י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כשהדיינים שלחו עורך דין לאלף את הכלב...

חילונים רבים מגיעים להתדיין בבתי דין לענייני ממונות • מה פסקו הדיינים לקשישים שהתלוננו על הנביחות הבלתי נסבלות של כלבו של שכנם הפרקליט? • ומה התרחש לבסוף?

בית דין. צילום ארכיון
בית דין. צילום ארכיון

תופעה חדשה בבתי הדין לעניני ממונות בישראל: חילונים או מסורתיים, גילו את בתי הדין הפרטיים הללו והם מעדיפים לבוא ולהתדיין בפני דיינים רבנים, על פני ערכאות מערכת המשפט הישראלית. כנראה, שפסק דין המבוסס על התורה, הצדק והיושר, מוצא מסילות גם לליבם.

אב"ד בבית דין כזה, מספר לדוגמא, על בני זוג קשישים שאינם שומרים מצוות, שהגיעו אליו להתדיין נגד שכנם עורך הדין. למרבה ההפתעה, גם הפרקליט הסכים לכתת רגליו לשערי בית הדין. העילה לתביעה: עורך הדין קשר את כלבו סמוך לאדן חלון ביתם והוא איננו חדל ליילל. "איננו מצליחים לישון בגללו והעו"ד מתעלם מפניותינו בנידון", קבלו הקשישים. הפרקליט המבריק אמנם נעתר לתביעתם להגיע לבית דין חרדי, אולם גם הוא הגיש תביעה נגדית ארוכה ומפולפלת.

הצדדים שטחו את טענותיהם, זה בכה וזה בכה, ובית הדין החליט כי בטרם ייתן את פסיקתו, הוא מבקש להגיע לשטח כדי להתרשם במו עיניו ממה שקורה.

עיניהם של הדיירים המתגוררים בבניין, התעגלו בחוריהן, כאשר צפו במשלחת הרבנים מגיעה לערוך סיור. לאחר שהתרשמו, שאלו הדיינים את בעלי הכלב, האם הוא מאולף. משנענו בשלילה, הוציאו צו ביניים המורה לנתבע לשלוח את כלבו לאילוף, בטרם ימשיכו בהליכים. ואמנם, הנתבע ציית לצו. הכלב שב מה'קורס' שקט ורגוע. בעל הכלב היה מרוצה, השכנים הביעו שביעות רצון, התביעה הנגדית גם נמחקה והשלווה שבה לשרור בשכונה.

הדיין מוסיף, כי אחד השינויים המהותיים בין בית המשפט למערכת בתי הדין, כאשר על פי השיטה הנהוגה בבית המשפט, לעורכי הדין תפקיד מרכזי, ואילו בבית הדין אין כל צורך בעורכי דין, שכן מחויבותו של בית הדין לחקור ולדרוש היטב ולטעון את טענות שני הצדדים, גם אם אינם יודעים לטעון זאת בעצמם.

עוד אומרים בבתי הדין, כי הגעתם של אנשים שאינם שומרי מצוות להתדיין בפני מי שפוסקים על פי התורה, מוכיחה כי בתי הדין מתמודדים בהצלחה גם עם תביעות כלכליות הדורשות בקיאות רבה. "היו אנשי עסקים שהתבטאו כי גם בבתי המשפט לא מגלים מקצועיות כזו".
בית דין ממונות דיירים רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד