י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אופי פטריוטי חזק

הנשיא זלנסקי יבטל אזרחות משלושה אוליגרכים יהודים

שלושה יהודים בולטים באוקראינה גילו כי האזרחות שלהם תבוטל. שלושת הגברים נמנים עם היהודים העשירים ביותר באוקראינה, ונראה שהסיבה הרשמית למהלך היא שהם מחזיקים באזרחות זרה

הנשיא זלנסקי יבטל אזרחות משלושה אוליגרכים יהודים
אילוסטרציה צילום: Pixabay

הנשיא זלנסקי ביטל או נקט בצעדים כדי לשלול את האזרחות האוקראינית של שניים מהאוליגרכים הידועים במדינה, איגור קולומויסקי והנדי קורבן, כמו גם זו של ואדים רבינוביץ', טייקון לשעבר שהפך למחוקק באופוזיציה.

שלושת הגברים נמנים עם היהודים העשירים ביותר באוקראינה, ונראה שהסיבה הרשמית למהלך היא שהם מחזיקים באזרחות זרה כולל ישראלית. אזרחות כפולה אינה חוקית מבחינה טכנית באוקראינה, אך הרשויות עד כה העלימו עין.

שלושת היהודים הם המשפיעים ביותר באוקראינה, כולל שניים שסייעו במימון פרויקטים של תשתית יהודית, במיוחד במעוז חב"ד בדנייפרו, עכשיו הם נראים כבר לא רצויים בארצם מולדתם. קורבן כבר סורב כניסה לאוקראינה במעבר הגבול ודרכונו האוקראיני הוחרם, כך על פי דיווחים בתקשורת האוקראינית.

המהלך מגיע כאשר על פי הדיווחים באוקראינה זלנסקי פוגע באוקראינים שאולי משתפים פעולה עם רוסיה. אבל לקולומואיסקי, קורבן ורבינוביץ' לכולם יש אופי פטריוטי חזק.

קולומויסקי הוא איל בנקאות מדנייפרו ומממן מרכזי של מטרות יהודיות וחב"ד באוקראינה. הוא בעל אזרחות קפריסאית וישראלית ואוקראינית - שם נולד. קולומויסקי הודיע ​​כי יערער על ביטול אזרחותו. בשנה שעברה אסרה ארצות הברית על קולומויסקי להיכנס בגלל שחיתות לכאורה.

שלילת אזרחותו האוקראינית של קולומויסקי עשויה להקל על הסגרתו לארצות הברית אם התובעים שם יבקשו זאת, כך על פי דיווח בפיטסבורג פוסט-גאזט. העיתון פרסם בסוף השנה שעברה תחקיר שמראה כי קולומויסקי לא שילם מסים על רבים מהנכסים שרכש בארצות הברית. עד כה, ארצות הברית לא הגישה בקשת הסגרה רשמית.

הנדי קורבן הוא שותף עסקי בעבר של קולומויסקי, פוליטיקאי לשעבר ואייל כרייה חבר בחבר הנאמנים של הקהילה היהודית של דנייפרו, הוציא מיליונים על המוסדות והמטרות של מוסדות יהודיים באוקראינה, כמו גם סכומים משמעותיים על חיזוק היכולות הצבאיות של אוקראינה נגד רוסיה. אחותו, ויקטוריה, מתגוררת בישראל ועל פי הדיווחים הוריהם אזרחים ישראלים. על פי החשד, הנדי קורבן מחזיק באזרחות ישראלית בנוסף לאזרחות האוקראינית שלו.

קורבן נעצר ב-2016 בקשר לשוחד בסך 150,000 דולר שהמשטרה אמרה שהוא נתן לשופט. קורבן השווה את החקירה ל"עלילת דם אנטישמית נמשכת".

המקרה של ואדים רבינוביץ', תורם גדול לשעבר למטרות יהודיות, אשר איבד מהונו מיליארדי דולרים לפני שהפך למחוקק ב-2014, מסובך יותר. רבינוביץ' ריצה שבע שנות מאסר בשנות ה-80 בגין עסקאות בשוק השחור. הוא כינה את ההאשמות, שהוגשו נגדו על ידי בית משפט סובייטי לפני שאוקראינה הפכה לעצמאית, "מופרעות". כך דווחה סוכנות הידיעות היהודית.

כמבקר ותיק של זלנסקי המחזיק באזרחות ישראלית, רבינוביץ' סומן באפריל כ"בוגד" על ידי הסוכנות הלאומית של אוקראינה למניעת שחיתות , לצד 110 אוקראינים נוספים. רבינוביץ', דחה את ההאשמות באפריל כציד מכשפות נגד קולות האופוזיציה, השמיע הצהרות המערערות את התעמולה הרוסית בדבר היותה של אוקראינה מדינה "נאצית".

"אני רוצה להרוס את המיתוס על אוקראינה אנטישמית שמתפשטת ברחבי העולם", אמר רבינוביץ' בנאום ההשבעה שלו כמחוקק ב-2014. השנה שבה רוסיה פלשה לראשונה לאוקראינה בתואנות דומות לאלו שצוטטו בפלישה הנוכחית שלה.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה אוליגרכים ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד