כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
450 שנה להסתלקותו

נפטר בגיל 38: עשרות אלפים יעלו לאר"י הקדוש

לרגל יום היארצייט של האר"י הקדוש, צפויים עשרות אלפים רבים לפקוד את ציונו הקדוש הערב ומחר ולטבול במקווה המפורסם הקרוי על שמו. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על ההילולא שמכונה 'מיני הילולת ל"ג בעומר'

נפטר בגיל 38: עשרות אלפים יעלו לאר"י הקדוש
אלפים בציון האר"י הקדוש בצפת צילום: שוקי לרר

כמידי שנה בשנה, אלפים צפויים להגיע הלילה ומחר (שלישי) לפקוד את ציון האר"י הקדוש בצפת לרגל יום ההילולא ה - 450.

העסקנים דאגו מבעוד מועד להסדיר דרכי מהדרין כדי לשמור על קדושת המקום, כאשר עמך בית ישראל עולים להשתטח על הציון לשפוך שיח ותחינה לבורא עולם לישועתן של ישראל בכלל ובפרט. כמו כן ארגוני החסד ועסקני הצבור אף הסדירו אספקת שתיה קרה להמוני העולים על הציון לנוכח החום השורר בימים אלו.

במהלך מבצע האבטחה והעליה ההמונית יחולקו בחניון התחתון של בית העלמין אלפי בקבוקי שתייה קרה שנתרמו ע"י נדיב החפץ בעילום שמו שלדבריו נושע בזכות התפילה בציון האר"י הקדוש.

במבצע האבטחה ישתתפו מתנדבי איחוד הצלה תושבי צפת וישובי הגליל שיתנו מענה מהיר ומיידי לכל מקרה חירום רפואי במעלה ההר. עקב מזג האוויר הקייצי שצפוי מחר בשעות היום מומלץ להשתדל להרבות בשתיה בכדי למנוע מקרי התייבשות ועלפונות.

אדמו"רים רבים יערכו הערב טישים לזכרו וילמדו בתורת הנסתר, בין היתר עורך טיש האדמו"ר מלעלוב, וכן אדמו"רים ורבנים. 

רבי יצחק לוריא בן רבי שלמה מכונה האר"י הקדוש והוא היה גדול מקובלי צפת במאה ה-16 והוגה שיטה חדשה בקבלה הנקראת על שמו - קבלת האר"י, מקום ציונו בצפת מסוגל לישועה ורבבות עולים לשאת תפילה ולטבול במקווה בו הוא טבל.

בהיותו בן שמונה התייתם מאביו, וירד עם אמו לבית דודו שבמצרים, שם החל ללמוד בישיבת הרדב"ז תחת השגחת רבי בצלאל אשכנזי, בגיל חמש עשרה נשא את בת דודו לאשה ואחר כך התבודד עם רבו רבי בצלאל אשכנזי ז' שנים ועסק עמו בתורת הנגלה, שם היה לו לעזר בחיבור חלק מן ה'שיטה מקובצת' על הש"ס.

לאחר תקופה זו היה מתבודד לבדו בחצר ביתו ועוסק בלימוד הזוהר, אך לאחר שש שנים נגלה אליו אליהו הנביא זכור לטוב ואמר לו שיתבודד במקום מרוחק מביתו. אז עבר להתבודד בבית בודד על גדות נהר הנילוס, ושם היה עוסק בלימוד התורה ובעבודת השי"ת במשך ז' שנים נוספות, והיה בא אל ביתו רק לשבתות, וגם אז לא היה שח עם שום בריה ואפילו עם אשתו, אלא רק בהכרח גדול ובלשון הקודש. ואחרי שנהג כן במשך ז' שנים התגלה אליו שוב אליהו הנביא והורה לו לעלות לעיה"ק צפת תובב"א.

בשנת ש"ל בהיותו בן ל"ו התגלה אליו אליהו הנביא זכור לטוב ואמר לו כי הגיע העת סמוך לפטירתו "ועתה עלה לצפת ושם תמצא חכם אחד ששמו מה"ר חיים קליפרס נר"ו אותו תמשח תחתיך סמוך ידך עליו ומסור לו כל חכמתך כי הוא ימלא מקומך", אז עלה לארה"ק והגיע לעיה"ק צפת בה השיג חכמה האלוקית בשלימות עד ש"מרשב"י עד מורי זלה"ה לא היה איש יודע בחכמה זו על אמיתתה כמוהו" לשון תלמידו מהר"ח וויטאל אמנם רבינו האר"י ז"ל לא רצה לגלות גדולתו מפני כבוד הרמ"ק.

ביום פטירתו אמר הרמ"ק לתלמידיו שאחריו יקום איש אחד אשר יאיר את עיניהם בחכמת הקבלה, ואף שיראה כי הוא חולק על דבריו אין זה אמת, "אלא לפי שבימי היו צינורי הקדושה סתומים, כתבתי דברי בסיתום גדול בבחינת ספירות, אבל אחר מותי יתגלו יותר הצינורות, ויפרש האיש דבריו בבחינת פרצוף... לכן אני מזהיר אתכם שלא תחלוקו עליו כי כך קבלה נשמתו מהר סיני, ובפרט שניצוץ נשמתו מהרשב"י ז"ל". ואכן אחר שעלתה נשמתו השמימה נהו תלמידיו אחר האר"י הקדוש אשר גילה להם סודות נוראים ונפלאים.

כאשר הגיע לתוספתא אחת בפר' מצורע דף נט ע"ב – עוזלין דאיילתא שאלו הרח"ו והחברים פירושה, ויאמר להם "למען ה' אל תפצירו בי לפרשה כי לא ניתן לי רשות, ואם אפרשנה דעו לכם שתתחרטו חרטה גדולה ולא יועיל לכם". ולא קבלו התלמידים דבריו ויפצירו בו ולא הניחו לו עד שפרשה. ויהי ככלותו לדבר אמר הנה כבר הזהרתי כמה פעמים שלא תפצירו בי לפרשה ולא שמעתם בקולי, ועתה נגזרה עלי גזירה שאסתלק בזו השנה מפני שגיליתי סוד זה הנעלם, אמנם אין אני דואג על הסתלקותי אלא על שאניח אתכם בלתי מתוקנים.

קודם הסתלקותו ציוה לתלמידיו שלא יתנו לשום אדם להתעסק בו החברים, ולא יטבילוהו כי הוא יטבול את עצמו. ויהי בן ל"ח שנים ולא נס ליחה ולא כהתה עינו בצאת נשמתו ביום ג' ה' אב שנת של"ב ע"פ שער הגלגולים דף נט. וי"א בשנת של"ח. ואחר כך טבלו התלמידים ונתעסקו ברחיצתו בדמעות שליש והוליכוהו לבית הטבילה ואמרו לו רבינו עשינו המוטל עלינו אבל אין לנו רשות לטבול כי כן צוה לנו, ועתה האדון בתוך בית הטבילה במים. מיד עמד בקומה זקופה במים כאדם חי, והרכין ראשו וטבל ד' פעמים כנגד ד' אותיות השם, ואח"כ הלבישוהו בבגדים יקרים והוליכוהו לבית החיים, ויבכו אותו אף הגויים שהכירוהו.

האר"י הקדוש צפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד