י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בגלל הצלב: התשליך באומן יתקיים השנה במקום אחר

ארגונים אנטישמיים באומן הציבו על שפת הנהר בו מתקיים התשליך צלב • מסע שתדלנות של 'מרכז ברסלב העולמי׳להסרתו -נכשל • חשש: מציבי הצלב יפגעו בו ויאשימו החסידים

תשליך באומן. צילום ארכיון
תשליך באומן. צילום ארכיון



לפני כחודשיים הציבו ארגונים אנטישמיים באומן צלב גדול על שפת נהר התשליך, כדי ליזום פרובוקציות וחיכוכים בין התושבים המקומיים הידועים כנוצרים אדוקים ובין החסידים עולי הרגל לציונו של רבי נחמן.

מ'מרכז ברסלב העולמי' פנו לכל הרשויות הרלוונטיות במספר בקשות רשמיות ולא רשמיות: להעביר את הצלב למקום אחר, כדי למנוע מגורמים קיצוניים לפגוע בצלב, ועל ידי כך לגרום לקונפליקט בין התושבים המקומיים לבין ברסלב ובכך להגביר את האנטישמיות.

מנכ״ל 'מרכז ברסלב העולמי׳ באומן, שמעון בוסקילה, נפגש עם שגריר ישראל באוקראינה ראובן דין-אל, נציגי הארגונים האחראיים על הצבת הצלב, מושל מחוז צ׳רקס, ראש עיריית אומן, ומפקד משטרת מחוז צ׳רקס.

"לצערנו", אומר בוסקילה, "כולם גילו אזלת יד. מכיוון שמדובר בסמל דתי, ואף אחד מהגורמים הלו לא רוצה לפגוע ברגשות התושבים המקומיים. לא הועילו הסברים שמדובר בסיטואציה מאוד רגישה, שיכולה לגרום חלילה למשבר דיפלומטי חריף בין העולם היהודי והנוצרי, במקרה וחלילה הצלב ייפגע או יינזק על-ידי אי אלו נערי שוליים מבין החסידים, או שמציבי הצלב בעצמם יפגעו בו, בכדי להאשים את החסידים ולזרוע בכך אנטישמיות".

הצלב שהוצב ליד הנהרצילום: הצלב שהוצב ליד הנהר
הצלב שהוצב ליד הנהר


מטרה פוליטית פרובוקטיבית

כצעד אחרון נפגש בוסקילה ביום ו׳ האחרון עם ראש הכנסייה הפרובסלבית באומן ובכל הערים שסביבה, בבקשה להעביר את הצלב ממקומו. להפתעתו, ראש הכנסייה קיבל את הבקשה בהבנה, הסכים עם עמדתו, ואף הוסיף על דבריו: ״האנשים שהציבו את הצלב לא ביקשו ממני רשות, כמחויב לפי מנהגי הכנסייה הפרובסלבית״.

לדבריו, "הצבת הצלב במקום כזה רק מבזה אותו, מפני שבשאר ימות השנה רוחצים בנהר תושבים מקומיים ואף לוגמים לשכרה ומתהוללים, דבר שגורם לביזיון הסמל הדתי״.

אולם לאחר הפגישה אמר כי אינו יכול לעשות דבר, מכיוון שאין בסמכותו הדתית והחוקית להסיר סמל דתי שלא הוצב בצורה רשמית על-ידי הכנסייה הממונה, ועם כל הרצון הטוב, אינו מעוניין או יכול לקחת חלק בוויכוח עם אותם אנשים שמטרותיהם פוליטיות, ואין בינם לבין הדת כל קשר.

כמחווה של רצון טוב, הבטיח ראש הכנסייה לדבר על כך במיסה השבועית, ולהסביר לתושבי העיר כי הצלב אינו קשור בשום אופן לכנסייה, וכי מטרת הצבת הצלב הינה מטרה פוליטית פרובוקטיבית.

בוסקילה: "לצערנו, בעקבות אזלת היד של כל הגופים האחראיים, וגם בכדי למנוע תמונת מצב שתצטייר כאילו האורחים היהודים מנסים להכתיב את המהלכים וסדר היום בעיר אומן - הוחלט על פי עצת הרבנים לקיים השנה את טקס התשליך במקום אחר, עליו יוכרז במערכת הכריזה הכללית של ׳מרכז ברסלב׳ מיד עם תום תפילת 'תיקון הכללי העולמי' בערב ראש השנה.

"כל זאת אם עד ראש השנה הקרוב המהלכים הבאים לא יצלחו, והצלב לא יועבר ממקומו למקום אחרי. באם נצליח להשפיע על אותם גורמים להעביר את הצלב, טקס התשליך יתקיים ברוב עם בנהר הסמוך לציון כמידי שנה".

ברסלב: לא אחראים

וללא כל קשר לצלב - בעל מפעל ה'מיגומטר' הסמוך, אשר בבעלותו הסכר האוגר את מי הנהר, הבטיח לבוסקילה, כי כאות הערכה על פעולותיו להעברת הצלב, ומאמציו הדיפלומטיים - אם אכן טקס התשליך יתקיים בסופו של דבר במקומו הקבוע, הוא מתחייב שלא לפתוח את סכר הנהר ולרוקן אותו ממימיו, כפי שנהג מדי שנה כאקט של התנכלות לחסידים.

בעל המפעל, נוצרי דתי אדוק, שהיה בעבר מראשי הארגונים האנטישמיים, הפך לאחרונה את עורו והתיידד מאוד עם ראשי הקהילה היהודית באומן ומנהלי מרכז ברסלב העולמי. הוא אף ניסה לסייע להם במאבק נגד הארגונים שמנסים להציק לעולי הרגל החסידים.

בתוך כך, פנה ר׳ שמעון בוסקילה במכתב רשמי לעיריית אומן, בו הוא מצהיר כי בתור נציגם של החסידים, 'מרכז ברסלב העולמי' אינו יכול ואף אינו מחוייב לקחת אחריות על שום נזק שייגרם לצלב, מצד גורמים קיצוניים שינסו לפגוע בצלב, וכי הוא מסיר לגמרי את אחריותו, ומעביר את האחריות המלאה לגורמים הרלוונטיים, כגון משטרת המחוז ועיריית אומן.
אומן אוקראינה צלב ברסלב תשליך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד