כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
מחיר מזג האוויר

תחזית קודרת: "השבוע ימותו אנשים בישראל מעומס חום"

בכל יום שעובר בקיץ הלוהט, הטמפרטורות ממשיכות לעלות בצורה קיצונית, בעיקר ברחבי אירופה שאינה מתורגלת בגלי חום ממושכים בניגוד אלינו, הישראלים. פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, התייחס להשפעות החריפות של החום. "אנחנו נמצאים במשבר אקלימי חמור - איך זה ייגמר? תלוי בנו"

תחזית קודרת: "השבוע ימותו אנשים בישראל מעומס חום"
חום כבד: אילוסטרציה צילום: Pixabay

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין על הטמפרטורות הקיצוניות: "אנחנו רואים ש-50% מהמינים על פני כדור הארץ כבר נכחדו בגלל הפעילות שלנו, בני האדם, וגם הצמחים סובלים מהיובש, וזה מה שמוביל לשריפות שמהם מתים גם אנשים. אנחנו אכן נמצאים במשבר אקלימי מאוד מאוד חמור, אבל איך זה ייגמר בסוף? זה תלוי בנו. אנחנו יכולים לעשות שני דברים - לעשות עכשיו דברים כדי שאנשים וגם בעלי חיים לא ימותו", אמר פרופ' לוין.

לדבריו, "השבוע מתים וימותו בישראל אנשים מעומס החום הזה, אז כדאי שהמאזינים שלנו ישימו לב אם יש בני משפחה או חברים או שכנים שחיים לבד, קשישים שאולי פחות מודעים, אולי אין להם כסף לחשמל, אולי אין להם כסף למזגן, אז צריך לבקר אותם ולראות שאם אם מישהו מרגיש לא טוב, כואב לו הראש, הוא מבולבל, וצריך לטפל ולמנוע תמותה מגלי החום".

פרופ' לוין המשיך ואמר: "צריך להקפיד לשתות מים כמו שצריך, שזה דבר שכולנו שוכחים ובקלות מתייבשים. אם עוזבים את הבית לחופשה, אז לא לשכוח את בעלי החיים שלנו, כמובן לא לשכוח את הילדים באוטו, לשים לב שאנחנו בעיצומו של גל חום לא פשוט".

לטענתו, "מעבר להתייחסות המיידית ולהיערכות לקראת השנים הבאות שיהיו עוד יותר קשות, אנחנו גם צריכים קצת לחשוב על מה שאנחנו פולטים. כל דבר שאנחנו שורפים, בסוף הוא מזהם את הסביבה, אם זה בדלקים שאנחנו שורפים, אם זה בסיגריות שאנחנו משתמשים בהן, אנחנו צריכים לראות איך אנחנו משנים את החיים שלנו שיהיו יותר תואמים לשנת 2022".

אבל כל עוד לחברות הדלקים והנפט בעולם יש כזה לובי חזק, אז לא נראה לי שהמצב ישתפר. זה מאוד מתסכל ומאוד עצוב.
"נכון, אבל זה בידיים שלנו, כי בעצם מי משקיעה היום את הכסף בחברות הללו? אנחנו, הפנסיה שלנו מושקעת שם. כל אחד יכול לפנות לגורם שבו הכסף שלו מושקע ולהגיד לו 'אני לא רוצה שהכסף שלי יושקע בתעשייה שהולכת ויורדת', הרי תעשיית הדלקים הולכת ונהיית פחות ופחות כדאית, ולכן יש תנועה מאוד רחבה בעולם וגם בישראל לא להשקיע את הכסף שלנו בחברות האלה, לא בטבק ולא בדלקים המאובנים".

עוד אמר: "כולנו משתמשים בדלק, אנחנו צריכים להתחיל להיגמל ממנו ולהשתמש בו פחות ופחות. אני אישית מאוד משתדל, איפה שאפשר, לנסוע בתחבורה ציבורית, איפה שאפשר, ללכת ברגל במקום להשתמש ברכב".

אבל היום בחום זה סיוט.
"נכון וזה גם חלק מהקושי עם משבר האקלים. אחת הסיבות שבאירופה מתים כל כך הרבה אנשים מגל חום זה בגלל שאין להם מזגנים. אצלנו יחסית, אחוז האנשים שמשתמשים במזגנים הוא גבוה וטוב שכך, אנחנו מוכנים יותר טוב".

מצד שני, זה גם לא טוב לזיהום כדור הארץ.
"בדיוק, אבל אם נשקיע בפתרונות חכמים יותר, למשל, אפשר לדאוג שיהיו יותר עצים במרכזי ערים, אז יהיה יותר צל ויהיה פחות צורך במזגן. גם אגב, ביום חם כמו היום, כדאי לסגור את התריסים, כי גם הקרינה הישירה של השמש שנכנסת לבית, היא מחממת את הבית. יש עקרונות פשוטים שאם מאמצים אותם אפשר לקרר את הבית לא רק על ידי מזגן, וביום כזה, בהחלט, גם על ידי מזגן".

לקראת סיום השיחה התייחס למגפת הקורונה, והדגיש: "יש קורונה, היא חיה ובועטת, היא פחות חמורה ממה שהייתה בעבר. אפשר לעשות בדיקה ביתית, לצלם אותה והיא תהיה מוכרת. יש היום טיפול יעיל נגד קורונה, במיוחד לאנשים מעל גיל 60, אנשים עם מחלות רקע, ואז חשוב לקבל את הטיפול במהירות".

עריכה: אמיתי דואק, 103 FM

שרב שרב בישראל חום כבד 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד