כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ירושלים דפולין

לאחר התנכלות ורדיפה: המסעדה הכשרה למהדרין נסגרה

בשנים האחרונות פעלה מסעדה בבניין ישיבת חכמי לובלין בפולין, המסעדה לצד בית הכנסת העניקו חיים יהודיים למקום לאחר שכמעט לא נותר שם סממן יהודי. אך לאחרונה עקב התנכלויות ורדיפה, נסגרה המסעדה הכשרה למהדרין שפעלה במבנה

לאחר התנכלות ורדיפה: המסעדה הכשרה למהדרין נסגרה
ישיבת חכמי לובלין בפולין צילום: באדיבות המצלם

במשך שנים, ישיבת חכמי לובלין הייתה דוגמא למופת לכל ישיבות פולין והתפוצות. מקום בו ייסד הרב מאיר שפירא זצ"ל את הדף היומי, עירו של החוזה מלובלין שנסתלק ביום חורבן בית המקדש. הישיבה נסגרה כאשר הנאצים שרפו את היכל הקודש ואת מאות אלפי ספרי הקודש שעיטרו את הישיבה הקדושה.

אך בזכות צדיקים ובעלי שם, נגאל לפני שנים בניין הישיבה והושב לידיים יהודיות אולם כָּל-רֵעֶיהָ בָּגְדוּ בָהּ, הָיוּ לָהּ לְאֹיְבִים. בניין הישיבה הועבר לידי הקהילה היהודית של ורשא אשר הפכה את היהלום שבכתר לבית מלון שסר ממנו כל סממן יהודי.

בימי החגים הלועזים, חגגו בו נשפים המקובלים לנוצרים וכל סימן היכר הוסר ממנו. אך בזכות תושיה של פעילים ועסקנים רבים, הוקם במקום בית כנסת ובמשך שנים אף פעלה במקום מסעדה כשרה בכשרות גלאט מהמחמירות ביותר, בפיקוח כשרות עם משגיח יר"ש צמוד, מה שאפשר ליהודים רבים וחסידים מכל תפוצות תבל לפקוד את לובלין, לעלות לציונם של קדושים ואף לשבות בה ללא כל חשש.

אלא שלאורך הימים האווירה היהודית שנשתמרה בבניין הישיבה, כורסמה מיום ליום. יהודי שהיה חפץ לפנות לאבינו שבשמים בתפילה, היה נדרש לשלם כסף כדי שיפתחו לו את בית הכנסת בטענות כי יש לשמור על המקום. יהודי שהיה חפץ לטבול במקווה, היה נדרש להיפרד מממון רב בטענה שעולה הרבה כסף לחמם את המים החמים.

לכל אורך השנים האחרונות, הגו היהודי התכופף שוב ושוב לאור הגזרות שהוטלו על יהודים ממש כבעבר בימים האפלים של השלטון הנוראי, שכל רצונם היה לשמור את מצוותיהם. אלא שהפעם הגיע שיא השיאים. המסעדה הכשרה שפעלה במלון על ידי מפעיל יהודי ירא שמים, והיה תחת פיקוח כשרות גלאט, פונתה בבושת פנים מבניין הישיבה. 

מטיילים יהודים ששמם שמור במערכת מספרים כי כל שנה, בזמן שהגיעו לפקוד את בתי החיים של לובלין, בחרו ללון במלון שהוקם בבית הישיבה, והיה ברור כי יוכלו לסעוד את ליבם גם במסעדת 'כשר דה לייט' שפעלה במקום. אולם למרבה הפלא, המסעדה חדלה מלפעול, מה שמותיר את כל המחוז של לובלין ללא אפשרות לקבל מזון כשר. 

לא זו בלבד, משפנו המטיילים בשאלות לדבר השינוי המצער, התברר להם כי יהודים שומרי מצוות יכולים לבחור רק באחת משתי אפשרויות. האחת לסעוד במסעדת הטריפות המכונה "הזית" (השם לא נבחר במקרה) והשנייה היא לסעוד במסעדה שהוקמה במקום, תחת ההשגחה של הרבנות של וורשא, ואין צורך להרחיב בעניין רמת כשרות זו. 

עם היוודע דבר התקלה, מנסים בימים אלה פעילים רבים למצוא אלטרנטיבה אחרת כדי לספק אוכל כשר ולינה המתאימה לציבור שומרי המצוות.

פולין לובלין ישיבת חכמי לובלין דף היומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד