י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שחקו על בטוח

5 סיבות טובות להימנע מהורדת משחקים באופן פיראטי

השוק הפיראטי והשוק האפור נמצאים תמיד צעד אחד לפני ערוצי ההפצה הדיגיטליים הלגיטימיים. לא מעט מעדיפים לחסוך עלויות ומשתמשים במשחקים פיראטיים שמורידים בחינם במרחבי הרשת, אולם מומחי אבטחה מזהירים כי זול וחינם עלול לעלות ביוקר

5 סיבות טובות להימנע מהורדת משחקים באופן פיראטי
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pixabay

על פי ההערכות, ההכנסות בשוק משחקי הווידאו העולמי צפויות לעלות בכ-11% ולהגיע לכ-209 מיליארד דולר. ממש כמו סרטים, סדרות, ספרים ותכנים דיגיטליים אחרים, גם למשחקים ש"נפרצו" כך שכל אחד יכול לשחק בהם בחינם יש שוק רחב. הפיראטיות נמצאת בכל הפלטפורמות – החל ממחשבים אישיים ועד למכשירים ניידים וקונסולות.

קשה להגיד באופן חד-משמעי אם הפיראטיות עדיין משפיעה על הסחר העולמי במשחקים לגיטימיים. חלק מהמחקרים, כמו הדוח הזה משנת 2017, מצאו שבניגוד לסוגי תוכן אחרים, למשחקים פרוצים אין השפעה חזקה כל כך על השוק הלגיטימי. עם זאת, מה שברור הוא שהורדה והפעלה של עותק בלתי חוקי של משחק מסוים עלול לחשוף אתכם לסיכונים רבים – החל מקנסות ועד לנוזקות מסוכנות, ואלו הם רק חלק קטן מהאיומים איתם מתמודדים גיימרים.

מהם משחקים פיראטיים?

השוק הפיראטי והשוק האפור נמצאים תמיד צעד אחד לפני ערוצי ההפצה הדיגיטליים הלגיטימיים. קחו כדוגמה את ההצלחה של נאפסטר, שהגיעה שנים לפני שאייטיונז וספוטיפיי נוצרו; או את MegaUpload, שהפך לאחד מהמקורות הגדולים ביותר לתוכן דיגיטלי פיראטי כשנוצר בשנת 2005, שנתיים לפני נטפליקס.

כמעט ואין נתונים על גודל השוק של המשחקים הפיראטיים. עם זאת, אנחנו יודעים מה גודלו של השוק הלגיטימי. המכשירים הניידים צפויים לשלוט בתחום בשנים הקרובות. הם יצרו הכנסה של כ-180 מיליארד דולר ב-2021, מעל חצי (52%) מסך הכנסות שוק הגיימינג כולו, כך שסביר להניח ששיעורי התפוצה של המשחקים הפיראטיים לניידים גבוהים גם הם.

אילוסטרציה. צילום: pexels.

במקרים הפשוטים ביותר, משחקים פיראטיים הם משחקים שמנגנון ניהול הזכויות הדיגיטלי שלהם (DRM – Digital Rights Management), טכנולוגיה שנועדה להגן על תוכן שמוגן בזכויות יוצרים, "נפרץ". כך, המשתמשים יכולים לשחק במשחקים האלה מבלי לשלם למפתחים או למפיצים. במקרים רבים, כותרים פופולריים נפרצים זמן קצר לאחר שהם הופכים לזמינים לרכישה, אך יש אפילו כמה דוגמאות של מקרים בהם עותקים חינמיים הופצו עוד לפני תהליך השחרור הרשמי של הכותר.

5 סיבות טובות להימנע מהורדת משחקים באופן פיראטי

בחברת אבטחת המידע ESET מסבירים כי זה לא משנה באיזו דרך השתמשו כדי לפרוץ את המשחק – ההשלכות על המשתמשים עשויות להיות חמורות. ביניהן:

1. נוזקות

גורמי איום ישתמשו במשחק פופולרי ובפיתיון של תוכן חינמי כדי לעודד משתמשים להוריד תוכנות שנגועות בנוזקות. הם עשויים לעשות זאת באמצעות הפצת מצרים ברשתות חברתיות, בהודעות פישינג ואף באמצעות העלאת האתרים שלהם לראש הרשימה במנועי החיפוש באמצעות SEO. במרבית המקרים, הנוזקות נבנו כך שיעקפו מנגוני הגנה רגילים, או ידרשו מהמשתמש לכבות לחלוטין תוכנות להגנה מפני נוזקות. בנוסף, התוכנות האלה יבקשו הרשאות גבוהות כדי לפעול. הנוזקות עשויות להתחבא גם ב"מודים" – קבצים נוספים שנדרשים כדי להתחיל לשחק.

הסיכון הוא מוחשי לחלוטין. ביוני 2021, התגלה שמיליוני מחשבים הודבקו בסוס טרויאני במשך תקופה של שנתיים. הסוס הטרויאני, שהופץ בעיקר באמצעות משחקים פיראטיים, גנב מעל מיליון כתובות דוא"ל ייחודיות ו-26 שמות משתמש וסיסמאות שלהם, יחד עם פרטים אחרים.

ישנם סוגים נוספים של נוזקות שמצורפים בדרך כלל למשחקים פרוצים:

· נוזקות לכריית מטבעות דיגיטליים שעשויות להאט את המחשב ולהביא לעלייה של ממש בצריכת החשמל וחשבון החשמל.

· סוסים טרויאנים בנקאיים שתוכננו כדי לגנוב נתונים פיננסיים ואישיים.

· נוזקות לציתות אחר הקלדות ולגניבת מידע, שמשמשות לגניבת נתונים שונים ממכשירים ומחשבים.

· כופרות שינעל אתכם מחוץ למחשב וידרשו תשלום כדי לפתוח אותו חזרה.

· נוזקות בוטנט שיהפכו את המחשב או המכשיר שלכם לזומבי, שישמש במתקפות אחרות.

אילוסטרציה. צילום: pexels.

2. נוזקות פרסום (Adware)

גם אם אלה אינן מסוכנות כמו נוזקות של ממש, נוזקות פרסום הן מטרד עבור המשתמשים במחשב ובמכשיר הנייד. אין-ספור מודעות קופצות וחלונות דפדפן חדשים יציפו את הקורבן בסרטונים ופרסומות סטטיות, שיהפכו את השימוש במכשיר או במחשב ליותר ויותר קשה. בשנת 2020, 21 משחקים הוסרו מחנות האפליקציות של גוגל מכיוון שהציגו פרסומות פולשניות.

3. המשחק לא עובד כצפוי

משחקים פיראטיים אולי נראים כמו דרך מצוינת להשגת כותרים פופולריים בחינם, אך לרוב המציאות שונה לחלוטין. ייתכן שהמשחק הפרוץ לעולם לא יעבוד באופן תקין על המחשב, המכשיר הנייד או הקונסולה; ייתכן שיהיו בו באגים שיפגעו בביצועים שלו באופן משמעותי; ייתכן שתקבלו משחק שאינו שלם; או שהוא פשוט יפסיק לעבוד, אם המפתחים שלו מבצעים בדיקת רכישה מדי פעם בפעם. במצבים אחרים, עשויות להיות בעיות תאימות – לדוגמה, אם משתמשים ינסו להוסיף תוכנות פיראטיות לספריית ה-Steam שלהם, הן יזוהו כמשחקים שלא שייכים ל-Steam, והגישה שלהם לחלק מהפונקציות של הפלטפורמה תיחסם.

4. חסימה מפלטפורמת המשחקים

יש סיכוי שהמפתחים הלגיטימיים של המשחק יכולים לאתר את המכשירים או המחשבים בהם הופעלה התוכנה הפיראטית, ולחסום את החשבונות המקושרים אליהם באופן חלקי או מלא. הסיכון גבוה במיוחד בקונסולות גיימינג כמו Xbox, שבהן ספקי המשחקים השקיעו מאמצים פרו-אקטיביים מרובים בנושא הזה.

5. התמודדות עם רשויות אכיפת החוק

חשוב לזכור שבסופו של דבר, שימוש במשחקים פיראטיים הוא לא חוקי. בהתאם לסמכות השיפוטית תחתיה אתם נמצאים, השימוש בהם עשוי להביא לקנסות ואף למאסר, במקרה בו הצליחו לגלות שאתם המשתמשים בתוכנות פרוצות.

הטיפים הטובים ביותר להימנעות מסיכונים הקשורים לגיימינג

החדשות הטובות הן שדי קל להתרחק ממרבית הסיכונים האלה. הבחירה הברורה מאליה היא להימנע מאתרים להורדת טורנטים ולקנות משחקים מהחנויות הרשמיות. כך תוכלו לצמצם משמעותית את הסיכון להידבקות בנוזקות רגילות ונוזקות פרסום, לסבול מחוויית משחק גרועה ולהתמודד עם רשויות החוק. טיפים נוספים של ESET להישמרות כוללים:

· השתמשו תמיד בתוכנה להגנה מפני נוזקות מספק מהימן בכל המחשבים והמכשירים. אל תכבו אותה לעולם.

· בדקו את הגדרות האבטחה המומלצות לכל אחת מפלטפורמות הגיימינג בהן אתם משתמשים, כמו Steam, Twitch ו-Discord.

· אל תלחצו על קישורים מהודעות דוא"ל שמגיעות באופן מפתיע. הקפידו להיכנס לאתר הרשמי של המפתחים או לחנות אפליקציות מהימנה כמו Apple App Store או Google Play.

משחקים הורדות פיראטי חברת ESET פרצת אבטחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד