י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מסר מחזק לחיים

תלמיד הדביק פתק על גב חברו וכל חבריו צחקו

הרב יצחק פנגר בסיפור לשבת עם מסר מחזק לחיים, על תלמיד שהדביק לחברו פתק על הגב, מה שגרם לכל חבריו לצחוק כשהבחינו מה כתוב עליו, מה קרה כשזה פתר את התרגיל על הלוח? ואיך זה קשור לפרשת השבוע?

תלמיד הדביק פתק על גב חברו וכל חבריו צחקו
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

תלמיד לקח דף, כתב עליו: "אני טיפש" והדביק אותו על גבו של תלמיד אחר. התלמיד הסתובב בכיתה עם הדף על גבו, ושאר התלמידים גיחכו בשקט. ברגע שהמורה לחשבון נכנס, הוא כתב על הלוח תרגיל ושאל מי מהתלמידים יהי מוכן לגשת ולפתור אותו.

אף אחד מהתלמידים לא ידע כיצד לפתור את התרגיל, חוץ מאותו הילד עם הפתק על הגב. הוא קם, ניגש אל הלוח ופתר את התרגיל הקשה. המורה הבחין בדף שעל גבו, ביקש מהכיתה למחוא כפיים לתלמיד היחיד שידע את התשובה, והסיר מעליו את הדף.

המורה פנה אל התלמידים ואמר: הרשו ללמד אתכם משהו ממה שקרה כאן: במהלך החיים ידביקו לכל אחד מכם "תוויות" על הגב, עם כל מיני דברים שלילים שכתובים עליהן.

אם התלמיד היה יודע שיש לו דף כזה שמודבק על גבו - הוא לא היה קם ללוח. מה שצריך לעשות עם תוויות כאלה, זה פשוט להתעלם מהן, לא להתרגש ממה שאנשים חושבים עליכם ומהתוויות השליליות שמדביקים עליכם, ולנצל כל הזדמנות ללמוד, להתקדם ולהשתפר.

פרשת השבוע הינה פרשת מסעי, ובה מתועדים 42 המסעות שבני ישראל עברו במדבר. מובא בספרי המוסר, שעבודת האדם בחייו הינה לעבור ממסע למסע, מניסיון לניסיון. חלקמן המסעות של עם ישראל במדבר היו טובים פחות, וחלקם טובים יותר, וכך זה גם בחיים.

כמו שכתב ה"שפת אמת" (תרמ"ו): "ונכתבו כל המסעות להודיע לעם השם כי כל אדם לא ייפול לבו עליו מכל הנפילות שיש לו, כי כך היא המידה להיות עולה ויורד. ומכל מנוחה שהשיגו (עם ישראל במדבר) אחר איזו מלחמה התחילה מלחמה אחרת וכן לעולם וייסעו ויחנו, וייסעו ויחנו, שעל זה נבראו ללחום את מלחמת השם".

השאלה היא, איזו תווית יש לנו על הגב? של טיפש או של לוחם? של עצלן או של מתמיד? אל תתרגשו מתוויות שאחרים הדביקו לכם. תבחרו אתם את התוויות שהייתם רוצים שיהיו לכם, ותתנהגו בהתאם.

שבת שלום וחודש טוב.

שלכם, יצחק פנגר.

תלמיד משל סיפור לשבת פרשת שבוע הרב יצחק פנגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד