י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
נותן תקווה לסובלים

מחקר חדש חושף מנגנון גילוי למחלה שהרפואה מתקשה לאבחן

אלפי חולי פיברומיאלגיה, רובם המכריע נשים, מתקשים במשך שנים לקבל אבחון וטיפול אפקטיבי למחלתם. מחקר בינלאומי חדש מצביע על מנגון חדש ומדויק לגילוי המחלה ונותן תקווה לרבים שחיים בסבל

מחקר חדש חושף מנגנון גילוי למחלה שהרפואה מתקשה לאבחן
מעבדת קורונה. אילוסטרציה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

פיברומיאלגיה (דאבת), אחת המחלות הראומטולוגיות הידועות ביותר בקרב הציבור, זכתה בשנים האחרונות למודעות גבוהה, בעיקר בשל המאבק להכרה בחולים אשר מתקשים לקבל אבחון רפואי מהיר. בשל אופייה של המחלה, רבים מהסובלים ממנה, נאלצים לעבור בדיקות והתייעצויות אשר נמשכים לעיתים שנים רבות, עד למתן האבחון. מחקר חדש המשותף למכון לרפואת כאב ברמב"ם ואוניברסיטת מקגיל בקנדה, מביא איתו בשורה משמעותית עבור החולים הללו.

התגלית שמעוררת עניין רב, ומתמקדת בהבנת תפקיד חיידקי המעיים בתסמונת הכאב הכרונית פיברומיאלגיה, התפרסמה לאחרונה בירחון המדעי המוביל Pain. במסגרת המחקר, חוקרים מהמכון לרפואת כאב בקריה הרפואית רמב"ם ומאוניברסיטת מקגיל בקנדה, הציגו עדויות ראשונות להרכב שונה של חיידקי המעיים (המיקרוביום), בנשים הסובלות מפיברומיאלגיה, הרכב הקשור בשינוי בריכוזי חומצות מרה בדמן של המטופלות.

"פיברומיאלגיה היא תסמונת כרונית שכיחה הגורמת לכאב, עייפות והפרעות שינה", מסביר ד"ר אמיר מינרבי, סגן מנהל המכון לרפואת כאב ברמב"ם והחוקר הראשי במחקר את הרקע לגילוי החשוב, "התסמונת פוגעת בנשים יותר מאשר בגברים. למרות שנים של מחקר בתחום, הסיבות לפיברומיאלגיה אינן ברורות, והאבחנה והטיפול שאנו מכירים אינם יעילים".

ד"ר אמיר מינרבי. צילום: הקריה הרפואית רמב"ם.

כעת, מדווחים החוקרים, כי בנשים הסובלות מתסמונת הפיברומיאלגיה, נמצא הרכב חיידקי המעיים שונה: "חלק מהחיידקים נמצאים בריכוז מוגבר וחלק בריכוז מופחת בנשים עם פיברומיאלגיה", אומר פרופ' יורם שיר, רופא בכיר במרפאת הכאב בבית החולים האוניברסיטאי מקגיל, שבמונטריאול, קנדה, המשמש כמחבר בכיר במאמר, "חלק מהחיידקים האלה מעורבים בתהליכים של פירוק חומצות מרה, ואכן בנשים הסובלות מפיברומיאלגיה מצאנו הפרעות משמעותיות בריכוז חומצות המרה בדם", מוסיף פרופ' שיר.

כיום אין אמצעי אובייקטיבי לאבחון פיברומיאלגיה, והאבחנה מתבססת על תסמינים המדווחים על ידי המטופלים בלבד, מה שמסביר את פרק הזמן הארוך שמאפיין את אבחון המחלה. במסגרת המחקר, החוקרים השתמשו בכלי בינה מלאכותית, ופיתחו אלגוריתם המסוגל לאבחן את התסמונת ברמת דיוק גבוהה בהסתמך על ריכוז חומצות המרה בדם.

"הממצאים הללו מפתיעים ומראים קשר חזק בין הרכב חיידקי המעיים, ריכוז חומצות המרה בדם ובין חומרת התסמינים בנשים עם פיברומיאלגיה", מסכם ד"ר מינרבי, "עבורנו, הבנת המנגנון של פיברומיאלגיה היא קריטית קודם כל כי היא מזכירה לנו שמדובר במחלה אמיתית וגם כי הדבר מקרב אותנו צעד נוסף לקראת פיתוח של טיפול יעיל לנשים ולגברים הסובלים מכאב".

מחקר חדש מחקר מדעי בית החולים רמב"ם פיברומיאלגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד