י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
ממעבדה או מהשוק?

מחקרים חדשים מבטלים הקונספירציה: כך התפרצה הקורונה

שני מחקרים שפורסמו ב-Science, הסיקו כי בעלי חיים שנמכרו בשוק בעיר ווהאן הדביקו בני אדם במחלה בסוף 2019 ולא כפי שנטען במקרים רבים כי הנגיף ברח או הוברח ממעבדה סודית של ממשלת סין בעיר ווהאן

מחקרים חדשים מבטלים הקונספירציה: כך התפרצה הקורונה
חיטוי העיר בסין צילום: הרשות המקומית של העיר דאליין

רוב הסיכויים שבעלי חיים בשוק בעיר ווהאן בסין הם המקור למגפת הקורונה. כך טוענים שני מחקרים חדשים שפורסמו השבוע בכתב העת המדעי היוקרתי Science. כל אחד מהמחקרים נקט במתודולוגיה מחקרית שונה לחלוטין, אך שניהם הגיעו בסופו של דבר לאותה המסקנה לפיה, שוק פירות הים הואנן (Huanan) בעיר ווהאן שבמדינה הוא המוקד ממנו פרצה מגפת הקורונה. שני המחקרים פורסמו ראשונית כבר בחודש פברואר ועברו מאז ביקורת עמיתים.

על פי הדיווח בכאן חדשות, המחקר הראשון ביצע מיפוי גיאוגרפי, מרחבי וסביבתי באמצעות אמצעי מיפוי ודיווחי רשתות חברתיות, וקבע כי על אף ש"הנסיבות עדיין לא ברורות", הנגיף ככל הנראה היה קיים בבעל חיים שנמכרו בשוק בווהאן בשלהי 2019. בעלי החיים הוחזקו ואוחסנו יחדיו, ובקלות יכלו להעביר חיידקים זה מזה. המחקר לא קובע אילו בעלי חיים היו חולים בנגיף. על פי המיפוי, המקרים הראשונים של הדבקות בני אדם היו של רוכלים שמכרו את בעלי החיים הללו בשוק זה ושל צרכנים. החוקרים מאמינים כי היו שני נגיפים שונים שהסתובבו בין בעלי החיים והועברו לבני אדם.

המחקר השני הסיק אודות מקור הנגיף באמצעות בחינה מולקולרית. לפי מחקר זה, הגרסה המוקדמת ביותר של הנגיף הופיעה בשתי צורות, המצביעות על כך שהיו לפחות שני מקרים שונים בין-מיניים של העברת הנגיף לבני אדם. הצורה הראשונה הועברה לבני אדם ב-18 בנובמבר 2019, והיא הופיעה אצל אנשים שהיו בקשר ישיר עם השוק בווהאן. הצורה השנייה הופיעה מאוחר יותר והועברה מבעל חיים מסוים, תוך ימים או שבועות, אל בני אדם שגרו או נמצאו בסמיכות לשוק בווהאן.

קורונה סין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד