י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"חמאס חלק מהעם שלנו"

היועץ לאבו מאזן: "הבעלות על הכותל היא של המוסלמים בלבד"

על רקע המאבק בטרור ביו"ש, ברמאללה שבים לאיים על ישראל בהפסקת התיאום הביטחוני. מקורבו של יו"ר הרשות, מחמוד אל־הבאש, מזהיר "בוקר אחד אולי תגלו שהוא נגמר". על הכותל: "הוא חלק מאל־אקצא"

היועץ לאבו מאזן: "הבעלות על הכותל היא של המוסלמים בלבד"
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי הפוגה קצרה שבאה על רקע ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזורנו, חידשה ישראל בתחילת השבוע את המבצע הצבאי המתגלגל 'שובר גלים' למאבק בטרור ביהודה ושומרון.

גם אם בחלק מהמקרים הרשות חולקת אינטרס משותף עם ישראל ומעוניינת בדיכוי גורמי אופוזיציה מבית אשר קוראים תיגר על שלטון אבו מאזן, ברור לכל שחיסול חמושים פלשתינים, וכניסות יומיומיות של כוחות הביטחון הישראליים לערים ברשות, מעמידים את ההנהגה הפלשתינית בכל פעם מחדש במבוכה ובעמדת מגננה מול הציבור - שדורש מצידו דין וחשבון מהנהגתו על השתיקה מול מה שהם מכנים "ההסלמה הישראלית".

בחודשים האחרונים יצאו מרמאללה איומים לנקוט מהלכים במסגרת היחסים מול ישראל, ובהם השעיית ההסכמים בין שני הצדדים והקפאת התיאום הביטחוני. בראיון ל'ישראל היום' מזהיר מחמוד אל־הבאש, בכיר הרשות ויועצו הקרוב של אבו מאזן לענייני דת, מפני יישום צעדים אלה ככל שההסלמה בשטח תגבר, או במצב שבו לא תהיה התקדמות בתהליך המדיני.

"אלה לא איומים, אלא החלטות של המועצה המרכזית, ומטרתן להגן על האינטרס הלאומי הפלשתיני. מה שקורה בג'נין ובשכם, אם המצב הזה יימשך ונראה הסלמה בשטח, ייתכן שתתעוררו יום אחד בבוקר ותגלו שכל ההחלטות בוצעו. אנחנו לא נישאר שבויים של מצב הרוח בישראל. מתי ואיך זה יקרה? הכל לפי ההיערכות שנעשה. אם ישראל תמשיך לסובב את גבה לתהליך המדיני ולהתנהג כמדינה מעל החוק, אנחנו נדע מה לעשות. ואם נמצא שהאינטרס הפלשתיני כופה עלינו יישום של אחת מההחלטות או כולן, ניישם אותן. זה יכול להיות בבת אחת או באופן הדרגתי. על ישראל להבין שלא נוכל להמשיך ולקבל את הכיבוש לעד".

עוד אמר אל-הבאש: "מה שקרה בג'נין ובשכם בא לפי פעולה יזומה של ישראל. היא זו שמסלימה ועושה פשעים נגד עמנו, ואחר כך מתחילה לדבר על התגובות מהצד הפלשתיני. מה אתם רוצים מאיתנו? החיילים שלכם נכנסים לערים שלנו עם נשק ורובים. מה אתם מצפים - שיקבלו אתכם בפרחים? האם יכול להיות שיש תוקפנות עלי, על עמי ועל ביתי, ואני אסתכל מהצד? כל עוד הכיבוש קיים, ההתנגדות היא זכות טבעית של כל פלשתיני".

גם בעניין הכותל יש לו עמדות תקיפות למדי. "הכותל ורחבת הכותל הם ווקף אסלאמי קדוש וחלק ממסגד אל־אקצא. הבעלות על הכותל היא של המוסלמים בלבד. אין מוסלמי על האדמה שיכול לקבל את זה שליהודים יש בעלות או ריבונות על הכותל. מי שעלול לחשוב כך מפר את האסלאם. כאשר תקום המדינה הפלשתינית, היא תגן על זכויות דת לכולם. אנחנו נכבד את המציאות, כפי שהיה נהוג בתקופה העות'מאנית, כאשר התירו ליהודים להתפלל מול הכותל".

בראיון ל'ישראל היום' הוא התייחס לחמאס והיחסים בין הרשות לארגון הטרור בעזה, "חמאס הוא חלק מהעם שלנו. יש מחלוקות, אך נדון בהן בתוך הבית ולא בתקשורת הישראלית. לא נאפשר לישראל להתערב בעניינינו הפנימיים וביחסינו עם חמאס".

על סוגיית השתלבות מפלגות ערביות ישראליות בקואליציה אמר "הפלשתינים בישראל יודעים מה הצרכים שלהם. אנחנו לא מתערבים או נותנים להם הנחיות, אבל אנחנו מאחלים שיהיה להם משקל פוליטי משפיע. הם אחינו, והם חלק מהעם הפלשתיני".

אשר לפגישה אפשרית בין אבו מאזן ללפיד אמר אל־הבאש: "אבו מאזן תמיד רוצה פגישות עם ההנהגות בישראל לקידום תהליך השלום, והוא לא מציב מכשולים בפני כל מנהיג ישראלי. אבל פגישה לשם פגישה בלבד, בשביל תמונה - אין לזה ערך".

אבו מאזן הרשות הפלסטינית הר הבית הכותל המערבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד