כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
מה הסיבה?

מחקר מטריד: זינוק במספר האירועים המוחיים בתקופת הקורונה

במהלך תקופת הקורונה נרשמה עלייה מדאיגה במספר האירועים המוחיים בישראל. עורכי המחקר שללו קשר ישיר לחיסון או לנגיף עצמו • מומחים בקופות החולים מעריכים כי העלייה נעוצה בחוסר תשומת לב לרפואה מונעת בזמן המגפה • משרד הבריאות: "הנתונים ייבחנו"

מחקר מטריד: זינוק במספר האירועים המוחיים בתקופת הקורונה
אילוסטרציה צילום: unsplash

מספר הלוקים בשבץ מוחי בישראל זינק בתקופת הקורונה - כך לפי מחקר ענק, שממצאיו פורסמו לראשונה על ידי ראש דסק הבריאות ב'כאן 11', קטי דור. יצוין כי במחקר נשלל קשר לחיסון נגד הנגיף, או לנגיף עצמו שהוביל לזינוק.

מדובר במדגם של כ-700 אלף מבוטחי קופת חולים 'לאומית', בו נרשמה עלייה של 19.8% במספר האירועים המוחיים בארץ משנת 2020 ל-2021. זאת, לעומת עלייה של 9.4% משנת 2019 ל-2020, ועליות קטנות עוד יותר בין השנים 2018-2019 ו-2017-2018.

אם נשלל קשר ישיר לחיסון או לנגיף הקורונה עצמו, מהן הסיבות לעלייה החדה במקרי שבץ מוחי - ואיך אפשר להפחית את הסיכון? ההערכה של מומחי 'לאומית' היא שמדובר בחוסר תשומת לב בשנות הקורונה לרפואה מונעת, לחוסר במעקב אחר גורמי סיכון כמו לחץ דם וסכרת, וכן בירידה בהרגלי חיים בריאים.

בעקבות הפרסום המטריד, במשרד הבריאות מסרו ל'כאן חדשות' כי יבחנו את הנתונים וכן יבחנו כיצד ניתן להעמיק וללמוד את המגמה הזאת וסיבותיה.

כמו כן, בבדיקת הנתונים של כלל הקופות בישראל, אפשר לזהות באופן ראשוני עליה במקרים של אירועים מוחיים ולומדים את השיעור של העלייה והמשמעות שלה. בקופת חולים 'מכבי' אומרים, בדומה למומחי 'לאומית', שהעלייה יכולה להיות מוסברת מירידה בפניות לטיפולים בשנות הקורונה ופחות איזון של גורמי סיכון של אירועים מוחיים. עוד אומרים ב'מכבי' כי ייתכן שמחלת הקורונה עצמה יכולה להיות מרכיב נוסף לעלייה בנתונים.

אירוע מוחי שבץ מוחי קורונה מחקר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד