם? הוא אומר לי: תשמע, אני הבאתי אותם למח"ש ומנהלת מח"ש החליטה לשחרר אותם כי הם לא הגישו תלונה".

אוהביה סנדק ז"ל. (באדיבות המשפחה)

והוא ממשיך לזעוק את העוול: "נהרג. יש עדים לאירוע. כל החברים שלו נמצאים בימ"ם. לכו תגבו מהם גרסה. לא הולכים לגבות מהם גרסה והתשובה היא שלא חקרו. תבין, הם זיהמו את החקירה, יש חשד לשיבוש. הם הגיעו למח"ש כבר עם עורכי דין ומשחררים אותם. ואז אני מתחיל לעבור על החומרים, היא אומרת: לא הגישו תלונה, ואני קורא בחומרים והם אומרים: רצחו את חבר שלנו, נתנו לנו מכות. ואני אומר: מה זה שאין תלונה".

"אני אגיד לך, בגדול מח"ש חזקה על חלשים. מה הכוונה? כשזה שוטר מג"ב שלא מעניין את אף אחד אז חוקרים. ובסוף מה שאני אומר: יש פה משפחה ומת להם ילד, ובסוף התחושה שהייתה לי היא שקול דמיו זועקים מן האדמה. זאת אומרת, במקום שהדבר ייחקר ויידעו מה קרה - הילד הלך אל מותו והם לעולם לא יידעו. הכול כי לא אפשרו את החקירה". מסכם סגן ראש מח"ש הפורש בכאב.

ואיך הגיע סעדה לסיום תפקידו?

ערב מערכת הבחירות השלישית, החליט שר המשפטים אמיר אוחנה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לנעשה במח"ש. "ויום אחד קוראים לי לשיחה דחופה בשעות הבוקר",. מספר משה סעדה לעמית סעדה ב'חדשות 12', "באמת חשבתי שאולי זה תיק חשוב או משהו כזה כי אני רגיל שאני נקרא ללשכות שם".

"ואז הוא קורא לי ואומר לי: אתה יודע שיש ועדת בדיקה? אמרתי לו: כן. ומה אתה הולך להגיד? אני מסתכל עליו ואני אומר לו בכוונה: מה אתה רוצה שאני אגיד? והוא אומר לי לא: מה אתה הולך להגיד? אמרתי לו, אני לא יודע. אני חושב להגיד את האמת. את כל האמת. הוא אומר לי: כן? אמרתי לו: כן, למה? יש בעיה עם זה? ברור לי שהוא לא התקשר לשאול אותי, ברור לי מה המסר. ברור לי שזה הגיע מהכי גבוה".

"זה יעזור לביבי". נתניהו הערב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90.

בסופו של דבר מסוכלת ועדת החקירה. נגד סעדה נפתח הליך פיטורים. ביום חמישי האחרון הודיע על עזיבתו. שעתיים אחר כך כבר לקחו לו את המחשב ואת הרכב אבל הוא כבר לא נדרש לקבל אישור כדי להתראיין.

התגובות:

תגובת פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן: "הטענה כאילו חקירות נפתחו על ידי לפי 'אינטרסים' היא שקר גס ואין לה כל בסיס. לא בכדי סעדה לא פירט מקרה ספציפי שכזה. אשר לטענה שלא הסכמתי לתפוס טלפון של נפגעת עבירה ללא הסכמתה: אכן, הדבר לא מקובל אלא בנסיבות חריגות ביותר. אין שום דמיון בין מקרה זה למקרה אפי נוה, שם דובר בשיחות של חשוד בעבירות חמורות ביותר שהגיעו לידי המשטרה ובית משפט נתן אישור לעיין בהן".

"אשר לעניין רות דוד, אני זה שאישרתי את חקירתה ומעצרה, על דעת היועמ"ש, מה שמפריך כל טענה בדבר "הנחת סלב" שניתנה לה כביכול. העלאת טענה לא מבוססת בפני שופט, לגבי עצורה שהתעלפה בבית משפט, כאילו היא "ביימה התעלפות", אכן לא הייתה מקובלת עלי, ללא שום קשר לזהות העצורה".

תגובת הפרקליטות: "מאז שסעדה לא נבחר ב-2018 לתפקיד מנהל מח"ש, הוא החליט לבוא חשבון עם המערכת והעומדים בראשה. מהפרסומים על כוונתו להתמודד בבחירות לכנסת, אנו מבינים כי גם עיתוי העלאתן מחדש אינו מקרי, ומניעיו ברורים לכל בר דעת. משה סעדה לא היה מעורב בתיקי האלפים בכלל, ובתיק 4000 בפרט וכל דבר שהוא מספר על כך אינה מידיעתו. עם זאת נבהיר, כי ניר חפץ חזר שוב ושוב בעדותו כי 'תרגיל החקירה' לא השפיע על החלטתו לחתום על הסכם עד המדינה, ועדותו היא עדות אמת. אשר לטענה על המרת כתבי האישום במח״ש מהדין המשמעתי לפלילי - מדובר בטענה מופרכת".

יצוין כי היום דווח כי משה סעדה מגשש בימים אלה את דרכו לאחת ממפלגות הימין כדי להתמודד לכנסת הבאה. עמית סגל ציין הערב כי הראיון עם סעדה צולם כבר לפני חמישה חודשים אולם נדחה מעת לעת מסיבות שונות.

מחלקה לחקירות שוטרים מחש שי ניצן אהוביה סנדק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד