י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מחדלים וליקויים רבים נמצאו בבדיקת תנאי העבודה של מנופאים

זרוע העבודה יצאה במבצע לבדיקת תנאי עבודתם של מנופאים באתרי הבניה | בבדיקה שנערכה נמצאו ליקויים רבים, בין היתר העסקה בשעות מרובות- למעלה מ12 שעות עבודה ביום וכן אי תשלום גמול שעות נוספות | בנוסף נמצאו ליקויי בטיחות חמורים 

מחדלים וליקויים רבים נמצאו בבדיקת תנאי העבודה של מנופאים
פינוי העגורן ע״י מנוף גבהים צילום: יוסי ריינר

מינהל הסדרה ואכיפה בשיתוף מינהל הבטיחות בזרוע העבודה יצאו למבצע אכיפה ארצי ביחד עם הביטוח הלאומי וחקירות מס הכנסה ברשות המסים, במטרה לבחון את תנאי העסקתם ובטיחותם של המנופאים המועסקים באתרי הבניה.

פעילות האכיפה התמקדה בחברות בעלות היתר המפעילות עגורנים באתרי בניה.

בפעילות שהתקיימה בו זמנית בכל רחבי הארץ, נבדקו כ-60 מנופאים בלמעלה מ-40 אתרי בניה, בין היתר בערים: ירושלים, מודיעין, בית שמש, אשקלון, נתיבות, אופקים, תל אביב, ראשל"צ חולון, פתח תקוה, נתניה, רמלה, רמת גן, נהריה, חיפה, טירת הכרמל, אור עקיבא, פרדס חנה, קיסריה, חדרה.

לאתרים הגיעו צוותים משולבים של המינהלים, אשר ערכו תשאולים של המנופאים לבחינת תנאי העסקתם ובדיקת רישיונם של המנופאים

בפעילות עלו חשדות להפרות חוקי עבודה, ביניהם: העסקה בשעות מרובות- למעלה מ12 שעות עבודה ביום וכן אי תשלום גמול שעות נוספות.

עפ"י עדויות שנגבו בשטח עולות חשדות גם לפי פקודת מס הכנסה. בין היתר נחשד כי שכרם של המנופאים גבוה מזה המופיע בתלוש השכר וחלקו שולם בשחור, ובחלק מהמקרים שכרם שולם ללא הוצאת תלוש שכר כנדרש.

בנוסף עלה חשד כי כספי הפנסיה של המנופאים אינם מופרשים ע"פ צו ההרחבה, וכן חשד להלנת שכר.

עוד עלה החשד כי אחת החברות המחזיקה בהיתר ממינהל הסדרה ואכיפה, מספקת מנופאים כשהיא מנוהלת בפועל על ידי אדם המנוע ע"פ חוק מלשמש כבעל תפקיד או בעל חברה.

בתחום הבטיחות בעבודה נמצאו ליקויים נוספים הקשורים להפעלה בטוחה של העגורן.

במסגרת הפעילות מפקחי העבודה הוציאו צווי בטיחות וצווי הפסקת עבודה בגין ליקויים רבים, היעדר גידורים, עבודה ללא ציוד מגן אישי, ציוד חשמל לא תקני ועוד. 

יודגש כי לפני כשלוש שנים נכנס לתוקף התיקון לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם הקובע כי קבלן כח אדם העוסק במתן שירותי כוח אדם של עגורנאים, המפעילים עגורן-צריח, חייב בהיתר מיוחד ממינהל הסדרה ואכיפה והוא כולל גם דרישות בטיחותיות ובדיקות שונות של מינהל הבטיחות בזרוע העבודה.

עקב כך הוצאו צווי בטיחות לאתרים בעלי הפרות, ועבור כלל ההפרות שנמצאו הדין ימוצה עם האחראים לכך.

 

ליקויים ליקוי בטיחות מנופאי אתרי בנייה מחדלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד