י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המורים עדיים מתנגדים

מענק ועלייה בשכר: משרד החינוך הגיש הצעה נגד האוצר

לאחר שפגישת המו"מ בין נציגי המורים לאוצר התפוצצה, שרת החינוך שאשא ביטון פרסמה הצעה משלה מול משרד האוצר, המורים בירכו אך עדיין מתנגדים | על פי ההצעה, שכר מורים מתחילים יעמוד על 9,500 שקלים ומענק התמדה של 18 אלף ש"ח

מענק ועלייה בשכר: משרד החינוך הגיש הצעה נגד האוצר
הכניסה למשרד החינוך צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

משרד החינוך הציעה אמש הצעה נגדית מול הצעת האוצר ועל פיו שכר מורים מתחילים יעמוד על 9,500 שקלים. כמו כן, הוצע גמול חינוך 1,500 ש"ח או תוספת של 10%, הגבוה מבין שניהם על מנת לעודד מורים לקחת תפקיד חינוך כיתה, מענק התמדה של 18 אלף ש"ח לאחר 3 שנים במערכת, וכן אחוז המשרה המינימלית יעמוד על 70%.

ההצעה מגיעה לאחר פגישות מרובות של הסתדרות המורים עם משרד האוצר וגורמים מקצועיים נוספים. לדברי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, מדובר בהזדמנות לחיזוק, לייצוב ולהשבחת מערכת החינוך: "הסכם שכר שכזה חייב לשים דגש משמעותי על המורים המתחילים, לצד שימור כוח הוראה איכותי ומנוסה שנמצא היום במערכת, עם ניסיון של 15 שנים ויותר, זאת על ידי מתן אופק של התפתחות מקצועית לצד אפשרות להתקדם גם בשכר".

הצעת משרד החינוך:

  • שכר מורה/גננת מתחילים: 9,500 שקלים, במקום 5,800 כיום. באוצר הציעו ששכר המורה המתחילה יעמוד על 9,000 ש"ח. בהסתדרות המורים דרשו שכר התחלתי של 10,000 שקלים.
  • גמול חינוך 1,500 ש"ח או תוספת של 10% – הגבוה מבין שניהם, על מנת לעודד מורים לקחת תפקיד חינוך כיתה (השכר מגיע ל- 11 אלף ש"ח). הצעת האוצר אתמול כללה גמול בסך 1,100 ש"ח, שמהווה עלייה עבור מורים מתחילים אך נמוך מתוספת החינוך המשולמת כיום למורים ותיקים.
  • מענק התמדה של 18 אלף ש"ח לאחר 3 שנים במערכת – זהה להצעת האוצר.
  • 70% משרה למורים חדשים: אחוז המשרה המינימלית יעמוד על 70% (במקום 50% כיום) . הצעה זו זהה להצעת האוצר. בהסתדרות המורים דורשים ששיעור המשרה של מורים חדשים יעמוד על 80%.
  • שמירה על קידום אחוזי בותק ובדרגה: במשרד החינוך הצהירו במפורש ש"דרגה הינה תוצאה של פיתוח מקצועי של מורה, ויש צורך לשמור על מוטיבציה ולמידה לאורך כל הקריירה". זאת בניגוד להצעת האוצר שמקטינה מאוד את השפעת הוותק והדרגה על השכר, מעלייה של 450-1,200 שקלים בין דרגה לדרגה לעלייה שקלית קבועה של 250 שקלים בלבד, ומעלייה של 1-2% בשכר בכל שנת ותק (שמשמעותה היא כ-70-140 שקלים בשנה) לעלייה של 50 שקלים בלבד.
  • תוספות משמעותיות גם למורים הוותיקים: תוספות השכר לכלל המורים ינועו בין 2,600 ש״ח למורה המתחיל ועד 1,200 שקל למורה הוותיק ביותר. במשרד החינוך לא פירטו את מודל הדרגות והוותק המוצע אך כאמור הצהירו שהם מחויבים לעיקרון של עליית שכר משמעותית בדרגות ובוותק. עם זאת נראה שמדובר במתווה ששומר על העקרון של עליית שכר בהתאם לוותק ולדרגות, לעומת הצעת משרד האוצר, שבה ייתכן ששכרם של חלק מהמורים הוותיקים לא יעלה כלל ביחס למצב כיום ואפילו ירד.
  • שכר גננות: הגדלת מספר השעות הנוספות לגנן ולגננת מ-36 שעות ל-55 שעות לטובת חיזוק הקשר עם ההורים וקיום פעילות אחר הצהריים
  • שכר מנהל חדש יעמוד על 20,000 שקלים: לפי הצעת משרד החינוך, טווח שכר המנהלים יהיה: 27,000-20,000 שקלים. במשרד החינוך מדגישים שברכיב זה יש עיקרון ברור: שכר מנהל מתחיל יהיה גבוה משכרו של המורה הוותיק ביותר (עם מלוא הגמולים). לפי האוצר, שכר מנהל מתחיל יעמוד על 18,000 שקלים. לא ברור מהצעת המשרד כיצד ההגדלה תשפיע על התוספות למנהלים לפי רמות המורכבות של בית הספר, כאשר כיום הפער בין הרמה הנמוכה לגבוהה עומד על 3,000 שקלים. בהסתדרות המורים דורשים שגם למנהלים ברמת המורכבות הגבוהה תהיה תוספת שכר משמעותית.
  • אופק קריירה למנהלים: תגמול נוסף למנהלים שיחנכו וילוו מנהל בית ספר נוסף.
  • העלאת שכר סגני מנהלים: שכר סגן מנהל ראשון יהיה 80% משכר המנהל (בהלימה לגידול בשכר המנהל).
  • חינוך מיוחד- תיקון עיוותים: הגמול יינתן באופן דיפרנציאלי בהתאם למורכבות: הגמול בתפקוד הגבוה יעמוד על 15%, תפקוד בינוני יעמוד על בינוני 18% ותפקוד נמוך יעמוד על 20%. זאת לעומת המצב כיום שבו הגמול הוא 9% או 14%, ללא קשר לרמת המורכבות, אלא למעסיק.
  • סל עידוד מצוינות: לרשות המנהל יעמוד סל תקציבי גמיש לצורך בעלי תפקידים חדשים. תפקידים אלה יהיו מעבר לתפקידים הקיימים. מרכיב זה קיים גם בהצעת האוצר. עם זאת לא ברור מההצעות האם יוקצו שעות עבודה נוספות לביצוע אותם תפקידים או שבפועל יהיה מדובר בהגדלת העומס.
  • יועצות חינוכיות: תקנון משרת היועץ החינוכי.
  • הרחבת הפעילות של בית הספר של החופש הגדול: מתן מענה בחופש הגדול ע"י הארכת מסגרת "בית הספר של החופש הגדול" עד ל-31 ביולי, והרחבתו עד לכיתות ד'. השתתפות מורים וגננות בפעילויות אלו היא לבחירת המורה ותמורת תשלום נוסף.
  • צמצום ימי אסרו חג: ימים אלה יוחלפו בימי חופש שחלקם יינתנו למורים במהלך השנה וחלק בהמרות שיוחלטו על ידי המערכת
  • אפשרות להגדיל את המשרה למעל 100%: מתן אפשרות להעלאת אחוז משרת מורה עד ל-42 שעות שבועיות (140% משרה).
  • הארכה בשנה עד התקופה לקבלת לקביעות: לפי ההצעה, הקביעות תינתן לאחר 3 שנים, ולא לאחר שנתיים, כפי שנהוג היום.
  • בעלי תפקידים בבתי הספר: מינוי רכזי אוריינות בבתי ספר יסודיים, שיקבלו גמול אחוזי של 6%, והגדלת הגמול האחוזי של רכז חינוך חברתי ביסודי מ-6% ל-10%.
  • צירוף מיידי להסכם 'אופק חדש' של כלל המורים שאינם נכללים בו: מהלך זה כולל את מורי האולפנים. (סעיפי ההצעה המלאים הובאו מהאתר 'דבר')

מהסתדרות המורים נמסר כי "אנחנו מברכים על מתווה שרת החינוך שסופסוף מתכתב עם המציאות בשטח ומצמצם את הפער בין עמדת הסתדרות המורים לעמדת המדינה, בכל הנוגע לשכרם של כלל עובדי ההוראה. אין ספק שמדובר בצעד בכיוון הנכון, שיכול לסייע בהבראת מערכת החינוך. יחד עם זאת, עדיין יש לנו השגות שאנו מקווים לגשר עליהן בדיאלוג הפתוח והפורה שאנו מנהלים מול משרד החינוך".

הצעת האוצר לשינוי מבנה שכר המורים:

  • העלאת שכר המורים המתחילים: העלאת השכר ל-9,000 שקלים בחודש, עלייה של 40% אך עדיין נמוכה מהסכום שדרשה הסתדרות המורים (10,000 שקלים).
  • הגדלת גמולי התפקיד: הגדלה של 90% בגמולי התפקיד שמוענקים למורים בגין ביצוע תפקידי הליבה, כך שהסכום המינימלי לגמול בגין ביצוע תפקידי חינוך כיתה, ריכוז שכבה וסגנות מנהל (שני ומעלה) יעמוד על 1,100 שקלים בחודש, או השיעור הקיים כיום (הגבוה מביניהם).
  • הוספת תפקידים חדשים למורים מצטיינים: מנהלים יוכלו ליצור תפקידים חדשים, בהתאמה לאופי בית הספר, שלהם ניתן יהיה למנות מורים מצטיינים ויינתן עליהם גמול של 600 שקלים בחודש.
  • מענקי התמדה למורים מתחילים: מענק התמדה בגובה 18 אלף שקלים לאחר שלוש שנות הוראה, סכום שמשקף 500 שקלים בגין כל חודש.
  • הגדלת היקף המשרה המינימלי: היקף המשרה המינימלי שבו ניתן להעסיק מורים יוגדל מ-50% ל-70%.
  • הגדלת שכר המנהלים: שכר מנהל מתחיל יעמוד על 18 אלף שקלים, עלייה של כ-24%. למנהלים שיבצעו תפקידים נוספים, כמו חניכה וליווי של מנהלים אחרים, תוענק תוספת שכר של כ-2,000 שקלים לחודש.
  • שינוי בלוח החופשות: ההצעה כוללת צמצום פער ימי החופשה בין ההורים לתלמידים. הקטנת פער של חמישה ימים על ידי החלפת ימי החופשה של 3 ימי איסרו-חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר לימי שישי סמוכים, והקטנת פער של 3 ימים נוספים על ידי קיצור החופשה שלפני חג הפסח והעברת הימים לגשר בין יום כיפור לסוכות.
  • הרחבת סמכויות מנהלי בתי הספר: למנהלי בתי ספר יינתנו מגוון כלים שירחיבו את הסמכות שלהם ויאפשרו גמישות, יעילות ומצוינות במערכת. בין הכלים שהוצעו: אפשרות להעסקה מעל 100% משרה, גמישות למנהל בהליך הפיטורים והארכת התקופה עד לקבלת קביעות.
  • העסקת מורים בחוזים אישיים: ניתן יהיה להעסיק עובדי הוראה בחוזים אישיים לטובת התמודדות עם מחסור, צמצום פערים וגיוס 'טאלנטים'. (סעיפי ההצעה המלאים הובאו מהאתר 'דבר')

בהסתדרות המורים ביקרו בחריפות את הצעת האוצר: "לצערנו הפגישה שוב התפוצצה ועוד לפני שהסתיימה, האוצר כבר הפיץ את תוכנה. הפערים נותרו גדולים מאוד וההצעה שהונחה היום גרועה יותר מהמצב הנוכחי. פקידי האוצר ממשיכים להציע הצעות שפוגעות בעובדי ההוראה באופן ממשי ולבצע מניפולציות במספרים.

עוד אמרו בהסתדרות המורים ש"בהתנהלותם זאת, פקידי האוצר, ממשיכים להעמיק את המשבר במערכת החינוך ומעמידים בספק רב את פתיחת שנת הלימודים במועדה. אנו קוראים לראש הממשלה, יאיר לפיד, ולשר האוצר, אביגדור ליברמן, להיכנס באופן אישי לעובי הקורה ולפתור את המשבר הלאומי בחינוך.״

משרד האוצר משרד החינוך הסתדרות המורים שביתה בבתי ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד