י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
גובש מתווה

רכזי ההלכה ב"איחוד הצלה" התכנסו לדיון הלכתי מיוחד

פעילות מבצעית בארגוני החירום על פי ההלכה: רכזי ההלכה ב"איחוד הצלה" התכנסו לדיון הלכתי מיוחד עם הרב הראשי של משטרת ישראל וקצינים במטה הארצי לצורך תיאום פעילות באירועים חריגים בשבתות וחגים • העבודה המשותפת תתואם כמתווה ראוי לפעילות בערים ושכונות חרדיות

רכזי ההלכה ב"איחוד הצלה" התכנסו לדיון הלכתי מיוחד
כנס באיחוד הצלה צילום: יחיאל גורפיין

בעקבות אירועים חריגים ומורכבים של 'איתור נעדרים', ילדים ומבוגרים, שאירעו בשבתות האחרונות בשכונות ויישובים חרדיים בשבתות, בהם הוזנקו כונני איחוד הצלה ונאלצו לפתוח במבצעים לאיתור הנעדרים בעיצומו של יום שבת קודש יחד עם כוחות המשטרה, התכנסו רבני ורכזי אגף הלכה שב'איחוד הצלה' לדיון ויום עיון תורני מיוחד במטה הארצי של משטרת ישראל ביוזמת הרה"ר למשטרה נצ"מ הרב רמי ברכיהו ורכז ההלכה הארצי בארגון איחוד הצלה הרה"ג ר' נפתלי הלפרין שליט"א, בהשתתפות מנהל אגף הלכה של איחוד הצלה הרה"ג ר' יעקב רוזנברג שליט"א ורכזי הלכה בכירים בארגון מכל רחבי הארץ עם קציני המטה הארצי במשטרת ישראל.

הצעד נדרש בעקבות האירועים הנ"ל אשר הוכיחו את הצורך המיידי בביסוס הקשר והתיאום ההלכתי בין אגף הלכה של איחוד הצלה ומשטרת ישראל כשהרה"ר נצ"מ הרב רמי ברכיהו מקדם בשנים האחרונות בתנופה רבה את תחום ההלכה והקשר עם החברה החרדית במשטרת ישראל.

בחלקו הראשון של יום העיון קיבלו המשתתפים סקירה מפי קציני משטרה בכירים על הפעולות שנוקטת המשטרה לשיפור הפעילות מול החברה החרדית ועל יוזמות חדשניות ומבורכות של תחנות שומרות שבת. הרה"ר נצ"מ הרב רמי ברכיהו עמד בפתח דבריו על האתגרים והשיקולים ההלכתיים הקיימים בהפעלת המשטרה בשבת ואף ציין את הקשר הרציף שהוא מקיים מול גדולי הפוסקים שליט"א בפעילות ההכרחית של המשטרה כגוף מציל חיים.

לאחר מכן נשא דברים הרה"ג רבי יעקב רוזנברג שליט"א מנהל אגף הלכה על החשיבות הגדולה ביום עיון מסוג זה שבו אנו נחשפים לשיקול הדעת ההלכתי הקיים בהפעלת המשטרה.

רכז ההלכה הארצי בארגון איחוד הצלה הרה"ג רבי נפתלי הלפרין שליט"א נתן סקירה כללית על שיתוף הפעולה בין איחוד הצלה ומשטרת ישראל במבצעי 'איתור נעדרים' אשר קיים חשש לחייהם בשבתות וחגים ואף הציג קובץ חדשני שהוכן על ידי אגף הלכה של איחוד הצלה ומשטרת לב הבירה בירושלים עבור השוטרים והמתנדבים אשר מאפשר יכולת מעקב מדויקת אחר החיפושים מול הגמ"חים לילדים שאבדו, ללא צורך ברישום כלל בשבת וחג. הרב הציין לשבח גם את רבה הראשי של משטרת ישראל ואת שת"פ בנושא ההלכתי בין שני הגופים יחד עם היועץ הרפואי ר' ראובן שרבאני.

לאחר מכן  ערכו המשתתפים סיור במשל"ט המשטרתי ואף הוצגו בפניהם נתונים על אופי האירועים המטופלים על ידי המשטרה בערים החרדיות בשבתות ובמועדי ישראל.

בחלקו השני של יום העיון התקיים דיון הלכתי בין רבני המשטרה בראשות הרה"ר נצ"מ הרב רמי ברכיהו ורבני אגף הלכה ורכזי ההלכה של איחוד הצלה.

הרב ברכיהו פתח את הדיון בדברים שהביא בשם מרן החזון איש שיש ספק פיקוח נפש המבוסס על הסתברות גם במקרה שאין חולה לפנינו כמו שמצאנו בשולחן ערוך לגבי מקרים שצרו על עיר ספר שגם אם באו רק לעסקי תבן וקש מחללים את השבת משום חשש פיקוח נפש וכך גם מצאנו בתלמוד בבלי מסכת תענית לגבי מגיפה.

בהמשך דנו המשתתפים לגבי חזרה ברכב בשבת מאירוע של פיקוח נפש. הובאו דברי הפוסקים שנחלקו האם מה שמצאנו בגמרא במסכת עירובין שהתירו ליוצאים להציל, לחזור בשבת מחשש שאם לא נתיר להם לחזור הם ימנעו מלצאת ולהציל בעתיד, ההיתר הוא רק בכה"ג של איסורים דרבנן או גם איסורים מדאורייתא, כשרבני אגף הלכה של איחוד הצלה ורבני המשטרה דנים האם יש לחלק בנידון שלפנינו.

קציני המשטרה הביעו את התפעלותם מהפעילות של ארגון איחוד הצלה בכלל ומפעילות רכזי ההלכה בפרט ואף ביקשו לחזק את הקשר בין תחנות המשטרה לרכזי ההלכה ברחבי הארץ בכדי לתת מענה כהלכה בשבתות ובחגים.

בסיום יום העיון נערכה תפילת מנחה משותפת בבית הכנסת של המטה הארצי של משטרת ישראל כששכל הנוכחים הרבנים וסגל המשטרה הבכיר הסכימו על התועלת הגדולה ביום עיון מסוג זה ועל המשך שיתוף הפעולה.

איחוד הצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד