י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
עם הפנים לעתיד

גרמניה חוגגת 1,700 שנות חיים ומורשת יהודית

החיים היהודיים בגרמניה חוזרים אחורה בזמן עד לימי האימפריה הרומית. השנה, המדינה מציינת את המורשת בת מאות שנים עם אינספור אירועים וחגיגות, הן במבט לאחור והן קדימה אל העתיד. בעתיד מתוכנן פסטיבל מוזיקה יהודית, שנקרא "שלום קלן"

גרמניה חוגגת 1,700 שנות חיים ומורשת יהודית
אילוסטרציה צילום: Pixabay

גרמניה חוגגת 1,700 שנות חיים ומורשת יהודית. והנוכחות המתועדת הראשונה של יהודים מתוארכת לשנת 321 (למניינם), אז הוציא הקיסר הרומי קונסטנטינוס צו המתיר ליהודים להיות חברים במועצת העיר קלן. המסמכים שמורים היום בארכיון הוותיקן. החיים היהודיים בגרמניה חוזרים לימי האימפריה הרומית. השנה, המדינה מציינת את המורשת בת מאות שנים עם אינספור אירועים וחגיגות, הן במבט לאחור והן קדימה אל העתיד.

הצו הרומי מספק עדות חותכת לכך שקהילות יהודיות היו חלק בלתי נפרד מהתרבות האירופית מאז ימי קדם. לרגל 1,700 שנה לצו, "האגודה היהודית המציינת 1700 שנות חיים יהודיים בגרמניה", יחד עם ממשלת גרמניה, החליטה לציין את האירוע באמצעות פרויקטים וחגיגות רבות.

אנדריי קובאץ', מנכ"ל האגודה אמר לתאגיד השידור הגרמני DW, שהארגון שלו אסיר תודה על השתתפותם של החברה האזרחית ודמויות פוליטיות, כאשר מספר האירועים שהתקבל עלה בהרבה על הציפיות הראשוניות.

"היו לנו למעלה מ-840 שותפים לפרויקט בכל 16 המדינות, היו גם פרויקטים שהתרחשו ללא חסות ולא הופיעו בסטטיסטיקה. אלה כללו גם אירועים בלמעלה מ-20 נציגויות של ממשלת גרמניה בחו"ל, כי גם משרד החוץ השתתף בחגיגות", אמר קובאץ'. "זה הפך כנראה לפסטיבל התרבות הגרמני הגדול ביותר שלאחר המלחמה".

בסך הכול, הרבה יותר מ-2,400 אירועים נערכו בכל רחבי גרמניה. כללו תערוכות של חפצי אמנות יהודיים מימי הביניים במסגרת פרויקט "היסטוריה משותפת", וחגיגת חג הסוכות ב-13 ערים ברחבי גרמניה. לדברי קובאץ' חגיגת פסטיבלים, וחגים יהודיים כמו סוכות ואירועים קטנים אחרים מילאה תפקיד חשוב ביותר בקירוב החיים היהודיים לאנשים.

"כן, אלה היו האירועים הקטנים, מלבד הערים הגדולות. זה היה מאוד מיוחד כי אנשים רבים שם עסקו לראשונה בחיים היהודיים בגרמניה כיום ובנקודות מבט יהודיות שונות בהווה", אמר קובאץ'.

בעתיד הוא מתכנן להשיק פסטיבל מוזיקה יהודית, שנקרא "שלום קלן", ויש לו גם פרויקט כלל-אירופי בקנה. והכי חשוב, הוא אומר, שנת ההנצחה נתנה ליהודים ולאגודות יהודיות בגרמניה את האומץ לצאת ולחגוג את דתם. וקובאץ' מקווה שהדברים יימשכו כך.

גרמניה היסטוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד