י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"לא נירתע עד שאחרון הספרים יושב"

תביעה דרמטית בארה"ב: חב"ד תחזיק ביכולת יצור גרעינית?

עו"ד סטיב ליברמן המייצג את חב"ד מול רוסיה בבית המשפט בוושינגטון בנוגע לאוסף שניאורסון: "אם המהלכים של חב"ד נגד חברת TENEX הרוסית המייצרת אורניום גרעיני יצלחו, ובית המשפט יעביר את נכסיה לחב"ד היא תהיה התנועה הדתית הראשונה בעולם עם יכולת יצור גרעינית"

תביעה דרמטית בארה"ב: חב"ד תחזיק ביכולת יצור גרעינית?
ראשי חב"ד בספריית חב"ד בניו יורק עם עו"ד סטיב ליברמן צילום: שלום בורקיס

בעיתון 'מקור ראשון' מתפרסמת ידיעה נרחבת המסקרת את המאבק של תנועת חב"ד להשבת אוסף שניאורסון לידי חסידות חב"ד, תחת הכותרת "חב"ד ופוטין כבר לא".

הפרשנית פזית רבינא מציינת כי כבר תקופה ארוכה מאבקה של חב"ד בממשלת רוסיה להשבת אוסף הספרים יקר הערך מתנהל מכל המקומות האפשריים דווקא בבית משפט בוושינגטון. כבר לפני עשר שנים פסק בית המשפט כי על ממשלת רוסיה להשיב את האוצר לבעליו החוקיים, הלא הם תנועת חב"ד.

בית המשפט פסק כי בכל יום שבו ממשלת רוסיה איננה משיבה את האוסף לבעליו החוקיים, היא תחויב בקנס של 50 אלף דולר. אולם למרות כל הפניות, המאמצים וההבטחות, האוצר לא הושב. בינתיים השעון ממשיך לדפוק, וממשלת רוסיה צברה חוב של 170 מיליון דולר לתנועת חב"ד.

השאלה היא אם וכיצד ימומש החוב. אחרי לא מעט דיונים איתרו עורכי הדין של חב"ד פתרון. הקנסות ייגבו מגופים ותאגידים המזוהים עם ממשלת רוסיה ופועלים בארה"ב. מתוך הרבה מאוד גופים כאלה, עורכי הדין של חב"ד בחרו להתביית על שניים. הראשון הוא בנק VEB, וונשאקונומבנק, הבנק לפיתוח של ממשלת רוסיה שבשליטת הקרמלין, ועד לפני שנים אחדות עמד בראשו לא אחר מנשיא רוסיה פוטין.

עו"ד ליברמן עם הרב שלמה קונין והרב יוסף אהרונוב - חברי המשלחת שהרבי שלח לשחרור הספרים מידי רוסיה. צילם: שלום בורקיס

הבנק היטיב להסתיר את נכסיו בארה"ב, אולם בסוף השנה שעברה הוציא בית המשפט לבקשת עורכי הדין צו גילוי מסמכים כלפי הבנק. עם זאת, השלטונות האמריקניים חששו כי מימוש הצו יוביל לתסבוכת קשה מול הרוסים. כל זה השתנה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכעת לראשונה יש בידי החב"דניקים הזדמנות אמיתית לממש את הצו.

כאמור, הבנק הוא רק ישות אחת על הכוונת. הישות השנייה היא תאגיד ייצוא האורניום הרוסי TENEX הידוע בארה"ב כ־ TENEM. עורך הדין סטיב ליברמן המייצג את חב"ד כבר אמר שאם המהלכים נגד התאגיד הרוסי־אמריקני יצלחו, חב"ד תהיה התנועה הדתית הראשונה בעולם שלה יכולת ייצור גרעינית.

הרב שלמה קונין אמר ל'מקור ראשון': "מה שמדריך אותי כל השנים הללו הוא להשיב את הספרים כמצוות הרבי. אני וחבריי מונינו אישית בידי הרבי להשיב את הספרים. זו המשימה שלנו. אנחנו עוסקים בעניין עשרות שנים ואני מסור לכך בכל מאודי. עברנו לא מעט אירועים, כולל ניסיון לפוצץ את החדר בביהכנ"ס שבו עבדתי בעת שהייתי שליח ברוסיה. דבר לא ירפה את ידיי".

"רוסיה מפציצה כרגע את בתי השלוחים באוקראינה ופוטין כבר גירש עד כה 18 שלוחים מרוסיה. זה לא חדש עבורנו. כך היה גם בתקופה הצארית ובעידן הסובייטי. זה מעולם לא עצר אותנו. ישלחו אותנו לסיביר? יבואו אחרים. לא נירתע עד שאחרון הספרים יושב", הוסיף.

 

 

חב"ד ספרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד