כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
ליצנים שרצו כסף

דוח חדש: 'סוכנים רדומים' באוקראינה הטעו את הקרמלין

רוסיה התקינה חפרפרות בסוכנויות ממשלתיות באוקראינה הרבה לפני הפלישה ב-24 בפברואר, אבל דו"ח חדש שופך אור עד כמה היו מרושלות התוכניות של הקרמלין ל"סוכנים רדומים" כדי להבטיח השתלטות מהירה על אוקראינה

דוח חדש: 'סוכנים רדומים' באוקראינה הטעו את הקרמלין
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

הקרמלין, ארמונו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוטעה על ידי הסוכנים שלו, שהגזימו בהשפעתם וביכולתם להשיג את מה שרוסיה רצתה ולאחר מכן לא הצליחו לבצע את משימותיהם. אדם אחד המקורב להנהגה הנתמכת על ידי רוסיה במזרח המדינה צוטט שאמר שהקרמלין נשען על "ליצנים שיודעים קצת, אבל תמיד אומרים מה שההנהגה רוצה לשמוע כי אחרת הם לא יקבלו תשלום". כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

כמה מהסוכנים של רוסיה כבר נתפסו על ידי הביון האוקראיני, כמו מקורב לפוטין ויקטור מדבדצ'וק, שנמצא מאחורי סורג ובריח וממתין למשפט באשמת בגידה. תוכנית "סוכנים רדומים" של הקרמלין עוררה גם שלל חקירות כולל של פקידים הקשורים לצ'רנוביל. מקורות שצוטטו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס אמרו שהכיבוש בן השבועות של רוסיה בתחנת הכוח היה למעשה תכנון של שנים, כאשר סוכנים רוסים נשלחו לשחד פקידים שם כבר ב-2021 בתקווה לכיבוש מהיר.

כשהגיעו הכוחות הרוסיים הראשונים לתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל ב-24 בפברואר, הם נתקלו ביחידות אוקראיניות שהוטל עליהן להגן על המתקן. תוך פחות משעתיים, 169 חיילי המשמר הלאומי של אוקראינה הניחו את נשקם ללא קרב. ההצלחה הרוסית הזו בצ'רנוביל לא הייתה תאונה, אלא חלק ממבצע ארוך שנים של הקרמלין להחדרת סוכנים חשאיים, לפי החוקרים, תוך ציטוט של חמישה מקורות.

"מומחים בתכנון פעולות צבאיות מאנשי הנשיא ולדימיר פוטין האמינו שבעזרת הסוכנים הרוסים הללו, יידרש רק כוח צבאי קטן וכמה ימים כדי לאלץ את ממשל נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לעזוב, לברוח או להיכנע", צוטט מקור אצל רויטרס.

אולקסי דנילוב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, אמר כי בזמן הפלישה לרוסיה היו סוכנים בסוכנויות ההגנה, הביטחון ואכיפת החוק האוקראיניות. רויטרס מצטטת מקור שלכאורה הכיר ישירות את תוכניות הקרמלין, שאמר כי סוכנים רוסים נשלחו לצ'רנוביל כבר ב-2021 כדי לשחד פקידים ולהכשיר את הקרקע להשתלטות ללא דם.

"למרות העובדה שרוסיה כבשה את צ'רנוביל, תוכניתה לתפוס את השלטון בקייב נכשלה. לפי מקורות רבים ברוסיה ובאוקראינה, במקרים רבים "סוכנים רדומים" שהכניסה מוסקבה לקייב לא עמדו במשימתם. מזכיר מועצת הביטחון של אוקראינה, אמר כי הסוכנים האמינו שאוקראינה חלשה, וזו הייתה "טעות מוחלטת".

מסתבר שהאנשים שהקרמלין סמך עליהם באוקראינה העריכו יתר על המידה את השפעתם בשנים שקדמו לפלישה. בתכנון של הקרמלין, כפי שאמר לעיתונאים מקור המקורב להנהגת קבוצות בלתי חוקיות שנתמכות על ידי מוסקבה, פוטין הסתמך על "ליצנים שיודעים מעט, אבל הם תמיד אומרים מה שההנהגה רוצה לשמוע, כי אחרת הם לא יקבלו שכר".

עם זאת, לפי רויטרס, המודיעין הרוסי הצליח בדבר אחד: הוא זרע חוסר אמון בתוך אוקראינה וחשף את החסרונות של שירות הביטחון של אוקראינה, שמופקד על מעקב אחר בוגדים ומשתפי פעולה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין סוכנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד