י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שחרור מפתיע

גיאולוג בריטי שוחרר לפתע מהכלא העיראקי: 15 שנות מאסר בוטלו

גיאולוג בריטי בדימוס שנכלא בעיראק בגין הברחת עתיקות שוחרר ועזב את המדינה, כך מסרה משפחתו. המקרה שלו משך תשומת לב בינלאומית לאחר שהורשע באיסוף שברי חרס ושברים אחרים מאתר עתיק בדרום עיראק בזמן סיור של גיאולוגים וארכיאולוגיים בסיור מאורגן

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: unsplash

ג'ים פיטון, גבר בריטי בן 66, נידון ביוני האחרון ל-15 שנות מאסר בכלא העיראקי, בגין גניבת אבנים היסטריים. לאחר ערעור בית משפט לערעורים בבגדד ביטל את ההרשעה ובשבוע שעבר הורה לשחררו. פיטון התאחד כעת עם המשפחה במלזיה, שם הוא מתגורר.

החתן סם טאסקר אמר שפיטון הגיע לשדה התעופה של קואלה לומפור ביום שישי, והמשפחה הייתה "מאושרת עד הירח". פיטון החמיץ את החתונה של בתו ליילה וטסקר במאי בזמן שהיה כלוא.

פיטון נעצר במרץ בנמל התעופה של בגדאד והואשם על פי חוקי רשות העתיקות שנשאו אפשרות לגזר דין מוות. המקרה שלו משך תשומת לב בינלאומית לאחר שהורשע באיסוף שברי חרס ושברים אחרים מאתר עתיק בדרום עיראק בזמן סיור של גיאולוגים וארכיאולוגיים בסיור מאורגן. פיטון אמר לבית המשפט שלא היתה לו כוונה פלילית, וחלק מהחלקים שאסף מאתר לא שמור לא היו גדולים מציפורן.

וולקר ולדמן, שנעצר לצד פיטון, הואשם גם הוא בגניבת עתיקות אך זוכה במשפט. רבים חששו שהתקרית תרתיע תיירים מביקור בעיראק, שם הממשלה מקווה להצמיח את תחום התיירות, ומתוסכלים מחוסר מעש שנראה מצד ממשלת בריטניה, משפחתו של פיטון פתחה בעצומה שגרפה יותר מ-350,000 חתימות.

טסקר אמר כי התמיכה הציבורית היא "הוכחה לכך שמעשיהם של רבים יכולים להזיז את המחט במצבים כאלה, אתם דרבנתם אותנו כאשר נאבקנו למצוא תקווה, אנחנו כמשפחה לעולם לא נטיל ספק בטוב ליבם של זרים", אמר.

כזכור ביוני האחרון, אזרח בריטי נידון על ידי בית משפט עיראקי ל-15 שנות מאסר באשמת נסיון הברחת חפצי אמנות - עתיקות מחוץ למדינה, בתיק שמשך תשומת לב בינלאומית. פסק הדין שניתן לגאולוג בדימוס ג'ים פיטון הותיר את משפחתו של האיש בהלם. אזרח גרמני נוסף נשפט עם פיטון, וולקר ולדמן, אך נמצא זכאי והוא שוחרר. פיטון וולדמן נעצרו בנמל התעופה בבגדד ב-20 במרץ לאחר שאבטחת נמל התעופה גילתה את החפצים במזוודה, הם היו חלק ממסע תיירות ברחבי אתרי העתיקות של המדינה. המקרה זכה לתשומת לב בינלאומית בתקופה שבה עיראק מקווה להגביר את התיירות.

הנאשם הוא גיאולוג בדימוס - המתגורר במלזיה - נעצר בעת שניסה לטוס חזרה הביתה מסיור גיאולוגיה וארכיאולוגיה שלו בעיראק מוקדם יותר השנה. ילדיו סיפרו שהמדריך של אביהם אמר ש"לא תהיה בעיה לקחת את הרסיסים". הם אמרו: "במהלך הסיור, אבינו ביקר באתרים היסטוריים ברחבי עיראק, שם קבוצת הסיור שלו מצאה שברי אבנים ושברי חרס שבורים בערמות על הקרקע. שברים אלו היו בשטח פתוח, ללא שמירה וללא שילוט שמזהיר מפני לקיחה".

הם סיפרו כי מדריכים גם אספו את הרסיסים כמזכרות באתר בארידו. לחברי הסיור נאמר שזו לא תהיה בעיה, שכן לרסיסים השבורים אין ערך כלכלי או היסטורי. אך עם מעצרו של פיטון, השלטונות שלחו את הרסיסים למוזיאון הלאומי של עיראק, שם בדיקה קבעה שהם חפצים מעשה ידי אדם בני יותר מ-200 שנה, וראו בהם חפצים בעלי משמעות תרבותית והעמידו אותו בסכנת עונש מוות.

עתיקות עיראק בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד