ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
יצואנית גדולה של נשק

איראן מגבירה את יצוא המל"טים למזרח התיכון

איראן הגבירה את מכירת טכנולוגיית הרחפנים למדינות במזרח התיכון, כשהיא מבקשת להפוך לשחקן בשוק הבינלאומי. המהלך מכניס כספים והשפעה פוליטית למדינה שבעצמה מבודדת ונאבקת תחת המגבלות הפיננסיות של ארה"ב

איראן מגבירה את יצוא המל"טים למזרח התיכון
מל"טים איראניים צילום: Iran international

איראן עשתה התקדמות גדולה בתכנון וייצור של מל"טים צבאיים בשנים האחרונות, והגבירה את העברתם לקבוצות טרור שונות ברחבי המזרח התיכון כשהיא מבקשת להעביר את הדינמיקה של שדות הקרב מתימן לעזה. המאמצים הללו התרחבו כעת הרבה מעבר לאזור, כך דווח ה'ניו יורק טיימס'.

איראן מבקשת כעת לבנות את כוחה הגלובלי ולמכור רחפנים בעלי יכולת נשק מתוחכמים יותר ויותר באופן מסחרי למדינות אחרות, כולל אלה שהיו נתונים לסנקציות שונות בשנים האחרונות, כמו ונצואלה וסודאן, כך על פי התקשורת האיראנית, תמונות לוויין ומומחים באיראן ומחוצה לה. המהלך מכניס כספים והשפעה פוליטית לאיראן, שבעצמה מבודדת ונאבקת תחת המגבלות הפיננסיות של ארה"ב.

כעת, רוסיה עשויה להיות לקוח פוטנציאלי. וושינגטון הודיעה החודש כי יש לה מידע מודיעיני שמוסקבה מתכננת לרכוש מאות רחפנים (מל"טים) מאיראן כדי לחזק את הארסנל שלה למלחמה באוקראינה. פקידים אמריקאים קראו לאיראן לא למכור מל"טים לרוסיה והזהירו מפני ההשלכות על שתי המדינות.

משרד החוץ של איראן אמר בהצהרה כי שיתוף הפעולה הצבאי שלו עם רוסיה קדם למלחמה, מבלי למסור פרטים, ושר החוץ חוסיין אמיר-עבדולהיאן, אמר בראיון ליומון האיטלקי לה רפובליקה החודש, כי למדינה אין תוכניות לספק ציוד צבאי לשני הצדדים של הסכסוך.

בשבוע שעבר, מפקד צבא איראן, גנרל קיומארס היידרי, אמר בנאום כי המדינה "מוכנה לייצא נשק וציוד צבאי למדינות ידידותיות", והוסיף כי מל"טים איראנים כבר "מופעלים הרחק ומעבר לגבולותינו", כך לפי כלי התקשורת האיראניים. הגנרל היידרי לא הזכיר את רוסיה בנאומו, אך דבריו הגיעו באותו יום בו ביקר הנשיא ולדימיר פוטין בטהרן ונפגש עם המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, שהביע תמיכה במלחמה באוקראינה.

טהראן החלה בפיתוח מל"טים בשנות ה-80 במהלך מלחמת איראן-עיראק. למרות הסנקציות המשתקות שהוטלו על איראן בגלל תוכניות הגרעין והטילים שלה בשנים האחרונות, היא הצליחה לייצר ולהציב מערך עצום של מל"טים צבאיים, המשמשים הן למעקב והן לתקיפה, כך על פי ניתוח של מומחים.

המל"טים האיראניים עדיין נשארים ברובם בשולי השוק העולמי, והם נרכשים בעיקר על ידי מדינות בעלות הכנסה נמוכה או מוכות סנקציות שאינן מסוגלות לקנות אותם במקומות אחרים, איראן גם מתמודדת עם תחרות קשה מצד מעצמות כמו טורקיה, שרחפנים שלה נקנים על ידי מדינות כמו אזרבייג'אן, פקיסטן ואתיופיה, ואוקראינה אימצה אותה במלחמתה עם רוסיה.

סוכנות הידיעות האיראנית 'תסנים', המזוהה עם משמרות המהפכה, אמרה כי איראן "מעמיקה את השפעתה האסטרטגית במזרח" על ידי ייצוא המל"טים. העיתון הרשמי של הממשלה, 'איראן', כתב כי "הניסיון המוצלח של הנשק של איראן במזרח התיכון ובאתיופיה הביא לכך שאיראן הפכה ליצואנית גדולה של נשק באזור ובעולם".

מל"טים איראן מלחמת אוקראינה רוסיה ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד