כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ברוכים הבאים לעידן החדש

השיחה המקוממת שקיבלו מזמיני הרכבים החדשים

בשבועות האחרונים יבואני הרכב היו צריכים להודיע מספר פעמים ללקוחות כי המכוניות שהזמינו עתידות להתייקר וכי יידרשו להשלים את הפרש המחיר | מקומם אתכם? ברוכים הבאים לעידן חדש - הכירו את עידן ההזמנה המותנית

השיחה המקוממת שקיבלו מזמיני הרכבים החדשים
אילוסטרציה צילום: unsplash

הלקוחות שהזמינו רכבים חדשים קיבלו לאחרונה הודעות כי המכוניות שהזמינו עתידות להתייקר וכי יידרשו להשלים את הפרש המחיר, כך פורסם ב'כלכליסט'.

יש לציין כי מדובר באנשים אשר נכנסו לסוכנות כדי לקנות את רכב החלומות, חתמו על המסמך שבו מצוין המחיר המשוער והלכו לדרכם בידיעה שזה המחיר שכנראה ישלם עבור המכונית החדשה, אך מסתבר שלא, הכירו את במציאות החדשה של רוכשי הרכבים החדשים.

חשוב להדגיש כי "ההתייקרויות הפתאומיות" לא מבדילים בין רכב חשמלי לרגיל, בין לקוח שיש לו ובין מי שיש לו פחות: בכלמוביל יבואנית יונדאי התקשרו ללקוחות שרכשו יונדאי איוניק 5 והסבירו שהם יכולים לבטל את ההזמנה, לעבור למכונית יונדאי מסוג אחר, או שיתכן ויצטרכו לשלם עוד עשרות אלפי שקלים עבור מכונית חדשה שתגיע אחרי ינואר. יוניון מוטורס יבואנית טויוטה שלחה הודעות ללקוחות שרכשו טויוטה יאריס קרוס והודיעה להם שהם יכולים לשלם תוספת מחיר כדי לקבל את מכוניתם החדשה או לסירוגין לבטל את ההזמנה בלי לשאת בדמי הביטול. יתרה מכך, כפי שנחשף ב'כלכליסט', היא הדגישה גם בפני הלקוחות שהשנה יהיו עוד התייקרויות.

ב'כלכליסט' מסבירים כי שני המקרים הם מקרים נפרדים: באחד המכונית חשמלית, ובשני המכונית אינה חשמלית. החשמלית תתייקר בגלל מס הקניה שיעלה בינואר הקרוב, והאחרת כבר התייקרה. בנקודה זו חשוב להדגיש- לא כל יבואני הרכב פותחים הזמנות למכוניות שיתייקרו ו"יפתיעו" את הלקוח ויש בהחלט מכוניות שאפשר להזמין במחיר שלא ישתנה, אך לחלוטין מדובר במציאות חדשה, ברוכים הבאים לעידן חדש, עידן ההזמנה המותנית.

המונח מוכר מעולמות התיירות ופירושו בשפה פשוטה "הזמנת סחורה? מזל טוב, אבל יש תנאים לקבלתה במחיר שסוכם". התנאים במקרה של ענף הרכב בדרך כלל נדירים, אבל השנה יצא שאיכשהו הרבה לקוחות יכולים "לאכול אותה": במקרה של המכונית החשמלית בתחילת ינואר מס הקניה עליהן יעלה מ-10% ל-20%. עליה זו מעוגנת בחוק במסגרת מתווה המס הירוק של רשות המיסים, אבל היא אינה היחידה. במקביל, רשות המיסים מקצצת גם את גובה תקרת הטבת המס. כך, מינואר תרד תקרת ההטבה לרכב חשמלי מ-75 אלף שקלים ל-60 אלף שקלים.

מדוע לקבוע תקרה להטבה שמיועדת בפועל כדי להעלות על הכבישים יותר מכוניות נקיות? התשובה היא מכוניות היוקרה החשמליות, למשל מרצדס EQS שמחירן חוצה את רף 800 אלף השקלים. מדינת ישראל אינה מעוניינת להעניק את ההטבה למכוניות יוקרה. מי יושפע מהמהלך הזה וכמה? להערכת יבואני הרכב עיקר ההשפעה של קיצוץ תקרת ההטבה נוגע למכוניות שמחירן לצרכן הוא כיום 200 אלף שקלים ומעלה, מחיר שכולל לא מעט דגמים של יצרני הרכב הגדולים: גרסאות בכירות של יונדאי איוניק 5, טסלה 3 על שלל גרסאותיה, טויוטה BZ4X החשמלית וגם ג'נסיס 60 GV. בפועל, עיקר הדגמים שנשארים מחוץ למעטפת ההתייקרות הצפויה הם סינים. מה שיעור ההתייקרות הצפוי? במקרה של דגמים שמחירם עובר 200 אלף שקל ההערכות נעות בין התייקרות של 5%-10%, אבל יבואני הרכב מסרבים לנקוב בסכומים מדויקים.

לענף הרכב הישראלי יש טריק בשרוול שמנוצל מדי כמה שנים: זמן קצר לפני עליית המס (בדצמבר), יבואני הרכב מכניסים לישראל אוניות עמוסות במכוניות מהסוג שמס הקניה עליו עתיד להתייקר. היבואנים משחררים את המכוניות ממכס ואז מספרים ללקוחות שמס הקניה עלה ועליהם לשלם יותר. לקוחות נבחרים, כלומר ציי רכב, משלמים את המחיר "הישן". לא מן הנמנע שכך יקרה גם השנה ולקוחות שקיבלו בשורות רעות אודות עליית מחיר יקבלו למעשה מכונית שהיבואן כבר שחרר ממכס לפי המס הישן.

כיצד מלכתחילה נקלע ענף הרכב הישראלי למצב בו יבואני הרכב מגיעים לישורת האחרונה של שנת דגם ומתכוננים לרע מכול? התשובה טמונה בהבדלים בין הרצוי והמצוי: בדצמבר 2019 פרסמה רשות המיסים את המתווה המעודכן ביותר של המיסוי הירוק שנוגע לרכבים חשמליים, פלאג אין והיברידי, שקבע מס קניה בגובה 10% עד תחילת שנת 2023 ואת תקרות ההטבה. אך המתווה התבסס על היגיון שקבע כי מיסוי הרכב החשמלי יעלה בהתבסס על שני גורמים עיקריים: קצב אימוץ הטכנולוגיה וקצב הוזלתה. כלומר, בתאוריה עד 2023 יהיה אימוץ רב של רכבים חשמליים בישראל ובמקביל יצרני הרכב יצליחו להוזיל את הסוללות ומערכות ההנעה – כלומר המדינה תרוויח יותר ומחירי ה-FOB (מחיר יבש ללא מס) יירדו ויתרחש איזון. בפועל תחזית זו לא יוצאת לפועל: המלחמה באוקראינה שיבשה את שרשרת האספקה העולמית של המכוניות החשמליות ומחירי חומרי הגלם הדרושים לסוללות זינקו. יצרני הרכב מדווחים על קשיים בהשגת חומרי גלם זולים בגלל התנפלות עולמית עליהם ותקציבי המחקר והפיתוח הולכים ותופחים בגלל הצורך לפתח סוללות שיהיו יעילות לנוכח המחסור במתכות לסוללות.

כפי שאמרנו קודם לכן, החשמליות לא לבד והמכוניות הלא חשמליות מתייקרות מסיבות אחרות. מדובר בשילוב של מחסור בחלקים, בעיות שינוע, התייקרות עלויות שינוע, מלחמה באוקראינה ועוד שלל גורמים שפשוט יצרו מצב בו פרק הזמן הקצר יחסית שבין הזמנת מכונית לרגע בו המכונית מגיעה לישראל הפך לפרק זמן ממושך, שגם במהלכו המכונית מתייקרת. קודם כל יש להבין: מכוניות שמסופקות החודש ללקוחות בישראל יוצרו לפני מעל 4-5 חודשים, פרט למקרים מיוחדים, ויש כאלה, שבהם יצרן הרכב מספק את הכמויות הנדרשות בזמן.

לפי בדיקת 'כלכליסט', כיום יש יצרנים שמסוגלים לספק למדינת ישראל בין שליש לחצי מהיקף המשלוח שיבואן הרכב הישראלי מזמין. אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא טויוטה שהיבואנית שלה פשוט חדלה מלשווק את היאריס בישראל עד להודעה חדשה בגלל שהכמות שהוקצתה הייתה קטנה ביחס לדרישת השוק הישראלי. אין זה סוד שיבואני הרכב מייקרים מחירים של לא מעט דגמים. השאלה היא מה יקרה ללקוחות שהזמינו מכוניות חדשות ואז היבואן שלהם יגלה שליצרן שלו אין כוונה לשלוח את הכמות הרצויה באוניה, מה שדורש שיחה לא נעימה ללקוחות ובקשה מנומסת להשלמת הסכום. מה הלקוחות יכולים לעשות במקרה כזה?

החוזים של יבואני הרכב ארוכים במיוחד ומורכבים להפליא ולמען האמת הסיכוי שהלקוח יוכל לצאת צודק נמוך מאוד. יש יבואנים שמציעים ללקוח לשלם את מלוא הסכום וכך להבטיח את מחיר הרכב אבל גם כאן כמו תמיד יש סייגים: אסונות טבע, מלחמות ושלל גורמים שנדמה שלא יקרו לעולם – אבל קרו בשנים האחרונות. לכן בעת רכישת רכב חדש בימים אלה מומלץ להרגיע מעט את ההתלהבות ופשוט לעסוק באותיות הקטנות. לשאול את השאלות הנכונות, מתי המכונית מגיעה? האם יבואן הרכב יכול להתחייב למועד אספקה? מה צריך לעשות כדי לשריין את המחיר, ומה הם הסייגים שיוטלו על הלקוח במידה ויגלה שהרכב החדש שהזמין התייקר בדרכו לישראל וירצה לבטל? בתכלס, הכדור נמצא בידיים של יבואני הרכב- חלקם פועלים בהגינות וחלקם פחות, צרכן חכם יידע כיצד למזער נזקים וצרכן פחות חכם ישלם ביוקר.

 

כלי רכב מכירות כלי רכב התייקרות מכונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד