י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לאור התקפות ישראליות

השדה הושבת: שתי חברות תעופה איראניות פסקו מלטוס לסוריה

השפעת התקיפות: שתי חברות תעופה איראניות הפסיקו את הטיסות לסוריה, לאחר שתקיפה אווירית ישראלית ב-10 ביוני השביתה זמנית את שדה התעופה בדמשק | כיום רק חברה אחת ממשיכה לטוס לסוריה | 3 חברות התעופה הוקמו ונמצאות בבעלות משמרות המהפכה האיראניות 

השדה הושבת: שתי חברות תעופה איראניות פסקו מלטוס לסוריה
חברת מאהן אייר האיראנית צילום: Iran international

מקורות מודיעין מערביים אמרו היום כי 'כספיאן אייר' ו'קשם פארס אייר' שתי חברות איראניות, הפסיקו לטוס לסוריה, וחברת התעופה האיראנית היחידה ששולחת מטוסים היא 'מאהן אייר', שעליה הוטלו סנקציות על ידי ארצות הברית ב-2011 בגין הובלת נשק איראני בתחילת המלחמה האזרחית בסוריה. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

חברת 'כספיאן אייר' (Caspian Air) גם ספגה סנקציות מארצות הברית בשל קשריה עם משמרות המהפכה של איראן וכוח קודס בשנת 2019, ארה"ב גם אישרה כי חברת התעופה 'קשם פארס אייר' היא חלק מ'מאהן אייר' והיא נותנת סיוע למשמרות המהפכה. על פי ההערכות, כל שלוש חברות התעופה הוקמו ובבעלות משמרות המהפכה.

על פי הדיווח, טיסות 'מאהן אייר' עלו ב-30% בעקבות הפסקת הטיסות של שתי החברות האחרות. העיר חאלב היא היעד של רוב טיסות של 'מאהן אייר'. חמיד ערבנג'אד מנכ"ל 'מאהן אייר' לקח חלק בטיסה לסוריה בחנוכת הטיסה הראשונה לשדה התעופה בחאלב.

בנוסף להובלת נשק, טענו מקורות כי 'מאהן אייר' מובילה גם סחורות מוברחות לסוריה מבלי לשלם מיסים או מכס.

בנובמבר האחרון, קבוצת האקרים שכינתה את עצמה "בני המולדת הערניים" בפרסית האשימה את חברת 'מאהן אייר' כי היא בקשר הדוק עם משמרות המהפכה, ולעיתים קרובות החברות הנפיקו כרטיסי טיסה מזויפים לאנשים בעלי זהות בדויה.

הקבוצה גם טענה כי 'מאהן אייר' רושמת את האינטראקציות שלה עם משמרות המהפכה בשם מסוים אחד שהופיע שבעת אלפים פעמים ברישומי החברה. "גילינו שמאהן אכן מנהלת תיעוד של העסקים החשודים שלה עם משמרות המהפכה תחת השם 'חמרה', ושהעסק הזה מנוהל על ידי גנרל בשם גולפארסט".

הקבוצה הוסיפה כי גולפארסט רשום גם כבעלים של 'קאסם פארס אייר' שהיא "חברת כיסוי של משמרות המהפכה, המשמשת לעתים קרובות להובלת אמצעי לחימה ברחבי המזרח התיכון", כך פרסמה הקבוצה בנובמבר האחרון. ידוע שישראל ביצעה פעולות, כולל באיראן, כדי לעקוב ולמנוע את הובלת נשק של משמרות המהפכה למדינות אחרות כך על פי פרסומים זרים.

'מאהן אייר' הייתה בשליטה מלאה של משמרות המהפכה כאשר קאסם סולימאני עמד בראש יחידת המודיעין הצבאית החוץ-טריטוריאלית. היו דיווחים רבים על תפקידה של חברת התעופה במשלוחי נשק. סולימאני חוסל בתקיפה אווירית ממוקדת של ארה"ב בבגדד בינואר 2020.

אמיר אסדוללהי, טייס חברת 'מהאן אייר', חשף ביוני 2020 כי באחת הפעמים ב-2013 היה סולימאני בטיסת מאהן לסוריה עם 200 נוסעים ו-7 טון של "מטען אסור" שנחת בבגדד בהוראת ממשלת עיראק. סולימאני הנחה את הטייס לשחד פקחים והצליח להמשיך בטיסה לסוריה.

שר החוץ לשעבר של איראן, ג'וואד זריף, בהקלטת אודיו שהודלפה ב-2021 אמר שסולימאני העדיף להשתמש בטיסות הרשמיות של איראן אייר למטרותיו כדי להפחית את הסיכון לפעילותו.

איראן סוריה תקיפה ישראלית חלאב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד