י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מנסים למצוא פתרון

הפליטים שהגיעו לאומן יאלצו לעבור מקום לקראת ראש השנה

מאות פליטים אוקראינים לא יהודים המתארחים בבתי המלון הכשרים בעיר אומן, יאלצו לעזוב את המקום לקראת ראש השנה, אז יגיעו למקום חסידים רבים, ולפקידים אין פתרון היכן לשכן את הפליטים

חסידים באומן: אילוסטרציה
חסידים באומן: אילוסטרציה צילום: יוסי גולדברגר

אוקראינים רבים מבוהלים נמלטו מההסתערות הרוסית בימים הראשונים של המלחמה, מאות מצאו את עצמם בעיר אומן שהיא במקרה גם אתר עלייה לרגל יהודי מרכזי. הפליטים מצאו בסופו של דבר מזון, מחסה ותחושת ביטחון בקרב הקהילה היהודית באומן.

בני משפחה שהגיעו לאומן בבריחתם מהתופת, סיפרו לאתר Times Of Israel: "הם נתנו לנו אוכל והם נתנו לנו מחסה. הם נתנו לנו מקום לינה. אז פשוט הופתענו מאוד, הכול היה מאוד קל כאן. וכך, זה היה פשוט נס". בני המשפחה נמצאים באומן יחד עם עוד מאות פליטים לא יהודים.

הרעיון לארח פליטים בבתי המלון הכשרים הגיע לרב לירון אדרי, רבה של העיר קריבוי-רוג, כששהה באומן לשבת בשבועות הראשונים של המלחמה. "ראיתי את זרם הפליטים שם, והבנתי שאנחנו חייבים לעשות משהו", אמר בשיחה טלפונית מישראל ל'טיימס אוף ישראל'.

מיקומה הגיאוגרפי של העיר הייתה נקודת עצירה הגיונית לאזרחים שנמלטו מהתקדמות רוסית בדונבס, מיקולייב, מריופול וחרסון. "זו עיר קטנה יותר בלי שום תשתית צבאית", הסבירה אילונה שעובדת בעמותה לפיתוח קהילות יהודיות באוקראינה, בראשות הרב אדרי. "אז זה יחסית בטוח להישאר כאן. אז הרבה אנשים נכנסים".

בתי המלון הכשרים סביב קברו של רבי נחמן פועלים בעיקר במשך שבועיים בשנה, בשבוע שלפני ראש השנה ובשבוע שאחרי. הרב אדרי פנה לחלק מהבעלים, והציע לכסות את עלויות החשמל, המים ואת עלויות האחזקה שהם יצטרכו לשלם בכל מקרה, עם תוספת של 10 אחוזים. בעלי המלון שמחו לקבל את הצעתו של הרב.

לאחר שהוקם מרכז הפליטים, השמועה התפשטה במהירות, והפליטים פונו לבתי המלון היהודיים באומן. "אמרו לנו שבאומן זה יותר בטוח ושיש מרכז לפליטים כזה, שאנחנו יכולים לקבל עזרה כאן", אמרה אניה, אם מדונייצק.

חלק מהאורחים מגלים את המנהגים יהודיים לראשונה בחייהם. "זאת בהחלט תרבות שונה עבורנו", אמרה דימה קסולוב. "מעולם לא חווינו את זה קודם, ואז הגענו לכאן ופשוט חווינו את זה ממקור ראשון, ולמעשה אפילו לקחנו כמה דברים שהם באמת שימושיים לחיים שלנו. למשל שבת. זו חוויה נהדרת פשוט לקחת הפסקה מהכול, לדבר עם אנשים, לשקול מחדש, ואז להמשיך שוב".

הוא לקח את משפחתו גם לקברו של רבי נחמן וגם לבית הקברות היהודי הישן. "קראנו הרבה על ההיסטוריה של המקום הזה, וחווינו אותה", אמר דימה.

הרב אדרי אומר כי זה חשוב מאד הפעילות "אנשים מפחדים מהלא נודע", אמר. "לעובדה שהם רואים שיהודים הם לא כל כך מוזרים, יש תועלת. אין לנו מטרה להביא אנשים ליהדות. אבל זה שאנשים רואים שליהודים יש חיים נורמליים והם אנשים רגילים, זה חשוב בעיניי".

במלון אורות שוהים כ-150 פליטים. עלויות המזון והמקלט מכוסות ברובן על ידי ארגון חב"ד הממוקם במוסקבה, הפדרציה של הקהילות היהודיות של חבר העמים (חבר העמים של מדינות עצמאיות). מעבר לצרכים הבסיסיים של האורחים, הצוות גם לוקח ילדים לטיולים פעם בחודש, ועורך מסיבה לכל יום הולדת של ילד.

אבל נראה שקהילת הפליטים הייחודית ברחוב פושקין תיאלץ בקרוב להתפזר. למרות אזהרות מישראל ואוקראינה כאחד, אלפי מתפללים יהודים צפויים לעלות לרגל ראש השנה לקברו של רבי נחמן בסוף ספטמבר, ובעלי מלונות מתכוונים להיפתח ללקוחות עבור השבועיים להם הם מצפים כל השנה.

"הקהילה היהודית פעילה מאוד באירוח פליטים", אמרה ראש עיריית אומן אירינה פלטניובה בהערכה. "כרגע יש לנו בעיה, עלינו להעביר את הפליטים עבור היהודים שמתכננים להיכנס לחגיגות".

הרב אדרי כינה זאת "בעיה רצינית". הוא אמר "אנחנו מחפשים בניין, כרגע אין לנו אופציות", גם העירייה עדיין לא מצאה פתרון.

"נכון לעכשיו אין תשובות קונקרטיות", אמרה ראש העיר. "כרגע אנחנו לומדים את המצב, אנחנו עובדים על מה אנחנו יכולים לעשות, מה אנחנו יכולים לפתור. אנחנו עובדים על זה ברמות שונות, מדרגות הממשל הגבוהות ביותר ועד לקהילה המקומית". היא אמרה שבכוונתה להציע תוכנית עד אמצע אוגוסט.

אומן מלחמת אוקראינה רוסיה פליטים פליטים מאוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד