י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אור ירוק: כביש 70 בין ג'ולס לצומת כברי- מסוכן

עמותת אור ירוק ערכה תסקיר בטיחות בקטע דרך זה, ממנו עלה כי ישנם ליקויים רבים העלולים לסכן את משתמשי הדרך. עמותת "אור ירוק": "על המדינה והרשויות המקומיות לקחת את האחריות על הולכי הרגל ולדאוג לתשתית מתאימה שתגן עליהם מפני שאר משתמשי הדרך"

צילום אילוסטרציה.צלם: חדשות 24
צילום אילוסטרציה.צלם: חדשות 24

בתאריך 15.7.13, ערכה עמותת אור ירוק בראשות החוקרת הבכירה של העמותה ד"ר חנין פרח, תסקיר בטיחות בצומת בכביש 70, בקטע הדרך בין צומת ג'ולס עד צומת כברי. בעריכת התסקיר השתתפו גם המהנדס האזרחי אורי אדלמן, ומתנדב עמותת אור ירוק ת'אבת סוויד.

כביש הוא כביש ארצי בארוך כולל של 76 ק"מ שמתחיל מזכרון יעקב בחיבור עם כביש החוף בדרום ומסתיים בצומת חניתה במפגש עם כביש 899 בצפון. הכביש מחבר בין מספר ערים ראשיות כמו זכרון יעקב, יקנעם, קרית טבעון, שפרעם ועוד. אורכו של קטע הדרך בו נערך התסקיר הוא 10 ק"מ. זהו כביש בינעירוני ברובו אך חלקו עובר בכפר יאסיף. קטע הכביש הוא חד מסלולי בו נתיב אחד ללא כיוון ללא גדר הפרדה ביניהם, למרות שמדובר על ציר תנועה מרכזי בו עוברות משאיות כבדות. נפח התנועה היומי הממוצע בקטע הכביש בין השנים 2008 – 2011 הוא כ- 30 אלף כלי רכב לשעה.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בקטע הדרך בו נערך התסקיר התרחשו בחמש השנים האחרונות (2008-2012) 118 תאונות דרכים, מתוכן תשע תאונות קטלניות (תאונות בהן לפחות הרוג אחד) ועוד 25 תאונות קשות. על פי הנתונים, מרבית התאונות התרחשו בקטעי הדרך בהן המהירות המותרת הינה 80 קמ"ש, ו- 63% מהתאונות בקטע הדרך התרחשו באור יום.

עורכי התסקיר, חילקו את המפגעים שמצאו לשני חלקים: בקטע הדרך הבינעירוני ובקטע הדרך העירוני בכפר יאסיף.

בחלק הבינעירוני, זוהו מספר בעיות בטיחותיות חמורות. ראשית נמצא, כי ישנו מחסור בשוליים ובחלק מהמקומות השוליים צרים מדי. כתוצאה, במקרה חירום אין מרחב מפלט לרכב להיחלץ מהמצב וגם במקרה של תקלה ברכב אין לנהג מקום עצירה בטוח מבלי שיסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך.
בעיה נוספת שזוהתה היא כי שדה הראיה ומרחקי הראות מוגבלים, במיוחד בעקבות העקומות והעצים לאורך הדרך. המקומות בהם בעיית שדה הראיה המוגבל בולטת במיוחד, הם בפניות שמאלה ביציאה מהיישובים אושרת ובית העמק.

עוד בעיה בכביש זה היא כניסתם של טרקטורים ורכבים כבדים לדרכי עפר שמובילות לקרקע חקלאית. רכבים אלו לא רק שמפריעים לתנועה, הם גם משאירים על הכביש חצץ שנשאר בגלגלים לאחר הנסיעה בדרכי העפר. בנוסף נמצא כי בצד הדרך ישנם סלעים המהווים מכשול לכלי רכב הסוטים ממסלולם.

בעיה מרכזית נוספת שנמצאה היא מחסור בעמודי תאורה בקטעים מסויימים המוביל לכך שישנה התחלפות בין אור לחושך בכביש שעשוי להקשות על הנהג להסתגל לראייה בלילה. כמו כן, מעקה הבטיחות בצד הדרך אינו מעוגן באדמה ועלול להביא לכך שרכב שמתנגש בו, ייקלע לתאונה קטלנית.

בחלק הכביש העירוני העובר בכפר יאסיף, נמצאו גם כן מספר בעיות בטיחות. הראשונה היא גודש שלטי הפרסומות העלולים לגרום להיסח דעת. בנוסף, חלק מהשלטים מותקנים בסמיכות לכביש ומהווים מכשול. בעיה נוספת היא כי לאורך הכביש אין הסדרי חניה מתוכננים ונהגים רבים עוצרים בצד הכביש בה זורמת תנועה מהירה.

בעיות נוספות שנמצאו בחלק העירוני של כביש 70 הן תמרורים דהויים; מחסור במדרכות להולכי רגל; תנועת רכב כבד בתוך כפר יאסיף; חסרים מפרצי עצירה לאוטובוסים; חסרים מעברי חצייה; וישנם מעברי חצייה דהויים.

עמותת "אור ירוק": "כביש 70 הוא כביש מסוכן ולכן על המדינה להשקיע משאבים למען שיפור התשתיות בכביש ולתקן את ליקויי הבטיחות בו. על המדינה לבנות מפרדה קשיחה למניעת תאונות חזיתיות, לשפר את שדה הראייה של הנהגים ושאר משתמשי הדרך, לתכנן שוליים בצידי הדרך על פי החוק, להסדיר את הכניסות והיציאות מהיישובים ולהתקין תאורה מלאה לכל אורך הכביש. יש לדאוג גם לבטיחותם של הולכי הרגל ולוודא כי ישנם מעברי חצייה מוסדרים ובולטים, לטובת בטחון התושבים."

אור ירוק כביש 70 הולכי רגל תשתיות תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד