י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
רב מרצחים

מי הוא איימן אל-זוואהירי שחוסל על ידי ארה"ב עם מל"ט

האיש שחוסל ביום ראשון על ידי ארה"ב באפגניסטן, היה מנתח מצרי ואחד מהמתכננים של פיגועי התאומים ב-11 בספטמבר 2001 בארה"ב שהרגו כמעט 3,000 בני אדם. הוא חוסל עם מל"ט באפגניסטן, מהלך שלמעשה סגר מעגל

מי הוא איימן אל-זוואהירי שחוסל על ידי ארה"ב עם מל"ט
איימן אל-זוואהירי צילום: צילום מסך

האיש שחוסל ביום ראשון באפגניסטן, היה ראש אל-קאעידה שהחליף את אוסמה בן לאדן שחוסל לפני כעשור, א-זוואהירי נולד ב-1951 למשפחה בולטת מהמעמד הגבוה בקהיר. כנער, הוא הצטרף לארגון האסלאמיסט שהיה מחוץ לחוק "האחים המוסלמים".

הוא היה בין מאות שנעצרו והואשמו במעורבות בהתנקשות בנשיא מצרים אנואר סאדאת ב-1981 לאחר שחתם הסכם שלום עם ישראל. למרות שהוא זוכה מהאישום, הוא ישב שלוש שנים בכלא המצרי באשמת החזקת נשק - מאסר שאומרים שהקצין אותו עוד יותר.

בארה"ב חושפים: מנהיג אל-קאעידה חוסל במתקפה אווירית

הוא נסע לאפגניסטן לאחר שחרורו, שם הכיר את בן לאדן והשתתף בקרב נגד הכוחות הסובייטים. על פי ההערכות, אל-זוואהירי, רופא, יצר קשר חזק עם בן לאדן בסוף שנות ה-80 כאשר טיפל בו במערות אפגניסטן על רקע הפצצות סובייטיות.

הוא הפך להיות שני בהיררכיה של אל-קאעידה ב-1998. מאז חיסלו של בן לאדן על ידי כוחות ארה"ב ב-2011, אל-זוואהירי עמד בראש רשימת הנמלטים המבוקשים ביותר על ידי ה-FBI, עם פרס של 25 מיליון דולר על ראשו.


איימן אל-זוואהירי ואוסמה בן לאדן

במהלך סוף השבוע, משרד הפנים של הטליבאן הכחיש תחילה את הדיווחים על תקיפת מל"ט בקאבול. אולם דובר הטליבאן, זביחוללה מוג'אהיד, אמר מוקדם יותר ביום שלישי כי "מתקפה אווירית" בוצעה על בית מגורים באזור שרפור בבירה.

"טבעו של האירוע לא נחשף בתחילה. סוכנויות הביטחון והמודיעין של האמירות האסלאמית חקרו את האירוע ומצאו בחקירותיהם המוקדמות כי התקיפה בוצעה על ידי מל"טים אמריקאים", כתב מוג'אהיד בטוויטר.

ארגון אל קאעידה ביצע עשרות פיגועי טרור והביא למותם של אלפי בני אדם ברחבי העולם, אך אחד הפיגועים הכי גדולים אירעו בארצות הברית ב-2001. ב-11 בספטמבר 2001, תשעה עשר מחבלים שהשתייכו לארגון הטרור "אל-קאעדה" חטפו ארבעה מטוסי נוסעים. שניים מהם רוסקו במגדלי התאומים שהיו מרכז הסחר העולמי בניו יורק.

המטוס השלישי, ריסקו החוטפים אל תוך בניין הפנטגון בארלינגטון שבווירג'יניה. כוונת הטרוריסטים הייתה לרסק את המטוס הרביעי, אל תוך הבית הלבן או בניין הקפיטול בוושינגטון, אך המטוס התרסק ליד שנקסוויל, פנסילבניה, לאחר שנוסעי המטוס היו מודעים למאורע ופרץ מאבק בינם לבין החוטפים. 3000 אזרחים נספו בהתקפות אלו, ויותר מ-6,000 נפצעו.

איימן אל זוואהירי אוסמה בן לאדן אפגניסטאן טאליבן מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד