י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

הקיצוץ בקצבאות: הביטוח הלאומי מוחה, לפיד מרוצה

מנכ"ל הביטוח הלאומי: "מקווה שתוך שנתיים נחזור למצב סביר של קצבאות" • יאיר לפיד מרוצה: "קיימנו ההבטחה שלנו" • ישי: "מקריב ילדי ישראל על מזבח המנדטים"

יאיר לפיד. צילום: פלאש90
יאיר לפיד. צילום: פלאש90



החל ממחר (שלישי) קצבאות הילדים יפחתו לכמחצית, ומנכ"ל הביטוח הלאומי מביע את אי שביעות רצונו על כך: בראיון לערוץ 2 אמר פרופ' שלמה מור יוסף: "אני לא יכול להגיד שאני מאושר מהחלטת הממשלה, אבל לא צריך להסתכל אחורה אלא קדימה ולראות איך מתמודדים עם הצרכים הקיימים".

מור יוסף ציין כי שר הרווחה הקים צוות למלחמה בעוני: "אני מקווה שתוך שנתיים נחזור למצב סביר של קצבאות הילדים. למעשה ברוב מדינות העולם המפותחות הקצבאות יותר גדולות. אמנם הן לא מוציאות מעוני, אבל הן עוזרות".

על קצבאות הזיקנה אמר מור יוסף, כי "הארכת תוחלת החיים וגיל העבודה תשפיע על כולנו וצריכים להתמודד עם זה. לפי דו"ח הביטוח הלאומי, אם לא ייעשו צעדים נכונים - בעוד 40 שנה ייאלצו לקצץ בקצבאות הזיקנה. צריך לעשות צעדים קטנים עכשיו כדי לא לעשות צעדים דרסטיים בעוד עשרות שנים, והממשלה צריכה לדון בהמלצות הדו"ח".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אומר כי מדובר ביום עצוב: "שר האוצר יאיר לפיד יממש מחר את הבטחתו לבוחר ויכניס עוד עשרות אלפי ילדים למעגל העוני, ורבבות משפחות שישבו בחג סביב שולחן ריק. זהו יום עצוב למדינת ישראל, ממשלה הנוהגת ללא חמלה כלפי אזרחיה החלשים, אין לה זכות קיום. אני קורא למפלגת הבית היהודי, ולכל חבר קואליצייה שמחשיב את עצמו לחברתי לפרוש לאלתר מהממשלה, ולא להיות שותפים לפשע".

ח"כ אלי ישי אמר:, "הקיצוץ של מחר יהיה הסיבה לועדת חקירה בעוד מספר שנים על עוני ילדי ישראל. שר האוצר מחפש את הכסף בפיהם של הילדים ולא בחובותיהם של הטייקונים. החלטותיו של שר האוצר בעניין, נובעות משיקולים לא עיניינים ובוודאי לא כלכליים. יש להצטער כי מצא לנכון להקריב את ילדי ישראל על מזבח המנדטים".

שגיאה כלכלית

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה גם היא את קיצוץ קצבאות הילדים שיחל כבר מחר.

"דוגמא מכאיבה במיוחד של מציאות קשה שבה הממשלה עושה ההיפך המוחלט מהנדרש", אמרה יחימוביץ', "870 אלף ילדים עניים יש במדינת ישראל, שיא שלילי במושגים מערביים, קצבאות הילדים הן הנמוכות במערב – ובמקום לשים את צמצום העוני בקרב ילדים כיעד מרכזי - ממשלת המדושנים של נתניהו, לפיד ובנט עושה בדיוק ההיפך ובוחרת קורבן קל: ילדים".

היא הוסיפה עוד כי לפיד "מנצל ומלבה תפיסה שגויה ומסיתה שחרדים וערבים הם הנפגעים היחידים מהקיצוץ, אבל בפועל 65% מהמשפחות העניות הן משפחות עובדות ומשפחה רגילה וממוצעת תאבד אלפיים שקלים בשנה בגלל גזירה זו.

"מדובר בשגיאה כלכלית ולאומית, ברשעות לשמה, ובניתוק מוחלט מחיים רגילים של בני אדם".

יאיר לפיד לעומת זאת מאושר. בסטטוס שפירסם בדף הפייסבוק שלו כתב: "זו היתה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלנו, ועכשיו היא יוצאת אל הפועל. אנחנו נעזור כמובן לכל משפחה נזקקת והקצבנו מאות מיליונים לבטחון תזונתי לילדים, ובמקביל ביטלנו לחלוטין את קצבאות הילדים למשפחות המאיון העליון, אבל מדובר במהלך היסטורי של מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה.

"במשך שנים על שנים הוכח שוב ושוב שקצבאות הילדים אינן מוציאות את האנשים מעוני, אלא רק מנציחות את העוני. יש רק דבר אחד שמאפשר למשפחות לצאת ממעגל העוני – וזו עבודה. במשפחות שבהן שני ההורים עובדים, העוני צונח אל מתחת ל-5%.

"זה הפירוש של אחריות הורית, זה גם הפירוש של אחריות חברתית. כשאדם מביא ילדים לעולם, הוא זה שאחראי עליהם. לא המדינה אמורה לפרנס אותם, גם לא הורים אחרים.

"אנחנו נעשה הכל כדי לסייע לכל הורה שרוצה לצאת לעבודה - החל מתוכניות השמה וכלה בתמריצים כספיים לכל מי שעובד בשכר נמוך - אבל יש עקרון אחד שאנחנו לא מתכוונים לוותר לגביו: מעמד הביניים הישראלי אינו אמור לממן אנשים שיכולים לעבוד ואינם עובדים".

בעקבות הקיצוץ בתקציב קצבאות הילדים, משפחה עם שלושה ילדים שקיבלה עד כה סכום של 701 ש"ח תקבל 420 ש"ח בלבד. משפחה עם ארבעה ילדים שקיבלה 964 ש"ח תקבל רק 560 ש"ח.
יאיר לפיד ביטוח לאומי קצבאות כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד